Dar ce vor oamenii? Ei vor un primar care sa fie credibil in promisiunile lui. Pentru ca stiu ca toti candidatii vor promite cam acelasi lucru: rezolvarea traficului, curatenie, parcari, locuri de joaca etc. Tot ce iese peste medie la intrebarile deschise din sondajele de opinie. Mai toti candidatii stiu ca bucurestenii asteapta un primar "gospodar", "bun manager", "cinstit". Mai stiu si un alt lucru care reiese din cercetari - lupta pe Capitala nu are acum un castigator sigur. Cam toti jucatorii importanti pot castiga.
DiferenTa dintre ei va fi data in primul rand de capacitatea lor de a fi credibili in raport cu electoratul. Adica, de a genera perceptia ca pot sa faca ceea ce promit. Cu alte cuvinte, ca sunt decisi, hotarati, pragmatici, concreti, stiu problemele, se exprima corect, competent si atractiv.
In ceea ce priveSte campaniile electorale, este din ce in ce mai clar ca lupta, deschisa fiind, va fi dura. Va fi pe de o parte o lupta a calitatilor personale ale actorilor, pe de alta parte va fi o lupta a resurselor - financiare, umane, intelectuale, mediatice si, mai ales, de timp. Viteza de reactie, capacitatea de a castiga timp, devine determinanta acum. Campaniile bine structurate, candidatii credibili, ofertele concrete vor face diferenta intre a castiga si a pierde.
Pe de altA parte, campaniile negative, celebrul PR negru. Capacitatea de a negativa, de a macula imaginea competitorului, va conta semnificativ.
Dar nu totul se va juca prin mass-media.
NumArul de voluntari, "endorsment"-ul, purtatorii secundari de imagine, personalitatile care ii recomanda, concertele, celebrul "door to door", mobilizarea propriilor votanti sunt elemente esentiale.
Iar peste toate acestea este conceptul, strategia, "oferta generala". Iar la acest capitol, dupa primele iesiri mediatice ale candidatilor, nici unul nu pare pregatit decat pentru critica sau, eventual, cum este cazul lui Vasile Blaga, pentru aparare, nu si pentru constructie, pentru un concept eficient, concret, inteligibil si, mai ales, unic.
PrimAriile de sector au inceput si ele sa fie importante. Bucurestenii au inceput sa le vada ca institutii cu impact semnificativ in viata lor, prin diferenta neta pe care Liviu Negoita a facut-o intre Sectorul 3 si celelalte sectoare. Si aici lupta va fi stransa. Doar pentru doua astfel de primarii jocul pare a fi incheiat - sectoarele 2 si 3.
Dar In spatele luptei electorale se afla mize mult mai mari. Pentru PSD si Miron Mitrea miza este eliminarea lui Mircea Geoana imediat dupa alegerile locale si recastigarea partidului de catre aripa Nastase-Mitrea. Pentru PNL si Ludovic Orban poate insemna construirea viitorului presedinte al partidului, dupa ce Tariceanu va pleca din functia de prim-ministru. Pentru Vasile Blaga si PD-L o eventuala infrangere la Bucuresti poate avea valoare de simptom pentru o noua tura in afara guvernarii, ceea ce ar putea insemna regrupari interne, schimbari majore la varf.
Miza doctorului Oprescu pare a fi cea mai radicala, dar si cea mai putin pragmatica. Lipsit de sprijinul unei organizatii puternice, de structurile de partid, Sorin Oprescu va avea de infruntat o campanie scumpa, agresiva si cu mult nesomn din partea candidatilor si echipelor de campanie.
Cozmin GuSA si Aurelian Pavelescu, aparent out-sideri, isi joaca o carte politica importanta, aproape finala - un scor care sa le califice partidele ca potentiale forte parlamentare sau, macar suficient de importante, cat sa fie luate in consideratie pentru viitoarele aliante.
In toatA aceastA avalanSA de candidaturi, mesaje, atacuri, dezvaluiri, ce va urma, electoratul bucurestean va da verdicte importante pentru restructurari in interiorul partidelor.