Un nou accident s-a produs, sambata, la bordul unui submarin cu propulsie nucleara, apartinand Flotei Ruse din Pacific. Si-au pierdut viata 20 de oameni, dintre care 3 ofiteri si 17 civili. Alti 21 de membri ai echipajului au fost raniti. Incidentul aminteste de tragedia submarinului rusesc Kursk, din august 2000, cand 118 membri ai echipajului au murit pe fundul Marii Barents. Autoritatile ruse au anuntat ieri ca nivelul radiatiilor la bord se afla in limitele normale. Presedintele Dmitri Medvedev a cerut deschiderea unei anchete.
Conform primelor informatii furnizate de autoritatile de la Moscova, accidentul ar fi fost provocat de eroare umana, dupa ce sistemul antiincendiu s-a defectat in timpul unor teste. Pentru Rusia, incidentul de sambata intervine exact in momentul in care marina ruseas�ca incearca sa isi reconsolideze reputatia. De curand, Kremlinul a trimis o escadrila sa participe la exercitii comune cu Venezuela, in vecinatatea apelor americane.
In urma accidentului, submarinul a primit imediat ordin sa se indrepte catre baza. La bordul navei se aflau 208 persoane, dintre care 81 de militari si angajati ai unui santier naval. Responsabilii rusi care au facut publice aceste informatii nu au spus insa daca la bordul submarinului exista si armament. Autoritatile nu au dorit sa ofere vreun detaliu legat de numele si clasa submarinului, insa surse navale sustin ca ar fi vorba despre un Nerpa (clasa Akula in clasificarea NATO) a carui constructie a inceput in 1991 si efectua acum unele teste de navigatie. Se pare ca prima iesire in larg a submarinului in cauza avusese loc la inceputul lunii noiembrie.
Ucisi de freon
Nu este clar insa de ce sistemul anti-incendiu a intrat in functiune, iar gazul freon a reusit sa iasa in cantitate atat de mare, incat sa provoace moartea marinarilor. Pentru ca, afirma agentiile de presa ruse, citate de Reuters, cei 20 de marinari care si-au pierdut viata au fost victime ale freonului emis intr-o parte a vasului in urma declansarii sistemului antiincendiu. "Primele autopsii sunt in curs, iar rezultatele lor confirma drept cauza a decesului inhalarea de gaz freon emis in urma declansarii sistemului de stingere a incendiilor intr-unul dintre compartimentele submarinului atomic", a declarat un reprezentant al comisiei de ancheta a Parchetului Rusiei, mentionand ca "sunt primele rezultate ale autopsiilor facute in legatura cu accidentul din Marea Japoniei". Totodata, a precizat un alt responsabil rus, ranitii au fost transportati la Vladivostok cu o nava militara si au fost internati in Spitalul Flotei Pacificului. Dupa cum au informat surse militare, necon�firmate oficiale, submarinul efectua teste intrucat urma sa fie livrat Indiei.
Medvedev mai rapid decat Putin
Daca in cazul tragediei submarinului Kursk, de acum 8 ani, presedintele de la acea vreme, Vladimir Putin, a reactionat tardiv, fiind extrem de criticat pentru acest lucru, acum noul lider de la Kremlin, Dmitri Medvedev, a solicitat Ministerului Apararii sa initieze o ancheta aprofundata asupra cauzelor incidentului de sambata. Dupa prabusirea Uniunii Sovietice, marina rusa a fost afectata de producerea mai multor accidente mortale, in pofida fondurilor tot mai mari si a tentativelor Kremlinului de a-si utiliza flota datand din epoca sovietica pentru refacerea imaginii de superputere militara pe plan international.
Rana Kursk
Dincolo de unele semne
de intrebare legate de ceea ce s-a petrecut sambata
la bordul submarinului, incidentul readuce
in memorie tragedia
de pe Kursk, submarin
cu propulsie nucleara, apartinand Flotei Nordului.
La 12 august 2000, 118 oameni aflati la bordul Kursk si-au gasit sfarsitul pe fundul Marii Barents in timpul unor manevre militare. Informatia a fost tinuta secreta de autoritatile de la Moscova, timp de doua zile, iar liderii militari rusi au refuzat initial orice ajutoare ale Occidentului pentru gasirea unor potentiali supravietuitori. Abia dupa cateva zile, Moscova, criticata pentru lentoarea de care a dat dovada, a apelat la echipaje de experti norvegieni pentru recuperarea cadavrelor. Concluzia anchetatorilor de la Moscova a fost aceea ca naufragiul submarinului Kursk a fost cauzat de explozia combustibilului unei torpile. Rezultatele anchetei privind circumstantele exacte ale exploziei torpilei care a cauzat naufragiul au fost insa "clasate secrete", a dezvaluit ulterior ziarul Kommersant, care preciza ca textul integral al documentului va fi dat publicitatii in 20 sau 25 de ani.