Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati (AFDJ) este un exemplu elocvent
al modului in care incom�petenta sau interesele aduc dupa sine pierderi
de milioane de euro. Contractul pentru executarea lucrarilor de aparare a malurilor canalului Sulina, in valoare de 25 de milioane de euro, a fost semnat abia in luna mai 2008 deoarece conducerea AFDJ a incercat sa inlature,
cu orice pret, pe castigatorii licitatiei.
In acest timp, a expirat contractul de consultanta si asistenta tehnica semnat in februarie 2004 cu firma Louis Berger & Trapec SA. Aceasta solicita o plata suplimentara de circa 1,3 milioane euro, pentru prelungirea contractului, ne-au declarat surse din AFDJ. Banca Europeana de Investitii, finantatorul lucrarii, a solicitat "de urgenta, o negociere cinstita pentru prelungirea contractului de consultanta". Pentru a putea prelungi contractul, obligatoriu pentru derularea lucrarilor, dupa 31 ianurie 2009, AFDJ trebuie sa accepte plata suplimentara.
Canalul Sulina, erodat de interese
Licitatia pentru protectia malurilor Canalului Sulina a intrat in impas dupa ce societatea Reinhold Meister Gmbh, casti�gatoarea licitatiei, a reclamat ca a fost indepartata ilegal de catre conducerea Administratiei Fluviale "Dunarea de Jos" (AFDJ) Galati.
Firma germana a fost anuntata ca are oferta castigatoare a licitatiei pentru protectia malurilor Canalului Sulina la data de 22 noiembrie 2006. Aceasta avusese cea mai buna oferta financiara, ea angajandu-se sa execute lucrarile pentru suma de 24.638.806 euro. Celelalte doua oferte, apartinand unor concerne romanesti, au fost mai mari cu 50.000, respectiv, cu 6,7 milioane de euro mai scumpe.
Nemtii nu s-au mai putut apuca insa de treaba deoarece nu au mai primit "scrisoarea de acceptare", ultima faza dinaintea semnarii contractului de achizitie publica. Mihai Ochialbescu, directorul general de atunci al AFDJ, a cerut firmei germane sa prezinte o lista cu subcon�tractorii pentru lucrarea care facuse obiectul licitatiei chiar daca in oferta firmei germane era inscris ca executarea con�tractului va fi realizata fara subcontractanti.
La data de 22 decembrie 2006, Ochialbescu a anuntat firma germana ca au esuat si ca vor continua cu reprezentantii con�sortiului de pe locul al doilea. Rainer Grafenhorst, reprezentantul firmei germane, a acuzat atunci ca toata operatiunea ar fi fost o "regie", castigator urmand a fi declarat cel mai scump ofertant.
Scenariul firmei germane a parut a se confirma, consortiul de pe locul doi crescand pretentiile financiare la aproape 30 milioane de euro, pe motivul scumpirii motorinei si devalorizarii monedei euro in raport cu leul.
Afacerea a intrat in atentia Oficiului European Antifrauda, iar firma germana a actionat AFDJ in judecata cerand daune de 500 de milioane de lei vechi pentru fiecare zi de intarziere a semnarii contractului. Totodata, Banca Europeana de Investitii a dat semne ca ar putea sa retraga finantarea proiectului (cofinantat din resurse bugetare). Actuala conducere a reusit reconcilierea cu germanii, semnand cu acestia contractul, la data de 10 mai 2008. Lucrarea nu poate fi realizata fara consultant, iar contractul cu acesta a expirat in luna aprilie. Contractul a fost prelungit, prin acte succesive, pana la data de 31 ianuarie. Surse din AFDJ ne-au declarat ca, dupa aceasta data, nu se mai poate trage de timp. "Platim sau ramanem fara finantare!", ne-au spus sursele. Actualul director, Ionel Malenda, a refuzat sa comenteze cele de mai sus: "Eu mi-am indeplinit mandatul, am realizat indicatorii de performanta. Am mostenit aici niste bombe cu efect intarziat - contractul cu firma de consultanta, cazul Rostok, Sulina si m-am descurcat cum am putut mai bine", a declarat Malenda.
Amenintarea Rostok
Angajatii AFDJ vorbesc, de la o zi la alta, cu tot mai multa teama, de cazul Rostok, despre care spun ca ar fi intrat in linie dreapta la Curtea de arbitraj de la Paris. Consortiul romano-olandezo-american "Rostok Wreck Removal" solicita plata suplimentara a circa 7,5 milioane euro, peste cele 5 milioane primite pentru indepartarea epavei ucrainene Rostok de pe senalul navigabil al Canalului Sulina. AFDJ porneste deja in litigiu cu handicapul "bunei-credinte", dat fiind ca a refuzat sa recunoasca competenta Curtii.