Din cauza monopolului ucrai�nean asupra conduc�telor de transport a gazului rusesc spre Europa, Moscova a hotarat sa diversifice rutele, ca sa nu "piarda" monopolul asupra livrarilor de gaze.
A aparut, astfel, proiectul gazoductului South Stream (care ar urma sa plece din Rusia, sa traverseze Marea Neagra pana in Bulgaria, unde s-ar bifurca in doua ramuri: una sudica, ce ar trece prin Grecia si ar ajunge in Italia, si una nordica, ce ar trece prin Serbia si Ungaria si ar ajunge in Austria, unde s-ar uni cu sistemul european de transport al gazelor). De remarcat, acest gazoduct reprezinta "concurenta" pentru proiectul Nabucco, sustinut de Bruxelles, menit sa reduca dependenta UE de Gazprom, care ar urma sa fie aprovizionat cu gaze din zona Marii Caspice (eventual Iran, Egipt si Qatar) si al carui traseu ar urma sa ocoleasca Rusia. In acest proiect sunt implicate Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria, Austria si Germania. In fine, un alt motiv al disputei ruso-ucrainene este mai putin vizibil si, de aceea, pare mai aproape de adevar. Daca la inceputul anului 2006 parea ca Rusia a redus livrarile de gaze ca sa-si arate "muschii" in fata Europei, acum motivul este mult mai "prozaic": din cauza crizei financiare si economice mondiale, nemtii par mai putin dispusi sa investeasca in proiectul North Stream. Acesta este un gazoduct construit prin Marea Baltica, menit sa ocoleasca Ucraina si Polonia, presedintele companiei de proiect fiind fostul cancelar german Gerhard Schroeder (foto). Compania este detinuta in proportie de 51% de Gazprom, restul actiunilor fiind detinute de nemtii de la E.ON/Ruhrgas (20%) si BASF/ Wintershall (20%), precum si de olandezii de la Gasunie. Aratand cu "degetul" spre monopolul ucrainean asupra transportului de gaze, rusii isi asigura finantarea pentru North Stream. (G.M.)