Ziua Logo
  Nr. 4425 de marti, 30 decembrie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Auto
M�kinen pentru o zi
-- Evo, o masina pe care mi-am dorit s-o conduc de cand am aflat ca exista, dar pana sa vad ce inseam�na a trebuit sa ma multumesc doar cu suro�gatul din NFS. In realitate, n-are egal. Transforma orice drum, oricat de obisnuit, oricat de scurt, in altceva. Nimic din ce stiai nu mai e la fel. Si cred ca nici pentru pasager, dupa culoarea fetei. Adrenalina 100%. Dupa jumatate de ora de condus te simti de parca ai fi alergat 30 de kilometri. Si iti trebuie neaparat o pauza in care sa te dai jos din masina si, cu tremurat de picioare, sa te gandesti: Ce-au putut sa faca japonezii dintr-o masina obisnuita. Vorbesc aici despre Mithsubishi Lancer.
A aparut acum 16 ani si a fost gandita pentru Campionatul Mondial de Raliu. Se afla la cea de-a zecea generatie. Ultima pro�ductie a celor de la Mithsubishi se numeste pur si simplu Evolution. Producatorul japonez a renuntat la numerotarea romana care a insotit celelalte noua modele ante�rioare, poate si pentru faptul ca exista o diferentiere destul de pronuntata la nivelul caroseriei, dar si al feeling-ului, granita fiind depasita odata cu cel de al zecelea model. La volanul lui Evo au urcat de-a lungul timpului piloti de raliu printre care se numara Freddy Loix, Alister McRae (fra�tele acelui Colin care a concurat pe rivalul Subaru) sau Francois Delecour. Insa succesul pentru Mithsubishi l-a adus finlandezul Tommi M�kinen care a dominat WRC intre 1996 si 1999 la volanul lui Evo III, IV, V si VI.
Diferente vizibile
Diferenta dintre Evo IX si Evo este destul de pronuntata mai ales in ceea ce priveste forta masinii. Pilotii de curse precum si cei care sunt obisnuiti ai mode�lului sunt oarecum dezamagiti de noul Evo. Nu pentru ca n-ar arata mai bine, sau n-ar fi la fel de puternic. Pentru ca dispune de 295 de cai putere scosi din patru cilindri care insu�meaza doi litri. Ci pentru ca i-a disparut din brutalitate, din forta dezlantuita de care dadea dovada predecesorul sau. O cerinta care a fost impusa pe de o parte de nivelul de noxe acceptabil in spatiul Uniunii Euro�pene, bariera care practic a taiat din varfurile de putere bruta, iar pe de alta parte din usoara reo�rien�tare pe care a facut-o constructorul japonez, incercand sa gaseasca un public cat mai larg pentru Evo si in consecinta sa-l faca mai accesibil pentru sofe�rii de rand. Cu aptitudini mai putin sportive, dar care vor totusi sa se simta un pic Makinen. In plus, odata cu cea de-a zecea serie a aparut, ciudat, si Evo dotat cu cutie automata. E drept ca este altceva decat ceea ce se intelege in mod clasic.
Forta e cu tine
Evo nu se conduce cu o mana pe volan si cu una pe mobilul de la ureche. Si nici in stilul spalatorului de vase de pe mertan. Este o masina care te stoarce, te obliga sa tii volanul cu ambele maini si ochii pe traseu. O secunda inseam�na mult la o masina care atinge suta de kilometri la ora in 6,3 secunde, in varianta cutiei automate cu sase raportate Sport Shift si schimbator de viteze pe volan ca la Formula 1. Transmisia este, evident, integrala si controlata electronic. In varianta clasica, Evo atinge 100 de km/h in 5,9 secunde. Cuplul maxim de 366 de Nm este obtinut la 3500 de rot/min fiind practic disponibil pe intreaga gama de turatii gratie celor doua turbine. Zgomotul masinii de curse, a hergheliei ce sta sa manance asfaltul, si pozitia in scaun spun multe despre ceea ce va urma. Startul insa n-are egal. Cutia SST cu ambreiaj dublu dispune de trei moduri de transmisie: Normal, Sport si Super Sport. Aceasta din urma treapta este accesibila dupa ce butonul SST este tinut apasat circa trei secunde, in repaus, pentru a evita intrarea accidentala intr-un mod de sofat destinat mai mult raliului, decat traficului urban sau unei distractii cu prietenii. In modul SST, com�por�tamentul masinii se modifica radical. Directia se intareste zdravan la fel si suspensia, iar treptele de viteza se schimba la 7000 de rot/min, atunci cand zgo�motul devine infernal si masina cred ca scoate flacari la esapament. Pe acest taram, secundele se lungesc iar lumea normala cu soferii si masinile lor raman undeva in urma, peisajul arhicu�noscut capatand altfel de forme.
Betia vitezei, drogul cailor putere schimba pentru moment realitatea si doar apasarea in piept a acce�leratiei si stransoarea scaunelor Recaro te fac sa te simti paman�tean. Ce viteza atingi, nu are prea mare importanta, pentru ca pe circuit este greu sa stabilizezi acul vitezometrului la 100 de km/h. Aceasta viteza este postata undeva corespunzator celei de 40 de km/h pe o masina obisnuita. Franele Brembo sunt impecabile, la fel si directia care te face sa te simti un zeu din Need For Speed. Incredibil, dar o masina chiar se poate misca asa, ca intr-un joc pe calculator. La fel si in viraje, abordate cu viteze care sunt lasate la latitudinea nervilor si a indemanarii soferului. Oricine da tot ce poate pe aceasta masina, iar repros nu prea ii poti face. Pentru ca Evo vine dotat la nivel de limuzina, cu suficient spatiu pentru cine s-ar incumeta sa urce in spate, sistem multimedia Rockford Fosgate cu noua boxe si amplificator de 650 W, sapte airbaguri. De remarcat portbagajul redus pentru ca bateria si rezer�vorul pentru lichidul de parbriz n-au mai avut loc langa motorul MIVEC Dual VVT Turbo. Singurul repros pe care l-as avea de facut noului Evo este capacitatea prea mica a rezervorului, 50 de litri de benzina, care nu ofera o autonomie mai mare de 270 de kilometri, la un mers prudent. Computerul de bord a indicat, pe circuitul de incercari, 31,4 litri/100 de km/h la o medie de 190 de km/h si 26 de litri la o medie de 175 de km/h. In regim de trafic mixt, dupa 254 de kilometri si o viteza de 26 de km/h, consumul a ajuns la 17,1 litri.
Design exterior 9
Design interior 9
Utilitate interior 9
Calitatea materialelor 9
Pozitie in scaun 10
Vizibilitate fata 8
Vizibilitate spate 7
Sistemul de franare 10
Capacitate portbagaj 7
Directie 10
Suspensii 10
Feeling 10
Consum 6
Pret 8
Lancer Evolution GSR 36050
Lancer Evolution TC-SST GSR 37387
Lancer Evolution TC-SST MR 42008
* preturi in euro fara TVA
Pagina realizata de Catalin F. VARZARU 
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Traian cel Mare. Si tare. (2451 afisari)
 Camelia Voiculescu judecata in locul tatalui (1856 afisari)
 "Am fost martor al prabusirii Romaniei" (1660 afisari)
 Marea imparteala (1610 afisari)
 Hamas incendiaza Orientul Mijlociu (1514 afisari)
 Un Hilton in pornografie! (2593 afisari)
 Un roman a inventat cel mai subtire LCD din lume (2261 afisari)
 SURSE: Fostul consilier al lui Iliescu, Ioan Talpes, promovat de PDL secretar de stat (2212 afisari)
 Perle de neuitat: Topul gafelor politice in 2008 (1897 afisari)
 GAZPROM: falimentul unei politici nationale? (1798 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01136 sec.