Un studiu bazat pe datele furnizate de mai multe documente din industria tutunului, tinute secrete pana nu demult, a scos la iveala urmatorul fapt: marile companii americane, printre care si American Tobacco, virau sume imense de bani in conturile vedetelor de top, in schimbul promovarii brandurilor de tigari.
Starurile apareau adeseori in publicatiile acelor timpuri zambind din reclame la tigari, asezonate cu informatii despre ultimele pelicule de la Hollywood. In plus, marile companii producatoare de tutun aveau grija sa-si promoveze produsele si pe cale radiofonica. Toate astea in conditiile in care preocuparea opiniei publice pentru riscurile comportate de fumat era aproape inexistenta. Desi avertismente in acest sens au fost emise inca din 1929, prima avertizare oficiala a sosit abia la mijlocul anilor '50.
Peste 200 de celebritati hollywoodiene ale anilor '30-'40 au promovat acest obicei nociv drept o activitate placuta, relaxanta si, nu in ultimul rand, la moda. Lucky Strike, Old Gold, Chesterfield si Camel sunt doar cateva dintre brandurile promovate astfel de catre companii.
"Intelegerile comerciale intre reprezentantii companiilor din industria cinematografiei, respectiv a tutunului, au existat inca de la inceput", a declarat unul dintre autorii studiului, Stanton Glantz, profesor de medicina la Universitatea din California.
Lista documentelor care au determinat cercetatorii sa ajunga la aceasta concluzie este deschisa de Al Jolson, in 1927, si se incheie odata cu debutul televiziunii, care a preluat instantaneu stafeta promovarii fumatului.
In doar doi ani (1937-1938), o singura companie producatoare de tutun, American Tobacco, a virat in conturile mai multor staruri de la Hollywood peste 215.000 de dolari (aproximativ 3 milioane de dolari in ziua de astazi) in schimbul reclamei, mai mult sau mai putin mascate, pentru tigarile Lucky Strike.
Comisioanele incasate de vedete echivaleaza, in banii actuali, cu mai multe zeci de mii de dolari fiecare, unii actori ajungand chiar la peste 140.000 $ (Gary Cooper si Joan Crawford).
Raportul a concluzionat ca strategia producatorilor de tigarete viza impunerea fumatului drept un simbol al virilitatii si al feminitatii. In aceste conditii, afirmatia actorului John Wayne, conform careia tigarile i-au slefuit vocea, pare usor ridicola, mai ales ca starul a murit din pricina cancerului la plamani.
In ciuda numeroaselor campanii anti-fumat, obiceiul este in continuare agreat de industria cinematografica americana, in contextul in care aproape doua treimi din peliculele actuale surprind protagonisti care fumeaza.
Dincolo de impactul pozitiv al acestui fenomen vizavi de bugetele starurilor acelor vremuri, promovarea consumului de tigarete drept un obicei fara urmari grave asupra sanatatii a incurajat un numar foarte mare de tineri sa se apuce de fumat.