Ce inseamna sa fii civilizat? Sa fii foarte educat, sa porti o cravata, sa mananci cu furculita sau sa iti tai unghiile o data pe saptamana evident ca nu este suficient. Stim cu totii ca a fi "civilizat" la modul formal nu impiedica oamenii sa se comporte precum barbarii. Pretutindeni si de fiecare data, a fi civilzat inseamna sa poti recunoaste si sa poti accepta umanitatea altora, in pofida modurilor lor diferite de viata.
Asta ar putea parea drept un fapt evident, dar nu este acceptat universal. Ideea dialogului dintre civilizatii s-a bucurat, de obicei, de o presa favorabila, dar, de asemenea, uneori, a fost luata si peste picior. Concluzia eseului recent semnat de Elie Barnavi, "Religiile ucigase", poarta titlul "Impotriva dialogului civilizatiilor". Argumentul sau este implacabil: "Exista civilizatie pe de o parte si barbarism pe alta parte. Nu este posibil un dialog intre ele".
Dar, daca privesti mai de aproape la aceasta insiruire de argumente, punctul slab al argumentului lui Barnavi este clar. Semnificatia cuvintelor civilizatie si cultura este foarte diferit cand acestea doua se folosesc la formele de singular si plural. Culturile (plural) sunt moduri de viata imbratisate de diferite grupuri de oameni si compromit tot ceea ce membrii lor au in comun: limba, religie, structuri de familie, regim alimentar, modul de a se imbraca si tot asa. In acest sens, "cultura" este o categorie descriptiva, fara nici o judecata de valoare.
Civilizatie (singular) este, din contra, o categorie morala evaluativa: opusul barbarismului. Deci, un dialog intre culturi nu este doar profitabil, ci esential pentru civilizatie. Nici o civilizatie nu este posibila fara acesta.
Contrar a ceea ce partizanii ideii unei "ciocniri a civilizatiilor" pretind, "ciocnirile" diferitelor culturi au loc de obicei cat se poate de pasnic, intrucat noi suntem pregatiti din punct de vedere psihologic pentru ele. Fiecare este produsul mai multor culturi, chiar daca nu si-a parasit niciodata tara natala, intrucat cultura nu este doar nationala.
Toti pastram in noi cultura sexului, a grupului de varsta, a clasei si a serviciului. Aceasta pluralitate a culturilor nu prezinta nici o problema pentru noi pentru ca trecerea de la un cod cultural la altul reprezinta o facultate umana universala.
Mai mult, culturile care au legatura cu niste teritorii date nu sunt niciodata "pure". Mergand cat se poate de inapoi in istoria unei tari ca Franta, veti gasi intalniri intre diferite triburi si grupuri etnice: galii, francii, romanii si multi altii. Conceptul unui dialog intre culturi este uneori fortat pentru ca cerem de la el sa faca imposibilul: sa rezolve conflictele politice inflamate. Dialogul, oricat ar fi de binevoitor, nu poate rezolva problemele legate de libertatea de miscare a oamenilor sau de impartirea teritoriilor sau a resurselor naturale. Ar trebui sa lucram pentru acest tip de dialog incepand cu initiative simple si modeste. Avem nevoie de mai multe traduceri ale ideilor si literaturilor altor tari, avem nevoie ca studentii sa mearga mai mult in alte tari, de mai multa predare a limbilor straine si de incurajarea studiilor despre alte culturi, precum si de o confruntare sporita intre memoriile nationale (sa spunem intre Franta si Algeria).
Anumite masuri ale acestui gen exista deja in Uniunea Europeana, dar ele ar trebui introduse si in Africa de Nord, Orientul Mijlociu, India, China, Japonia si America Latina. Cea mai buna cale de a initia un dialog este ignorarea cliseelor si a generalitatilor si de a promova, in schimb, reuniunile dintre oameni. Romancierul Andr� Schwarz-Bart obisnuia sa ne spuna aceasta poveste: un rabin sef a fost odata intrebat de ce barza, numita Hassada (tandra) in ebraica, deoarece isi iubeste puii, este considerata drept una din cele mai impure animale. Rabinul a raspuns: "Pentru ca isi daruieste dragostea numai celor care sunt la fel ca ea".
Tzvetan Todorov este director de cercetare la CNRS din Paris si este autorul multor carti de cultura
Copyright: Project Syndicate/Institute for Human Sciences, 2008. www.project-syndicate.org