Printre cartile lansate la Targul International de Carte "Gaudeamus" atrage atentia lucrarea "Arestarea, procesul si moartea lui Iisus" a lui Haim Cohn, fost procuror-sef, ministru al Justitiei, presedinte al Tribunalului Suprem si presedinte al Universitatii Ebraice din Ierusalim, descendentul unei stravechi familii de rabini (aparuta la Editura TESU). Incalcand antica interdictie religioasa conform careia rabinii nu aveau voie sa scrie despre Iisus, profesorul si juristul evreu din Ierusalim a cercetat vreme de cateva decenii "cazul" si a pronuntat un nou verdict. Tesu Solomovici ne asigura ca lucrarea este un best-seller mondial, iar noua editie romaneasca cuprinde cinci capitole noi ("Fariseii si sentimentele evreiesti fata de Iisus", "De ce n-au relatat rabinii evrei istoria lui Iisus", "Petru si Pavel" si " Ce spun sursele necrestine").
Profesorul Haim Cohn s-a incumetat sa incalce interdictia stramoseasca evreiasca cu scopul de a descifra o enigma juridica bimilenara, care a influentat enorm soarta poporului sau. Din studiul documentelor, si in primul rand al Evangheliilor, juristul Haim Cohn a inteles ca rezolvarea enigmei se gaseste in raspunsul la intrebarea: Cine a dat ordinul de arestare a lui Iisus? Caiafa, marele preot al evreilor, sau Pilat, guvernatorul Romei imperiale?
Chiar in timpul procesului lui Iisus, sau imediat dupa condamnarea lui Iisus, rabinii evrei ai timpului ar fi putut sa-si spuna parerea despre acele tragice evenimente, ei insa au pastrat o tacere care a fost, ulterior, suspectata. Marii rabini, care au alcatuit Talmudul in acele timpuri, si-au impus auto-cenzura si nu au vorbit despre Iisus. Atunci cand evreii au incercat sa se disculpe, era de-acum prea tarziu, scrie autorul. Acuzatia de deicid se impa�mantenise bine in mentalul lumii crestine. Evreii Evului Mediu, si mai ales evreii europeni ai secolului 20, au platit cu multe suferinte si mult sange aceasta eroare a rabinilor evrei din timpul lui Iisus. Judecatorul Haim Cohn nu a mai vrut sa repete greseala, si la provocarea grupului de prelati crestini el a decis sa cerceteze "cazul" si sa publice verdictul sau. El a decis sa nu se preocupe de aspectul istoric sau religios al vietii lui Iisus, apreciind ca dezbaterea despre adevarul istoric al existentei lui Iisus apartine istoricilor, iar controversele despre adevarul religios trebuie purtate de teologi. Pe judecatorul Haim Cohn nu l-a interesat altceva decat daca procesul lui Iisus, asa cum s-a transmis posteritatii, s-a desfasurat in respectul jurisprudentei, daca acuzatul a avut posibilitatea sa se apere, daca a avut dreptul la aparator etc.
Judecatorul israelian a adresat antichitatii iudaice si crestine 15 intrebari decisive pentru elucidarea "cazului". Si anume:
1. Cine l-a arestat pe Iisus, romanii sau evreii, ori toti impreuna?
2. De ce a fost arestat si din ordinul cui?
3. De ce a fost adus la casa Marelui Preot evreu si din ordinul cui?
4. Ce s-a intamplat in casa Marelui Preot? S-a adunat acolo intreg Sanhedrinul si de ce?
5. A fost Iisus anchetat de Marele Preot si daca da, a fost anchetat in prezenta Sanhedrinului sau doar Marele Preot l-a interogat?
6. Au fost cercetati si alti martori?
7. Care a fost scopul acestei anchete?
8. De ce l-au adus evreii (sau unii dintre ei) pe Iisus in fata lui Pilat?
9. Oare n-au avut evreii competenta juridica de a-l judeca pe Iisus? Sau au preferat ca procuratorul roman sa-l condamne pe Iisus la moarte?
10. Ce s-a petrecut in Palatul lui Pilat? Iisus a fost judecat dupa legile Romei sau a avut loc un fel de controversa intre Pilat si evrei (ori cu unii dintre ei), pana ce guvernatorul roman s-a lasat convins (cu greu) sa-l rastigneasca pe Iisus?
11. Sa fi avut evreii (sau unii dintre ei) vreun interes in uciderea lui Iisus ori in condamnarea lui la moarte?
12. A fost dovedita vreo acuzatie impotriva lui Iisus, care sa justifice punctul de vedere al invataturii evreiesti in uciderea lui Iisus?
13. Avea vreun interes Pilat sa-l rastigneasca pe Iisus si sa obtina vreo favoare din moartea lui?
14. A fost dovedita, in fata lui Pilat, vreo acuzatie impotriva lui Iisus din punctul de vedere al legii romane?
15. A vrut cu adevarat Pilat sa-l judece pe Iisus cu "blandete" si sa-l salveze?
Judecata de astazi a jude�catorului israelian a incercat sa dea un raspuns convingator acestor intrebari-cheie..
Autorul isi invita cititorii sa participe la acest proces insolit.
De ce Iisus nu a fost intemnitat de romani?
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Sarutul lui Iuda | |
| |
| |
| |
| |
|
Prezenta soldatilor romani in Gradina Ghetsimani, acolo unde Iisus a fost arestat, este mentionata de toti cei patru Evanghelisti, subliniaza autorul. Daca evreii ar fi vrut sa-l aresteze pe coreligionarul lor Iisus, ei nu ar fi avut nevoie sa apeleze la soldatii romani. Autoritatile evreiesti, religioase sau laice, aveau dreptul, sub stapanirea romana, sa cerceteze, sa incarcereze, sa judece si sa condamne pe oricare evreu din Iudeea. Iisus a fost dus, noaptea, la casa Marelui Preot al Templului. El nu era legat la maini, deci Iisus era inca un om liber. E greu de inteles pentru ce l-au dus soldatii romani pe Iisus la casa Marelui Preot. Daca ordinul de arestare fusese emis de evrei, atunci de ce s-au amestecat romanii? In cazul in care procuratorul roman Pilat a fost acela care a semnat ordinul de arestare, atunci pentru ce Iisus a fost dus, noaptea, la casa Marelui Preot evreu? Si ce oare l-a apucat pe Marele Preot sa convoace noaptea, de urgenta, intregul Sanhedrin in casa sa? Din punctul de vedere al stapanirii romane, Iisus era un razvratit. El era numit "Regele evreilor" fara a avea consimtamantul Romei. Iisus le vorbea oamenilor despre o "imparatie a cerurilor" opusa imparatiei romane, el credea intr-un stapan nevazut, in vreme ce pe pamant traia un stapan atotputernic, Cezarul.
Aceasta e "cheia-cheilor" procesului.
Un interviu cu Haim Cohn
Tesu Solomovici, editorul traducerii in romaneste a cartii lui Haim Cohn, a avut cu cativa ani in urma, o lunga convorbire cu autorul. L-a intrebat daca nu trebuie oare considerat drept apologetica straduinta sa, si a evreilor in genere, de a dovedi ca Iisus a fost judecat si omorat de romani.
"Mi s-a reprosat ca incerc sa-i apar pe evrei, a raspuns profesorul. Afirm cu tarie ca intentiile apologetice imi sunt complet straine. N-as gasi nimic reprobabil daca Sanhedrinul iudeu l-ar fi condamnat la moarte pe Iisus sau chiar daca l-ar fi condamnat din eroare. Orice justitie, chiar cea mai buna, poate gresi. Adevarul este insa ca Sanhedrinul nu l-a condamnat pe Iisus la moarte, n-a comis nici o eroare juridica, ci a intreprins totul pentru a-l apara pe Iisus. Totusi, urmasii evreilor de atunci au fost prigoniti de-a lungul veacurilor pentru o pretinsa eroare judiciara a Sanhedrinului.
Tesu Solomovici l-a intrebat pe autorul ierusalimitean daca crede ca lucrarea sa poate pune capat unor idei preconcepute ce dainuie de doua milenii.
"O singura carte nu este in stare de asa ceva, dar poate crea o opinie publica, iar aceasta, la randul ei, poate sa duca la schimbarea lucrurilor, a raspuns Haim Cohn. Ultimul capitol al cartii trateaza problema credintei si a dogmei. Credinta nu se discuta cu mijloacele logicei. Stabilind ca evreii sunt raspunzatori de moartea lui Iisus, dar ca aceasta raspundere cade numai asupra evreilor de atunci, care au participat la desfasurarea evenimentelor, nu insa asupra intregului popor evreu, Biserica Catolica a facut tot ce i-a stat in putinta. Concesiile suplimentare ar putea prejudicia insasi credinta crestina. Mai mult nu se putea face, nu se putea declara ca nu sunt adevarate unele afirmatii din Evanghelii care, dupa credinta crestina, au fost scrise din inspiratie divina. La fel, nici unui evreu credincios nu-i poti spune ca unele parti din Biblie nu sunt adevarate."
Demersul juridic al cartii are o semnificatie grava, benefica pentru studiul istoriei religiilor. Verdictul pe care l-a semnat judecatorul evreu in cartea "Arestarea, procesul si moartea lui Iisus" transcende istoria crestina sacra intr-o realitate virtuala, dar seductia juridica se impotmoleste pentru ca sute de milioane de credinciosi crestini cunosc, si vor crede in veci, evenimentele asa cum ele au fost povestite de Matei, Marcu, Luca si Ioan.
Cand evreii au incercat sa se disculpe, era de-acum prea tarziu. Acuzatia de deicid se impamantenise bine in mentalul lumii crestine. Haim Cohn