Mii de judecatori din tara au actionat in instanta, de ani de zile, Ministerul Justitiei ce�ran�du-si diferite drepturi ba�nesti restante. In unele ca�zuri, s-a ajuns pana in pragul po�pririi conturilor minis�te�ru�lui. Desi nu are bani pentru ju�decatori, MJ a cheltuit aproa�pe trei milioane de euro pentru a achizitiona masini de lux care sunt folosite de sefii institutiei si de prese�dintii instantelor de judecata. Fondurile au fost procurate in urma unei suplimentari de buget, negociate de Ministerul Justitiei cu cel al Economiei si Finantelor.
In luna decembrie a anului trecut, intr-un secret desavarsit, MJ a achizitionat 224 de masini de lux, prin doua contracte semnate cu distribuitorii autorizati SC "Porsche Romania" SRL si SC "Midocar" SRL. Desi procedura de achizitie publica a fost demarata si finalizata in ultimele saptamani ale mandatul fostului ministru liberal al Justitiei, Tudor Chiuariu, semnatarul celor doua contracte de lux a fost ex-secretarul de stat Katalin Kibedi (foto), care detinea atributiile de ordonator principal de credite si care a mai ramas cateva luni dupa plecarea lui Chiuariu la carma institutiei. Cele 224 de limuzine achizitionate la preturi extrem de piperate sunt urmatoarele: 40 de autoturisme Volkswagen Passat 2.0 TDI (turbo-diesel) de 140 cai putere; 2 microbuze Volkswagen Transporter 2.5 TDI de 130 cai putere; 136 de autoturisme Skoda Octavia Tour 1.6 MPI, cu motoare Volkswagen de 102 cai putere; 46 de autoturisme Skoda Octavia 1.9 TDI (turbo-diesel), cu motoare Volkswagen de 105 cai putere.
Achizitiile
Surse avizate din interiorul Ministerului Justitiei ne-au informat ca achizitia acestor masini de lux, cu preturi cuprinse intre 13.000 si 30.000 euro, s-a facut printr-o procedura de achizitie publica al carei caiet de sarcini a fost inspirat dupa un model al Bancii Mondiale. Asa se face ca in caietul de sarcini au fost mentionate conditii si caracteristici tehnice care sa excluda din start orice participare la licitatie a unei firme autohtone. Nu s-a dorit cumpararea de autoturisme Dacia Logan (considerate ca nu confera "prestanta" cuvenita) care erau mult mai ieftine nu doar la pret, dar si la celelalte capitole extrem de importante de cheltuieli: intretinere, asigurare obligatorie si full-casco, care presupun alte costuri lunare insemnate, suportate tot de contribuabili. De asemenea, ministerul a ales sa cheltuiasca aproape trei milioane de euro pe 224 masini de lux in conditiile in care necesarul de mijloace de transport in toata tara era de 641 de autoturisme, acesta fiind in fapt nivelul parcului auto al instantelor si Ministerului Justitiei, aprobat prin lege pentru anul 2007. In serviciul instantelor si ministerului nu existau decat 279 de autoturisme, din care peste 68% peste perioada de functionare, multe fiind rable care zac pur si simplu in curtile tribunalelor. Daca s-ar fi achizitionat masini mai ieftine (de exemplu Loganuri care sunt cu 3000 - 15.000 euro mai ieftine decat ceea ce s-a cumparat), se putea acoperi aproape tot necesarul auto din intreaga tara, iar costurile lunare de asigurare si intretinere ale parcului auto erau, de asemenea, mai mici. Cele 224 de limuzine de lux au fost distribuite in majoritate la curtile de apel, tribunale si judecatorii. Prin Ordinul nr. 110 din 24.01.2008, emis de fostul ministru interimar al Justitiei, Teodor Melescanu, 20 dintre cele mai bune autoturisme proaspat achizitionate au ajuns insa la directiile din minister. Cinci limuzine Volkswagen Passat 2.0 TDI au fost repartizate ministrului, celor trei secretari de stat si secretarului general. Cinci automobile Skoda Octavia 1.9 TDI au fost date unor directii din minister, noua Skoda Octavia Tour altor directii, iar un microbuz Volkswagen Transporter a fost atribuit Directiei Economice.
Pozitia MJ
Ministerul Justitiei arata ca, pe baza unei note de fundamentare care a avut in vedere solicitarile instantelor din tara, in luna iulie 2007 s-a luat decizia de achizitionare a masinilor, tinandu-se cont de starea tehnica si functionala depasita a autoturismelor existente, precum si de volumul activitatii institutiilor. "La data respectiva, parcul auto era alcatuit din 279 de autoturisme, peste 68,5% dintre acestea avand depasita durata de functionare de 4-6 ani, asa cum prevede HG 2139/2004. Au beneficiat de aceste achizitii 15 Curti de Apel si 41 de Tribunale din tara, precum si mai multe judecatorii, autoturismele incadrandu-se in clasa medie - nu de lux - astfel incat sa indeplineasca criteriile de fiabilitate si securitate. Pretul de achizitie a fost, la momentul respectiv, in medie, cu 12% mai mic decat pretul pietei. Cifra de peste 600 de autoturisme, mai exact 641 autoturisme, o furgoneta si un microbuz reprezinta limita legala maxima prevazuta prin HG 258/2005, cu completarile si modificarile ulterioare, nu necesarul. Procedurile de achizitionare au fost intru totul respectate", sustine Ministerul Justitiei.