Constructorii HMHS Britannic si-au dorit o nava mai mare si mai sigura decat Titanicul, scufundat in conditii dramatice in 1912. Din nefericire insa, HMHS Britannic a avut o soarta similara, scufundandu-se in 1916, la doi ani de la lansarea la apa, dupa ciocnirea cu o mina.
Britanicul Simon Mills, pasionat de istorie maritima, a cumparat nava de la guvernul britanic in 1996. "Intentionam sa transportam turistii la bordul unor submersibile de trei sau patru locuri", a declarat actualul proprietar pentru cotidianul britanic "The Guardian". "Titanicul s-a scufundat in apele inghetate ale Atlanticului si se dezintegreaza rapid din cauza bacteriilor mancatoare de fier. In cateva sute de ani va deveni doar un morman de fiare si nimic altceva", a mai precizat acesta.
"Britannic este insa intr-o situatie complet diferita. Apele in care s-a scufundat sunt calde, fapt care asigura o prezervare extraordinara. Aceasta uluitoare nava a fost eclipsata atata amar de vreme de sora sa mai mare, dar a venit momentul ca Britannic sa-si spuna propria poveste. (...)
Avem posibilitatea de a dezvolta un proiect unic si folositor pentru toate partile implicate. Ar fi un lucru absolut minunat pentru turismul Greciei (in ale carei ape teritoriale se afla epava)", a explicat Mills.
S-a scufundat intr-o ora
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
In dimineata zilei de 21 noiembrie, Britannic s-a dus la fundul marii la aproximativ o ora dupa ciocnirea cu o mina care a produs o gaura imensa la tribord, intre compartimentele de marfa 2 si 3. Forta exploziei a afectat si doua usi etanse, ceea ce a permis apei sa invadeze treptat si alte compartimente ale navei. Totusi pierderea de vieti omenesti a fost incomparabil mai mica decat in cazul Titanicului, tragedia de pe Britannic soldan�du-se cu 30 de morti. Ceilalti pasageri au reusit sa paraseasca nava si sa se urce in barcile de salvare. Chiar daca investigatii recente au confirmat varianta exploziei produse de o mina, exista istorici care sustin ipoteza torpilarii de catre un submarin german. HMHS Britannic functiona in acea perioada ca nava-spital pentru soldatii britanici raniti pe frontul Primului Razboi Mondial. Vasul, lung de 270 metri, a zacut uitat pe fundul Marii Egee, aproape de coastele insulei Kea, pana in 1975 cand a fost descoperit de faimosul explorator si oceanograf francez Jacques-Yves Cousteau.
Viceprimarul insulei, Giorgos Euyenikos, povesteste ca tatal sau era adolescent in momentul producerii tragediei. "Strigatele disperate ale naufragiatilor s-au auzit pana pe insula. Oamenii plangeau si implorau ajutor", a precizat viceprimarul. Britannic a fost a treia si cea mai mare dintr-un set de nave-gigant construite de compania White Star Line, cu sediul la Liverpool. Desi compania constructoare a negat intotdeauna ca a avut aceasta intentie, unele surse sustin ca nava trebuia sa fie numita Gigantic - ipoteza sustinuta si de existenta in mitologia greaca a trei feluri de fiinte supranaturale: olimpieni, titani si giganti.