Ziua Logo
  Nr. 4268 de joi, 26 iunie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Benzina aprinde economia
-- Pretul carburantilor creste pe zi ce trece, tragand dupa el toate celelalte costuri * BNR ar putea anunta azi o crestere a dobanzii de politica monetara la 10%
Pretul international al petrolului a ajuns la cote de neimaginat cu un an in urma, apropiindu-se, vertiginos, de 140 dolari pe baril. Desi Romania este producatoare de titei, preturile la pompa sunt comparabile cu cele din Uniunea Europeana, iar tendinta este de crestere continua. Costul benzinei si al motorinei afecteaza toate celelalte preturi din economie, inclusiv cele ale produselor alimentare. Situatia se apropie rapid de "punctul de fierbere". Simtind momentul, presedintele Traian Basescu i-a invitat pe reprezentantii partidele parlamentare si ai minoritatilor la consultari pe tema cresterii preturilor la alimente si combustibil. Intalnirea este programata pentru marti, 1 iulie.
Preturile benzinelor si motorinelor in statiile de comercializare cuprind, pe langa pretul propriu-zis al carburantilor, si diverse taxe. Acestea sunt, practic, colectate de companiile petroliere si apoi varsate la buget. Chiar si preturile fara aceste taxe sunt in Romania comparabile cu cele din tarile care nu sunt producatoare de petrol. Conform Oil Bulletin, editat de Comisia Europeana, pe data de 6 iunie (cand a fost publicat ultimul buletin), pretul mediu "la pompa", la benzina, fara taxe, in Romania, era de 614,21 euro/1000 de litri, iar la motorina - de 763,39 euro/1000 litri. In Bulgaria (care nu este producatoare de petrol), pretul mediu la benzina, fara taxe, era de 595,66 euro/1000 litri, iar la motorina - 720,42 euro/1000 litri, in Finlanda - 614,20 euro/1000 litri la benzina si 716,48 euro/1000 litri, in Germania - 610,42 euro/1000 litri la benzina si 776,45 euro/1000 litri la motorina, Irlanda - 579,63 euro/1000 litri la benzina si 712,11 euro/1000 litri la motorina, in Malta - 614,06 euro/1000 litri la benzina si 689,25 euro/1000 litri la motorina, Marea Britanie - 615,79 euro/1000 litri la benzina si 752,66 euro/1000 litri la motorina. Cel mai mare pret la benzina, fara taxe, este in Olanda, de 749,35 euro/1000 litri, iar la motorina, in Grecia, de 859,55 euro.
Conform estimarilor pentru 2008 realizate de Fondul Monetar International privind Produsul Intern Brut pe cap de locuitor calculat la puterea de cumparare, Romania ocupa penultimul loc printre statele membre UE, cu 12.285 dolari, devansand doar Bulgaria (cu 12.251 dolari) si fiind net depasita de Luxemburg (83.456 dolari), Irlanda (44.415 dolari), Spania (30.764 dolari), Suedia (37.761 dolari) si Austria (39.846 dolari).
Contract de privatizare bizar
Cele mai mari companii petroliere din Romania sunt Petrom, Rompetrol si Lukoil, care detin si rafinarii, si statii de benzina. In plus, Petrom exploateaza majoritatea zacamintelor de titei din Romania, iar proprietarii Lukoil si Rompetrol sunt cei mai mari producatori de petrol din Federatia Rusa (Lukoil Rusia) si din Kazahstan (Kazmunaigaz). In Romania se consuma, anual, aproximativ 12-13 milioane de tone de titei, dintre care 5-6 milioane de tone sunt produse de Petrom. De mentionat, in 2004, Societatea Nationala a Petrolului Petrom a fost privatizata cu compania austriaca OMV. La privatizare, Petrom a primit in concesiune majoritatea zacamintelor de titei din tara, iar redeventa (n.r. - taxa de exploatare a petrolului) ramane nemodificata pana in anul 2015. Contractul de privatizare incheiat de statul roman cu OMV pentru privatizarea Petrom este destul de bizar, a declarat, recent, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian. "Este un contract destul de bizar. In opinia mea, cand faci o privatizare, te gandesti la evolutia tarii. Sa dai rezervele tarii unui singur intreprinzator este un gest mai putin responsabil", a explicat ministrul. Vosganian a precizat ca Petrom nu are nici o intentie de revizuire a contractului. In ultimul timp, Vosganian a criticat, in repetate randuri, preturile practicate de Petrom, pe care le-a catalogat drept o "sfidare". Cu o luna in urma, ministrul declara ca "ar fi corect ca profiturile companiilor sa nu fie rezultat al cresterilor de preturi, ci al realitatilor economice. Vom face o recomandare in acest sens. Acest lucru nu inseamna ca ne implicam in modul cum se construiesc preturile, dar o recomandare din partea ministrului Finantelor trebuie sa fie tratata cu seriozitate". De altfel, si liderii statelor din Uniunea Europeana au solicitat Comisiei Europene sa studieze masurile fiscale ce ar putea fi adoptate pe termen scurt pentru diminuarea impactului cresterii pretului petrolului. Totusi, oficialii din tarile UE au subliniat ca trebuie evitata distorsionarea masurilor fiscale si a reglementarilor politice care ar putea impiedica oamenii de afaceri si consumatorii sa se adapteze la preturile ridicate ale combustibililor.
"Asta e piata"
"Valorile mentionate in Oil Bulletin reprezinta preturi medii. La data respectiva preturile carburantilor Petrom erau cele mai mici din Romania si, evident, sub media raportata de tara noastra", au declarat reprezentantii Petrom.
"Preturile noastre erau de circa 728 euro/1000 litri la motorina, respectiv aproximativ 606 euro/1000 litri la benzina, ceea ce ne situeaza printre cei mai ieftini din Europa, respectiv pe locul 4 la benzina si locul 7 la motorina. Politica de preturi a Petrom este similara cu cele practicate in tarile Uniunii Europene si reflecta competitia de pe piata. Preturile Petrom au o evolutie dinamica bazata pe cotatiile internationale ale carburantilor, dar si pe competitia de pe piata. Petrom, ca si toate companiile private din Romania, evolueaza intr-o piata libera, competitiva, in care pretul este liber sa oscileze in functie de cerere si oferta, fara a fi influentate de interventii administrative. Orice interventie administrativa echivaleaza cu o interventie anticoncurentiala. Faptul ca Romania este producator de titei nu are legatura cu pretul, intrucat acesta este determinat de piata. Indiferent daca actionariatul este de stat sau privat, pretul carburantilor ar fi fost acelasi. Este o conjunctura negativa internationala in ceea ce priveste pretul produselor petroliere", au mai spus reprezentantii Petrom.
Romania depinde de import
Reprezentantii Rompetrol au declarat ca "Romania este o tara dependenta de importurile de titei, iar preturile carburantilor sunt strans legate de evolutia pretului petrolului pe piata internationala, productia interna neacoperind decat 40-45% din consumurile interne.
Rompetrol importa materia prima, la stabilirea preturilor tinandu-se cont de cotatiile internationale de tip Brent si Ural. Daca ne referim la primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut, exista o crestere a pretului titeiului cu aproximativ 70%, in timp ce pretul la carburanti, in aceeasi perioada, a crescut cu 53% pentru benzine si 69% pentru motorine.
Chiar daca KazMunaiGaz este producator de petrol, intre companiile integrate nu exista notiunea de "transfer price" (n.r. - pret de transfer). Este o relatie contractuala bazata pe preturile de piata, nu pe subventionare. Nu este sarcina unui agent comercial sa subventioneze, el trebuie doar sa fie competitiv, in asa fel incat sa faca fata cererii", au mai spus reprezentantii Rompetrol.
Pretul benzinei majoreaza dobanzile
Pretul carburantilor este foarte important, pentru ca influenteaza, practic, preturile tuturor celorlalte produse.
Mai mult, in indicele preturilor de consum, pe baza caruia se calculeaza inflatia, combustibilii au o pondere foarte mare - 738, in timp ce untul, spre exemplu, are un coeficient de ponderare de doar 13. Ceea ce inseamna ca, daca se scumpesc combustibilii cu 10%, influenta in inflatie este mult mai mare decat daca pretul untului se tripleaza.
"Bineinteles ca majorarea unui pret de baza, care invarte intreaga economie moderna, va avea un impact asupra nivelului general al preturilor. Nu avem o comensurare clara, asa cum nu stim acum cu claritate pana unde se va duce nivelul pretului titeiului pe plan mondial. Dar stim un lucru: impactul inflationist este deja aici, este aproape inevitabil un impact recesionist, de slabire a cresterii economice", a declarat, recent, guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. Pentru ca pretul international al petrolului nu "da semne" ca se calmeaza, iar din august 2005 Banca Nationala a Romaniei (BNR) a adoptat o noua strategie de politica monetara - tintirea directa a inflatiei, este de asteptat ca astazi, Consiliul de Administratie al bancii centrale sa majoreze, din nou, dobanda de politica monetara, de la 9,75%, cat este in prezent, probabil la 10%. O astfel de decizie va avea impact nu numai in incercarea de temperare a inflatiei, ci si in imprumuturile pe care le-au facut sau vor sa le faca romanii la bancile comerciale: vor creste si dobanzile la credite.
Pagina realizata de Gabi MOROIANU 
A r h i v a
  Ceausescu TV    63 comentarii
  Batjocorita de birocratie    15 comentarii
  Romanii, cei mai buni spioni din NATO    17 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Vadim fara partid (3076 afisari)
 Romanii, cei mai buni spioni din NATO (2911 afisari)
 Ceausescu TV (1813 afisari)
 Laszlo Tökes reclama BOR la Bruxelles (1249 afisari)
 Oprescu incalca legea pentru Iliescu (1195 afisari)
 Gisele Bundchen, ipostaze fierbinti din timpul unei sedinte foto (2842 afisari)
 Aparata de avocatul lui Cioaca, judecatoarea Elena Turcu vrea capul politistilor care au prins-o beata la volan (2310 afisari)
 Un avion era sa ajunga la alta destinatie pentru ca pilotii dormeau (1681 afisari)
 Oficialii chinezi, tradati de amante (1438 afisari)
 Soferii americani isi risca viata pentru benzina ieftina din Mexic  (1292 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01474 sec.