Ziua Logo
  Nr. 4406 de joi, 4 decembrie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Ieftinirea benzinei ingrasa transportatorii
-- Companiile de transport, taxi si RATB baga in buzunar, sub diferite pretexte,toti banii proveniti din scaderea preturilor la combustibili
In luna iulie a anului curent, pretul petrolului a inregistrat un maxim istoric de aproape 150 de dolari pe baril, pentru ca, in prezent sa scada la mai putin de o treime, sub 50 de dolari. Pretul carburantilor a inregistrat o scadere semnificativa, Petrom, cea mai mare companie petroliera din tara ieftinind, in acest timp, pretul benzinei cu aproape 25%, iar cel al motorinei cu aproape 20%. Practic, preturile la carburanti, practicate de Petrom, au ajuns la nivelul din martie 2005. Cu toate acestea, nici operatorii de taxi, nici transportatorii rutieri, nici Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB), nu iau in calcul o scadere a tarifelor, invocand diferite pretexte.
In luna august, Petrom comercializa litrul de benzina Top Premium 99 fara plumb cu 4,19 lei, benzina ECO Premium 95 cu 3,89 lei/litru, iar motorina Top Euro Diesel 4 costa 4,20 lei/litru. In acest moment, un litru de benzina ECO Premium 95 costa sub 30.000 de lei vechi litrul (2,95 lei noi/litru), Top Premium 99 fara plumb - 3,28 lei, iar un litru de motorina Top Euro Diesel 4 costa 3,46 lei.
Transportatorii rutieri sustin ca pana in luna octombrie a anului curent, cand pretul combustibililor a inceput sa scada, au mers in pierdere, practicand tarife sub costuri. Operatorii de taxiuri au crescut pretul in ultimul an, de la aproximativ 1,4 lei pana la aproape 2 lei, iar acum, cu toate ca inregistreaza o scadere a cifrei de afaceri, nu iau in calcul o scadere a tarifelor.
Lucram in paguba
Transportatorii rutieri din Romania sustin ca desi pretul combustibilului scade, reducerile de tarife sunt greu de luat in calcul din cauza altor costuri, precum ratele pentru autove�hiculele cumparate in leasing, dar si taxele si impozitele foarte mari pe care sunt nevoiti sa le achite.
Augustin Hagiu, Presedintele Federatiei Operatorilor de Transport Rutier (FORT) ne-a declarat ca, desi, incepand din toamna anului trecut, pretul combustibililor a inceput sa creasca, transportatorii romani nu au operat cresteri semnificative de tarife. "Pana in luna octombrie a anului curent, cand pretul combustibililor a inceput sa scada, transportatorii au mers in pierdere, practicand tarife sub costuri. Nu ar fi oportun sa scada tarifele la transport in momentul de fata. Cu toate acestea, acest lucru se intampla, deoarece lipsa comenzilor conduce la practicarea unor preturi de dumping, care nu acopera nici macar 75% din costuri. Daca aceasta tendinta va continua, transportatorii romani vor falimenta pana in proportie de 60% pana in anul 2011", a afirmat Hagiu. (Iulian SIMBETEANU)
Reducerea nu mai conteaza
Pana la integrarea in Uniu�nea Europeana, transpor�tatorii au fost obligati sa cumpere numai autovehicule noi, Euro 3 si Euro 4, asa ca acestia sunt nevoiti sa achite rate foarte mari companiilor de leasing. "Reducerea preturilor la carburant ajunge sa nu mai conteze. Pentru ca transportatorii sa poata reduce tarifele ar trebui eliminate o serie de taxe si impozite", a adaugat Hagiu. El acuza faptul ca transportul este folosit ca pretext de catre comercianti pentru a majora pretul produselor la raft, desi costul sau efectiv este infim in pretul final al unui produs. Majoritatea companiilor producatoare de bunuri si a marilor lanturi de magazine isi asigura transportul produselor cu autovehicule proprii, asa ca, in general, "modificarea tarifelor de catre operatorii de transport nu este resimtita de consumator la raft", a mai spus presedintele FORT.
Alin Burtescu - ZIUA FOTO
Taximetristii tin de tarife
Firmele de taximetrie din Bucuresti nu iau in considerare o reducere a tarifelor, cu toate ca activitatea lor a inregistrat o scadere, in ultimele doua luni, de 10-15% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Re�pre�zentantii companiilor sustin ca vor mentine tarifele actuale, cu toate ca pretul combustibilului a scazut, aceasta situatie fiind generata de cresterea altor costuri, precum investitiile in parcul auto si salariile.
"Compania Taxi Leone e afectata de o scadere a comenzilor, insa aceasta nu este semnificativa", ne-a declarat Cornel Busuioc, directorul companiei. Acesta sustine ca in Bucuresti nu sunt resimtite efectele crizei economice, considerand ca aceasta scadere este cauzata de nelinistea creata in randul populatiei de stirile despre criza economica.
Marian Mares, directorul adjunct al companiei Meridian Taxi, sustine ca, in ciuda faptului ca pretul combustibilului a scazut, o scadere a tarifelor este greu de luat in calcul, din cauza investitiilor in dezvoltarea parcului de automobile si a cresterii costurilor salariale, cu toate ca "Meridian Taxi a inregistrat in ultima luna o scadere de 10% a comenzilor telefonice".
Lucian Marin, directorul executiv al companiei, spune ca lunile ianuarie si februarie ale anului viitor vor fi critice pentru industria taximetriei. "Atunci vor exista firme care vor intra in faliment. Acestea au fost in�tot�deauna luni proaste, dar in con�ditiile actuale este posibil ca ele sa fie dezastruoase. In ultimele luni s-au scumpit piesele auto si au crescut ratele la leasing. Noi, spre exemplu, daca in au�gust am platit la leasing 200.000 de euro, in octombrie ratele au crescut pana la 230.000 de euro", a afirmat Marin, citat de Mediafax. Cu toate ca firmele din domeniu se plang ca nu mai pot face fa�ta pe piata, consilierii municipali au aprobat, saptamana trecuta, su�plimentarea cu 769 a auto�rizatiilor de taxi din Capitala, care vor fi acordate in principal ta�ximetristilor independenti. (I.S.)
RATB isi echilibreaza bugetul
Gheorghe Aron, directorul general al RATB, afirma ca scaderea pretului combustibilului reprezinta o economie importanta, acesti bani fiind folositi pentru echilibrarea bugetului Regiei.
"Noi am incheiat cu furnizorii de combustibil un contract cu clauza de reactualizare a pretului. Pretul de achizitie a motorinei de la furnizor se raporteaza periodic, la modificarea pretului barilului de petrol. Pot sa va spun ca, de la inceputul derularii contractului si pana acum trei-patru luni, am economisit vreo 30 de miliarde de lei vechi, ca urmare a reactualizarii pretului si a raportarii la pretul international al barilului de petrol. Banii pentru combustibil fac parte din bugetul pentru exploatare al regiei. Concret, in cadrul cheltuielilor de exploatare intra, ca pozitie specifica, si cheltuielile cu combustibil si energie. Oricum, linia se trage la sfarsitul executiei bugetare. E posibil ca, in lunile urmatoare, pretul sa varieze in sensul cresterii. Eu n-am de unde sa stiu, pentru ca e in functie de cum evolueaza piata, si tocmai de aceea am pus in contract acea clauza, ca sa reactualizez tot timpul, in functie de cresterile sau scaderile de pret. Deocamdata, a scazut pretul barilului de petrol, iar asta a favorizat RATB-ul. Avem cheltuieli de exploatare si cheltuieli de capital, de investitii. In exploatare am cheltuieli materiale, care inseamna combustibil, energie, piese de schimb, cheltuieli de personal, care inseamna salariile, darile, taxele etc. Si asa, orice influenta de pret poate fi reglata in interiorul bugetului, fara sa mai fie nevoie de rectificare. Deocamdata noi ne incadram in cheltuielile bugetare prevazute. E favorabil ca punctul asta cu cheltuiala pe motorina a scazut, astfel ca am facut economie, iar banii i-am folosit la piese de schimb, materiale, in cazul acestui buget mai mare" ne-a declarat directorul general al RATB.
Razvan Murgeanu, viceprimar general, a spus, la randul sau, ca "s-au facut contracte foarte scurte. Deci RATB a avut voie sa le incheie pe o luna, doua, maxim trei. Nu s-au mai facut prin licitatie. Astfel, nu mai este nevoie de rectificare negativa a bugetului. Concret: regia ia un numar de bonuri, pe care le deconteaza la zi. Fondurile sunt alocate pentru cheltuieli materiale, in care, printre altele, intra si motorina".
Ceea ce inseamna ca nici RATB nu va ieftini costul biletelor de transport in comun. (Magda SEVERIN)
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
Ce articol lung si inutil. Daca avem o piata libera si concurenta, preturile se vor regla de la sine   de pathfinder
Rusine   de Vanesa
A r h i v a
  Totul pentru Front    50 comentarii
  STASI ataca pensiile    2 comentarii
  Mos Craciun de ciocolata    
 Top afisari / comentarii 
 Totul pentru Front (3200 afisari)
 Guvernul de sacrificiu (2856 afisari)
 Lista alesilor (1690 afisari)
 Savanta terorista (1568 afisari)
 Rusia sperie NATO (1429 afisari)
 Menajera lui Hitler: Fuhrerul era o persoana fermecatoare si un om bun (2774 afisari)
 Cativa tarani din Transilvania sunt imaginea populatiilor indigene sarace, intr-o reclama controversata la Burger King - VIDEO (2405 afisari)
 Rochiile "Transformer" care te lasa in pielea goala! (2217 afisari)
 Un caine a salvat viata altui... caine VIDEO (2151 afisari)
 Unsprezece caini au mancat timp de de cinci zile din cadavrul stapanului lor - VIDEO (1959 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01390 sec.