Ziua Logo
  Nr. 4205 de miercuri, 9 aprilie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Minciuna naturala
-- Numerosi producatori de bunuri - de la alimente la cosmetice - folosesc eticheta "natural" pentru a-i induce in eroare pe consumatori * In realitate, pe lista de ingrediente sau compozitia scrisa minuscul pe etichetele de pe verso-ul produselor, apare un sir interminabil de substante chimice
Ilustrata ca o tara relativ saraca in care salariatii castiga in medie mai putin de 200 de euro lunar, Romania a devenit o uriasa piata de desfacere pentru fel de fel de concerne multinationale, care isi permit sa vanda la preturi piperate produse cu reclame mincinoase.
Aproape orice produs, din orice categorie, este vandut in Romania la preturi mult mai mari decat se comercializeaza acestea in statele vestice in care, paradoxal, salariile cetateniilor sunt de zece ori mai mari ca la noi. In goana nebuna pentru profituri, multinationalele, dar si unele firme straine sau romanesti care au reusit sa impuna pe piata anumite produse, apeleaza la reclame inselatoare pentru a-i determina pe romani sa le cumpere produsele.
Una din metode este cea de a folosi mentiunea "natural", cu scopul vadit de a induce consumatorului falsa idee ca achizitioneaza un produs autentic al naturii, de calitate, nedaunator sanatatii si mediului inconjurator. In realitate, simpla parcurgere a ingredientelor sau componentilor multora dintre produsele care afiseaza eticheta "natural" ne dezvaluie un lung sir de substante chimice, care scot in evidenta marea inselatorie. De fiecare data, pe eticheta principlala, cuvantul "natural" e scris cu litere de-o schioapa care iti iau ochii, in timp ce pe verso, se insira cu litere minuscule, foarte greu de citit, compusii chimici folositi in procesul de fabricatie. Culmea, unele dintre multinationalele care exceleaza in folosirea mentiunilor "natural", ajung sa inregistreze profituri anuale considerabile. Statul roman si institutiile special abilitate nu intervin insa pentru a stopa acest comert inselator si speculativ, fapt ce denota ori iresponsabilitate si dezinteres, ori complicitate cu cei care ii induc in eroare pe consumatori.
Conform acceptiunii generale, natural inseamna ceva care se gaseste in natura.
Ce inseamna natural
Dictionarul Explicativ al Limbii romane are mai multe definitii pentru cuvantul "natural", insa cele care intereseaza in cazul nostru descriu acest adjectiv in modul urmator: "care este generat, produs, creat de natura, fara interventia omului". Cum unele produse folosesc denumiri ale produselor in limba engleza, limba universala, am consultat si dictionarul englezesc al cunoscutei edituri Macmillan, potrivit caruia "natural" inseamna: "care exista in natura si nu e produs de om (...) toate ingredientele sunt naturale".
Iata, asadar, cum in cazul unui produs de orice fel pus in comercializare, putem concluziona ca eticheta "natural" ne indica un produs cules din natura, in compozitia caruia omul nu a intervenit.
Aromele chimice
Extrem de multe produse alimentare si nu numai folosesc si alte cai de ademenire a consumatorilor, prin expresiile "arome naturale", sau cu "extract de fructe sau plante naturale", cand in realitatea aromele sunt obtinute prin procedee chimice.
Aroma este definita ca "miros placut, patrunzator", iar posibilitatile industriei chimice actuale permit reproducerea oricarui miros din natura mai ceva ca cel natural. Nu va lasati, asadar, pacaliti de reclamele de pe naftalina sau alte produse care pretind ca folosesc "arome naturale" sau "extracte naturale" din nu stiu ce plante sau fructe pentru ca totul este chimic. Cum nu trebuie sa va lasati pacaliti nici de multele reclame de pe detergenti sau produse de curatenie cu eticheta "aromaterapie", care te duce cu gandul ca daca stai cu nasul in punga cu detergent, te vindeci de unele afectiuni de sanatate. Totul este o minciuna, frumos ambalata, menita sa aduca profituri grase producatorilor. Mai grav este ca in Romania, unde Oficiile pentru Protectia Consumatorilor dorm pe ele sau aplica amenzi simbolice, si ceea ce este natural a devenit chimic. Ne referim aici la fructele si legumele din piete, crescute fortat cu azot si ingrasaminte chimice, tratate cu pesticide, si care prezinta un pericol grav pentru sanatate.
Frumusete din butoaiele cu soda
O simpla vizita in hipermarketurile din marile orase scoate in evidenta folosirea etichetei "natural" pe produse in care aceasta nu ar avea ce sa caute. Cea mai frapanta folosire a mentiunii "natural" este cea de pe produsele de la raioanele cu produse de curatenie sau cosmetice: detergenti, sapunuri, sampoane, creme etc.
"Colgate - Palmolive" si "Henkel" exceleaza in folosirea atributului "natural" pe sampoane, sapunuri ori balsamurile de rufe care se folosesc impreuna cu detergentii. De exemplu, concernul "Henkel" care a inregistrat in Romania o cifra de afaceri pe 2007 de peste 140 milioane euro, cu 36% mai mare decat cea din anul 2006, comercializeaza gama de sapunuri, deodorante si sampoane "FA natural" si balsamul de rufe "Silan Natural". Pe etichetele acestor produse apar reprezentari de bucati de fructe sau legume, care te duc cu gandul la elemente care se gasesc in natura. Nimic din compozitia acestor produse, care pot fi de calitate in esenta, nu are de-a face insa cu natura, ele fiind eminamente chimice. Numai ca pe eticheta principala, "natural" e scris cat se poate de mare, in timp ce lista cu ingrediente e scrisa atat de mic, incat daca ai vederea mai slaba sau nu ai ochelarii cu tine, nu poti intelege. Metoda e unanim folosita, de absolut toti producatorii, stiindu-se ca putini sunt cei care citesc lista cu ingrediente de pe verso. Evident, un cumparator neinstruit cade usor in capcana comerciala intinsa si poate prefera un produs "natural". Tot la capitolul cosmetice, intalnim si gama produselor "Colgate-Palmolive" denumita "naturals". Sampoane cu poze de plante, sapunuri cu faguri de miere pe eticheta etc. Evident ca nimic nu e din natura si numai miere nu se pune in sapunuri. La fel se procedeaza si la unele produse cosmetice pentru copii din gama "Johnson's Baby". Toate aceste multinationale considera ca nu-si induc in eroare clientii, pentru ca afiseaza pe verso lista cu ingredientele chimice, insa, in realitate, foarte multi cetateni cumpara din instinct produsele "natural" si nu citesc lista minuscula cu ingrediente.
Sucurile asa-zis naturale
Probabil ca cea mai teribila pacaleala trasa clientilor in ceea ce priveste "naturalul" este cea de la raioanele de sucuri si siropuri. Multe din ele poarta mentiunea "produs natural" sau bautura obtinuta din "concentrat natural". In fapt, ele nu mai sunt naturale din momentul in care s-a introdus zahar in ele - zaharul fiind un compus chimic procesat industrial, obtinut prin rafinare, al carui consum in cantitati tot mai mari a dus la imbolnavirea unei insemnate parti a populatiei Terrei de variate forme de diabet.
Un suc poate fi considerat natural numai daca zaharurile continute sunt cele din fructele folosite (fructoza) si care sunt usor de asimilat de organism, fara sa-l puna in pericol. Un bolnav de diabet, cu vederea slaba, care nu are voie sa consume zahar, poate fi indus in eroare de mentiunea "natural", scrisa mare pe eticheta, si sa nu vada in lista de ingrediente scrisa marunt prezenta zaharului. Un exemplu de produs de acest tip de "natural" este siropul, de diferite fructe, fabricat de SC Laurul SA din Arad, care specifica mare pe eticheta "sirop natural", desi zaharul din ingrediente anuleaza caracteristica de natural pentru consumatori. A nu se intelege ca firma comite o ilegalitate ori ca produsul este nociv pentru sanatate sau nu e de calitate, ci doar ca el contine zahar - care este un produs chimic si nu unul natural. De altfel, mai toate sucurile de fructe pacatuiesc din cauza folosirii zaharului, desi specifica in ingrediente ca sunt facute din "concentrat natural de fructe" (suc de fructe din care este extrasa o anumita cantitate de apa).
Pagina realizata de Razvan SAVALIUC 
 Afisari: 1657  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 6 Afiseaza toate comentariile  
Revin   de Alina M.
Bravo !   de Alina M.
Ati uitat ai ?   de alwis46
Sufletul comertului   de Anticomie
Piata de desfacere   de FILIP
natural   de neamtu tiganu
A r h i v a
  Maraie generalii    15 comentarii
  Depopularea Romaniei    35 comentarii
  Cioclii din MAE    13 comentarii
  Interzis restul in bomboane    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Depopularea Romaniei (3421 afisari)
 Maraie generalii (3303 afisari)
 Generalii din Armata saboteaza CSAT (2106 afisari)
 Ucraina ataca la doua capete (1740 afisari)
 Minciuna naturala (1657 afisari)
 Agentia Spatiala Europeana a descoperit cea mai distructiva forta din univers (4328 afisari)
 Kylie Minogue rupe tacerea: Am fost victima unui medic care m-a diagnosticat gresit (3427 afisari)
 Declaratiile lui Putin prinvind statalitatea Ucrainei tulbura si mai mult apele la Kiev (3016 afisari)
 Tupeu: Voronin a venit la Bucuresti cu translator  (2279 afisari)
 Desfigurata de vopseaua de par (1662 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01356 sec.