CA partidele se infrunta acum in kilometrii de autostrada pe care urmeaza sa-i construiasca dupa ce vor lua puterea tine de minciuna devenita patologica la politicienii romani. Modernizarea soselelor tarii este un laitmotiv al tuturor guvernarilor din Romania secolului XX. Pana la urma, singurul program de acest gen dus la indeplinire a fost cel din perioada comunista. In 1949, sociologul Anton Golopentia trasa o schita a dezvoltarii unei Romanii de dupa caderea comu�nismului. Programul extinderii retelei soselelor, a modernizarii lor era unul din punctele importante pe lista lui Golopentia. Destul de greu de spus daca Romania a reusit cu adevarat sa se debolsevizeze dupa 1989 - insa un lucru este cert: nu a reusit sa-si creeze o retea de cai de comunicatie terestre nici in 18 ani de la asa-zisa revolutie. Motivul principal al acestei incapacitati este cunoscut de toata lumea; cineva trebuie sa fure cat mai mult la o afacere colosala cum este construirea de drumuri. Restul expertizelor si dezbaterilor tine de identitatea celui care va reusi sa-si ingroase buzunarul.
GolopenTia mai prevede si necesitatea unei debolsevizari rapide a Romaniei, folosindu-se experienta denazificarii din Germania. Prin comparatie cu debolsevizarea Romaniei, construirea de drumuri dupa 1989 pare un succes. Golopentia nu a luat in considerare schilodirea sufleteasca a poporului roman in cei cincizeci de ani de comunism. Cominternistii si fiii de cominternisti au ramas in fruntea bucatelor si dupa 1989, indiferent de culoarea guvernarilor. Golopentia a mai prevazut si jaful "de dimensiuni exceptionale" care va urma caderii sistemului comunist - insa nu a prevazut faptul ca jaful va fi unul organizat, cu o planificare precisa. Fostii activisti de partid - dupa ce ne-au mintit zeci de ani fara sa clipeasca, au furat tot ce le-a picat sub mana, la fel, fara sa clipeasca.
Partidele din RomAnia de azi, in lipsa unei ideologii, se infrunta in kilometrii de autostrada pe care urmeaza sa-i construiasca. Nu costa pe nimeni nimic sa spuna ca va construi 2.000 de tone de autostrazi - oricum nimeni nu va remarca folosirea unei unitati de masura gresite. La fel, politicienii romani ar putea promite kilometri de salarii, gigabyti de educatie si kilowati de crestere economica fara sa se simta cineva afectat in vreun fel.
GolopenTia vedea Romania capabila sa joace un rol continental, vedea realizarea unor federatii regionale. Daca nu ar fi fost ucis de securistii coordonati de consilieri sovietici - sau daca ar fi trait intr-o tara occidentala Golopentia s-ar fi numarat astazi printre parintii fondatori ai Uniunii Europene. Viziunea unui rol continental al Romaniei devine un fel de gluma proasta cand este pusa langa actuala clasa politica. Imaginile cu politicienii care au votat legea pentru marirea salariilor profesorilor si apoi argumenteaza ca aceasta lege nu poate fi pusa in practica mi se par a depasi cu mult orice fel de viziune de cosmar. Mai ramane sa vedem in direct la televizor un deputat care ne spune ca el nu a votat, in paralel cu imaginea din Parlament cu acelasi deputat care voteaza la sapte maini - desi nu sunt sigur ca n-am avut deja parte si de aceasta gluma sinistra.
Incotro merge Romania si incotro ar trebui sa mearga sunt doua directii divergente. Alegerile din aceasta toamna - al saselea tur de alegeri generale democratice - vor beneficia cu siguranta de un record al minimului de participare si aceleasi triste figuri ne vor conduce in continuare.