Candidatul PD-L la Primaria Capitalei, Vasile Blaga, a cheltuit in campania electorala pentru alegerile locale cel putin 846.674 euro, in timp ce castigatorul competitiei, Sorin Oprescu, a scos din buzunar numai 66.261 euro, releva un raport de monitorizare difuzat ieri de Institutul pentru Politici Publice (IPP). De altfel, PD-L a fost campionul cheltuielilor la nivel de partide, valoarea publicitatii contractate pentru alegerile locale ridicandu-se la 3.370.889 de euro, fara TVA si fara taxe de publicitate.
Potrivit studiului, contracan�didatii lui Blaga si Oprescu au "investit" si ei sume importante in campanie: Ludovic Orban (PNL) - 224.477 de euro, Cristian Diaconescu -188.358 de euro, Cozmin Gusa (PIN) - 77.215 de euro. Dintre partide, cel mai mult a consumat PD-L, urmat de PSD - 2.027.458 de euro, PNL - 1.863.427 de euro, PC - 320.000 de euro si PNG-CD - 146.380 de euro. Potrivit lui Adrian Moraru, director adjunct IPP, unii dintre candidatii la primariile de sector din Bucuresti, precum Razvan Murgeanu, Cristian Poteras, Neculai Ontanu, au depasit cu mult plafoanele de venituri si cheltuieli numai cu publicitatea. De altfel, Institutul a constatat o crestere exploziva a costurilor campaniei electorale din anul acesta fata de cele inregistrate in precedenta campanie. IPP a estimat ca la localele din 2008 s-au cheltuit, la nivel national, aproximativ 50 de milioane de euro, un numar de 21 de partide si 42 de candidati independenti contractand publicitate electorala in valoare de peste 10 milioane de euro. Luand in considerare ca intr-o campanie se apeleaza si la aparitii ale candidatilor la televizor, publicitate pe e-mail, concerte, activitati ale "voluntarilor" sau sondaje de opinie, Adrian Moraru a estimat: "Costurile de campanie pot fi usor inmultite cu trei, patru sau chiar cinci, fata de ce este in raport". El a adaugat ca "unii dintre candidatii care au depasit plafoanele au iesit primari, acestora putand sa le fie retrase mandatele pentru nerespectarea legii".
Referindu-se la institutia responsabila cu supravegherea banilor cheltuiti de partide, Moraru s-a declarat dezamagit de activitatea Autoritatii Electorale Permanente (AEP). "S-a inregistrat un regres fata de controlul pe care il facea Curtea de Conturi, care nici acela nu era grozav, dar se pare ca suntem in situatia in care aproape regretam faptul ca atributiile au trecut, cum in principiu e natural sa fie, la Autoritatea Electorala Perma�nenta, unde exista inca mari discrepante organizatorice in clipa de fata, cat si o lipsa mare de experienta si de expertiza", a spus Moraru. El a anuntat ca IPP a dat in judecata Autoritatea, pentru ca a refuzat sa-i puna la dispozitie informatiile publice solicitate.
Miza mare
"Miza in cadrul acestor alegeri a fost majora: castigarea functiei de primar. Pentru obtinerea acestei functii formatiunile politice au investit sume exagerat de mari in detrimentul candidatilor independenti care nu s-au putut ridica la acelasi nivel al cheltuielilor. De asemenea, o serie de primari in functie inainte de alegeri care au contractat proiecte cu institutiile europene obtinand fonduri pentru acoperirea lipsurilor cu care se confrunta comunitatea locala au fost, cu un procentaj considerabil, realesi. Se poate spune chiar ca miza la alegerile locale 2008 a fost mult mai mare decat va fi cea din alegerile generale 2008" - studiu IPP.