Jumatate dintre romani considera ca declinul financiar mondial nu va avea un impact direct asupra situatiei lor personale, chiar daca stiu ca economia este in recesiune, se arata intr-un studiu privind cheltuielile pentru Craciun elaborat de Deloitte. In consecinta, 45 % dintre romani intentioneaza sa-si mareasca cheltuielile de Craciun si aproape trei sferturi (69%) prefera brandurile premium, nefiind interesati de magazinele discount.
Autorii cercetarii considera ca este in continua crestere cererea de cadouri sub forma de bani si tichete cadou, reflectand optiunea oamenilor de a-si alege propriile daruri sau de a avea la dispozitie bani pentru cheltuielile curente. Spre deosebire de tarile vest-europene, cei din est sunt un caz aparte si vor cumpara in acest an mai multe cadouri. Astfel, alaturi de ucraineni si rusi, romanii vor fi in tabara celor care vor cumpara mai multe cadouri (45% dintre ei, fata de 25% care vor sa isi limiteze cumparaturile).
Daca in Europa de vest previziunile privind cheltuielile fluctueaza intre 0% si -6% (cadourile fiind mai mult afectate fata de cheltuielile pentru alimente), in Romania vom asista la cresterea cheltuielilor pentru cadouri (4,8%) si pentru alimente (2,4%). Acest fapt va conduce la o crestere medie a chetuielilor totale la sfarsit de an cu 3,9% fata de anul anterior. In ceea ce priveste felul cadourilor cumparate pentru cei mici, jucariile traditionale isi mentin popularitatea, dar jucariile electronice castiga teren in randul copiilor. In Romania, ca si in tarile est-europene, primele doua optiuni la cadouri pentru adolescenti sunt computerele/laptop-urile si telefoanele mobile.