SchimbAnd ceea ce este de schimbat, putem spune ca daca Prea Fericitul Parinte Patriarh Daniel nu si-ar fi fracturat glezna, de Paste ar fi slujit la Iasi noul mitropolit ales al Moldovei, IPS Teofan. Si Insusi Preafericirea Sa ar fi avut, asa cum se cuvine, protia in slujirea Liturghiei pascale. Nu stiu daca s-a mai intamplat, in istoria Bisericii noastre, ca atat la Bucuresti, cat si la Iasi, concomitent, in noaptea Sfintei Invieri a Mantuitorului, sa slujeasca, in locul chiriarhilor, doi episcopi vicari. Desigur, situatia de la Bucuresti, urmare a accidentului suferit de Patriarh, eu o pun pe seama pacatelor noastre - si aici vorbesc exclusiv ca bucurestean - intrucat Patriarhul Romaniei este inainte de toate Arhiepiscopul Bucurestilor. Insa iesenii si credinciosii din Mitropolia Moldovei si Bucovinei il puteau avea intre ei pe noul chiriarh, daca se respectau canoanele.
Aliniatul IntAi al Articolului 126 din Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane spune limpede ca alegerea mitropolitilor se face in termen "de cel mult 60 de zile" de la vacantarea unui scaun mitropolitan. Alegerea noului mitropolit al Moldovei nu s-a facut insa dupa "cel mult" doua luni de la vacantare, ci dupa cinci. Nu stiu cum, dar 26, in sine sau inclus intr-un numar din Statutul Bisericii noastre, poarta ghinion (Articolul 26 era cel cu stavropighiile).
Au existat ImprejurAri in care scaunul mitropolitan de la Iasi a cunoscut vacante mult mai lungi decat aceasta din urma. Aceea care a urmat pastoririi lui Veniamin Costachi - ultima dintre ele - a durat din februarie 1842 pana in februarie 1844. Si mai lunga a fost cea de dupa suspendarea mitropolitului Sofronie Miclescu - aproape cinci ani: din noiembrie 1860 pana in mai 1865. In fine, dupa intronizarea Patriarhului Teoctist la Bucuresti, in noiembrie 1986, scaunul mitropolitan al Iasilor a ramas fara titular pana in iunie 1990. Dar toate aceste vacante chiriarhale prelungite au fost consecinta unor contexte istorice. Nu Biserica, ci defunctul regim comunist a impiedicat alegerea si asezarea unui mitropolit la Iasi in anii cei de pe urma ai dictaturii.
In sfArSit, la sesiunea Sfantului Sinod de la inceputul lunii martie, noul mitropolit al Moldovei a fost, asa cum spuneam, ales; cu un numar impresionant de voturi. Instalarea Inalt Prea Sfintitului Teofan fusese programata pentru Duminica Floriilor. Pana atunci, noului chiriarh i s-ar fi semnat de catre presedintele Romaniei Decretul de recunoastere, iar iesenii ar fi avut bucuria ca la slujbele din noaptea Invierii si la cele din Saptamana Luminata sa-l aiba in mijlocul lor pe noul Mitropolit al Moldovei si Bucovinei. Numai ca, intre timp, Prea Fericitul Parinte Patriarh Daniel si-a fracturat glezna, in duminica din 30 martie, si tot in aceeasi zi a fost internat, pentru mai bine de trei saptamani, in spital.
Frustrarea ieSenilor, de a ramane fara chiriarh in perioada cea mai insemnata a calendarului nostru bisericesc, adica in cele patruzeci de zile dintre Inviere si Inaltare (inclusiv), putea fi evitata. Si inca intr-un mod foarte simplu. IPS Teofan fusese deja ales Mitropolit al Moldovei si Bucovinei. Nu exista nici un impediment ca presedintele Traian Basescu sa-i iscaleasca Decretul de recunoastere. Gramata patriarhala putea fi semnata de Prea Fericitul Daniel si de pe patul de spital, unde, o stim din relatarile ziarelor si din emisiunile televiziunilor, PF Sa a rezolvat numeroase dosare, petitii, hartii, fiind sanatos tun - mai putin glezna - vesel si bine dispus. Noului Mitropolit al Moldovei gramata putea sa i-o inmaneze la instalare fie IPS Laurentiu, dupa pozitia in diptice, fie IPS Nicolae, ierarhul cu cea mai veche hirotonie arhiereasca din Sf. Sinod...