Ziua Logo
  Nr. 4335 de vineri, 12 septembrie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Auto
Qasquai Nomad de lux
Qashqai este un SUV compact produs de Nissan care inlocuieste Primera. Decizia producatorului japonez de a schimba o masina de familie cu una cu aspect de teren se inscrie in trendul de a scoate omul din oras si de a-l face sa iasa prin locuri necalcate, chiar daca nu coboara din masina. Asa probabil s-a nascut si Qashqai, un vehicul denumit dupa un popor nomad de origine turca ce traieste sud-vestul Iranului.
Am testat Qashqai Nissan cateva sute de kilometri. Pe autostrada, prin oras, dar si prin hartoape. Poate cel mai important aspect pe care l-am semnalat este modul cum s-a mentinut masina in timp. Pentru ca, de putine ori, reprezentantii firmelor auto pun la bataie un model intens folosit. SUV-ul avea peste 33.790 de km la bord. Ceea ce inseamna foarte mult pentru o masina folosita in conditii extreme, autovehicul de drive-test. Respectand cu strictete programul de revizii, grupul propulsor-cutie de viteze n-a dat nici un semn ca n-ar functiona la parametrii normali. Materialele din interior s-au pastrat la un nivel bun, fara sa prinda un aspect prafuit marcat de trecerea timpului. Interiorul arata atat de bine, incat nu mi-a venit sa cred ca Qashqaiul are peste 33.000 de km. E drept ca plafonul panoramic fura privirea, constituind sarea si piperul acestui mic SUV. O problema apare atunci cand rulezi prin drumuri desfundate. Eu am parcurs vreo zece kilometri pe un drum de exploatare ce desparte parcelele din teren extravilan. Pe alocuri cu sleauri, denivelari provocate de tractoare, chiar si brazde de pamant. Masina le-a depasit fara efort, insa cu un scartait destul de suparator al intregului ansamblu. Nu este o caracterisita a Qashqaiului, ci una a tuturor SUV-urilor ce trec de prima tinerete.
Atat de aproape de cer
Masina testata este dotata cu un motor diesel dCi de 2 litri, 150 de cai putere, si o cutie automata cu cinci rapoarte care permite si schimbarea manuala a treptelor de viteza. Transmisia automata s-a dovedit foarte comoda in traficul bucurestean, chiar daca am ajuns la un consum de 13,6 litri/suta de km la o viteza medie de 26 de km/h. Cifra este una extrema pentru ca schimbarea treptelor se face in functie de modul cum este apasata acceleratia, iar in cazul de fata s-a produs la 5.000 de ture, la inceputul zonei rosii. In regim de autostrada, la o viteza medie de 130 de km/h, computerul de bord a indicat 9,5 litri/100 de km. La aceste date trebuie tinut cont si de clima bi-zonala care isi rezerva cativa litri la fiecare ora de functionare. Chiar daca este vorba de o cutie automata, cuplul de 320 de Nm este capabil sa produca zvac si sa pastreze savoarea unei masini dotate cu un diesel puternic. Acceleratia pana la 100 de km/h s-a facut in timpul indicat de constructor de 12 secunde, fiind vorba de o cutie automatica. Oprirea masinii de 1685 de kg de la aceasta viteza se face in mai putin de 34 de metri pe asfalt uscat, cu un sistem ABS+EBD care intra fara prea mare zgomot. Qashqaiul a dovedit ca-si poate depasi limitele, cifra atinsa pe circuitul de incercare fiind de 190 de km/h, peste limita constructiva de 185 de km/h indicata in talon. Dupa 140 de km/h, apare un zgomot ritmic produs, cel mai probabil, de axul cardanic prin care se face transmisia la puntea spate. Nissan a implementat pentru asigurarea tractiunii integrale sistemul electronic All-Mode 4x4 care asigura transferul a 50% din cuplu pe puntea spate in mod automat, in conditiile in care carosabilul o cere. Qashqaiul poate functiona si in sistem de 4x4 lock, moment in care diferentialul este blocabil si asigura repartizarea proportionala a puterii. Suspensiile sunt un pic cam tari pentru traficul urban desfundat, dar sunt compensate de scaunele ce asigura un confort demn pentru un drum lung. Desi nu are dimensiuni mari la exterior, micul SUV al celor de la Nissan este destul de incapator, atat in ceea ce priveste capacitatea portbagajului, cat si a spatiului oferit pasagerilor din spate. Acestia se mai bucura de un privilegiu: plafonul panoramic care este atat de reusit incat devine periculos pentru ca il tenteaza pe sofer sa priveasca cerul in loc sa fie atent la jungla urbana. Principalul rival provine chiar din fratele de trust, Renault Koleos, vehicul construit pe o platforma comuna cu a Qashqaiului.
Preturi
1,6L 115CP de la 19.457 la 20.652
1,5L dCi 106CP de la 21.105 la 22.299
2,0L 140CP "4x4" de la 24.318 la 28.666
2,0L dCi 150CP "4x4" de la 26.738 la 31.342
*preturi in euro cu TVA in functie de varianta de echipare
20000 cm 225,18
40000 cm 239,13
60000 cm 284,74
80000 cm 239,13
100000 cm 284,14
* costuri revizii in euro
fara TVA
pentru modelul testat
Catalin F. VARZARU 
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Cele mai controversate femei din istorie (3015 afisari)
 Basarabia: de la fapte la cuvinte (1535 afisari)
 Cyber Sutra (1513 afisari)
 CIA culegea bancuri cu Ceausescu (1368 afisari)
 Cititul aduce fericire, iubire si bunastare (1284 afisari)
 O gafa vulgara la adresa Mihaelei Radulescu face curatenie in Antena (VIDEO) (4858 afisari)
 De ce a esuat experimentul din Elvetia sau cum au salvat romanii lumea de Apocalipsa (3279 afisari)
 Lavrov catre Miliband: "Who are you to fucking lecture me?!" (2931 afisari)
 Iasi: O adolescenta a fost supusa la adevarate orgii sexuale de catre tatal vitreg (2713 afisari)
 Cel mai mare exportator mondial de petrol, Arabia Saudita, s-a retras din OPEC (2708 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01041 sec.