Producatorii si retailerii au ajuns la un acord asupra majoritatii prevederilor Ghidului de Bune Practici, cum ar fi cele legate de taxe, care nu vor mai fi obligatorii. Totusi, cel mai important punct al negocierilor, definirea pretului de achizitie, va fi dezbatut pe 24 iunie. Furnizorii ar vrea interventia Guvernului prin legiferarea acestei definitii.
"In proportie de 99% ne-am inteles asupra Ghidului. Au fost adaugate si puncte noi, printre care includerea discount-ului in lista de pret si negocierea cuantumului discountului", a declarat presedintele Romalimenta, Sorin Minea, la finalul intalnirii dintre retaileri si producatori, de la Ministerul Agriculturii, de la sfarsitul saptamanii trecute. "Taxa de deschidere de magazin de exemplu nu mai poate fi impusa, iar daca un producator nu o accepta nu poate fi dat afara din magazin, iar cuantumul taxei poate fi negociat", a spus Minea, precizeaza Mediafax.
In Ghid a fost introdus si termenul de bonus, care nu este nici discount, nici taxa, ci o "recompensa" pentru atingerea unui anumit target de vanzari prin magazinul respectiv. Totodata, producatorii si retailerii s-au inteles ca magazinele sa plateasca penalitati pentru intarzierile la plata furnizorilor, similare cu penalitatile platite de furnizori, in situatii precum intarzierea la livrarea marfii.
Defintie de pret
Cel mai important punct al negocierii insa, definirea pretului de achizitie, va fi discutat pe 24 iunie. "Neacceptarea definirii pretului de achizitie duce la blocarea negocierii", a spus Minea. Reprezentantul Romalimenta a aratat ca producatorii ii cer premierului Calin Popescu Tariceanu reglementarea definirii pretului de achizitie printr-o hotarare de Guvern. "Ar trebui adoptata o hotarare de Guvern in care sa fie definit pretul de achizitie", a afirmat Minea.
Definirea acestui pret de achizitie inseamna ca un produs care are, de exemplu, un pret de lista de 10 lei (format din costul de productie si marja de profit a firmei producatoare) va ajunge la preturi diferentiate in fiecare lant de magazine, in functie de taxele impuse de retailerul respectiv. Daca un magazin impune taxe de 20%, pretul afisat va fi de 12 lei. In alt magazin pretul va fi mai mic, daca taxele impuse sunt mai mici. Astfel, retailerii ar intra in competitie si ar fi interesati sa scada costurile si implicit taxele, pentru a avea pretul cel mai bun.
Potrivit lui Minea, aplicarea acestui pret va duce la reducerea preturilor in magazinele de proximitate.
Producatorii si reprezentantii magazinelor au avut mai multe intalniri pe tema Ghidului de Bune Practici si isi mentin afirmatiile privind termenul pana la care documentul va fi semnat, respectiv finele lunii iunie. Discutiile pe marginea unui ghid in domeniu au venit ca urmare a acuzatiilor producatorilor privind abuzurile retailerilor.