Ziua Logo
  Nr. 4197 de luni, 31 martie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Jazz-Rock
Legendele rock-ului: Emerson, Lake & Palmer (5)
Batalia dintre Tarkus si Manticora
La inceputul lui 1971, trupa intra in Studiourile Advision, pentru al doilea album. Se va numi "Tarkus", avand ca piesa principala suita cu acelasi nume, care va ocupa toata prima fata a LP-ului. Greg Lake afirma intr-un interviu din acea perioada ca vede in "Tarkus" intruchiparea complexului militaro-industrial. O tema foarte la moda pe atunci, in plin razboi in Vietnam. Pe coperta albumului, creata dupa ce muzica fusese compusa, este pictata o creatura stranie, jumatate armadillo (un animal cu carapace, care traieste in zonele calduroase ale Americii) si jumatate tanc, iesita dintr-un ou zamislit in afundurile pamantului si aruncat in lume prin gura unui vulcan. "Tarkus", numele bizarei fiinte, deriva, de altfel, din combinatia celor doua cuvinte. Pe copertile interioare ale albumului apare o serie de desene care ilustreaza batalia dintre "Tarkus" si alte creaturi pe jumatate mecanice, pana la infrangerea sa de catre o manticora. Creatura mitologica persana, asemanatoare sfinxului egiptean, manticora are trup de leu, cap de om, uneori cu coarne, cu trei randuri de dinti foarte ascutiti si o voce stridenta, ca de trompeta. Coada ii este de dragon sau de scorpion, cu spini otraviti in varf, pe care ii arunca spre prada pentru a o paraliza sau ucide. In persana, numele manticorei inseamna "mancator de oameni". Mai tarziu, ELP isi va boteza propria casa de discuri "Manticore Records".
Keith Emerson povesteste in autobiografia sa ca a venit la studio cu piesa aproape gata compusa si inchegata. Tema fusese inspirata de creatia lui Alberto Ginastera, compozitorul argentinian al carui "Concert nr. 1 pentru pian" il va adapta pentru a compune "Toccata". Cand a prezentat-o colegilor sai, Palmer a fost extrem de incantat de oportunitatile tehnice pe care i le oferea muzica, dar nu agrea prea desele schimbari de ritm. Lake, in schimb, s-a declarat extrem de nemultumit de noua directie, pe care o aprecia prea sofisticata si "rece". A fost cat pe ce ca albumul sa nu mai apara. Ba chiar existenta trupei a fost pusa sub semnul intrebarii. Iata ce declara Keith in 1977 pentru "Contemporary Keyboard Magazine": "Sunt foarte constient de ceea ce Greg si Carl isi doresc sa cante. La Tarkus, Carl a fost foarte socat de varietatea masurilor muzicale. Mi-a spus ca si-ar dori ceva in 5/4. I-am promis ca o sa tin seama de asta. Am scris Tarkus cu gandul sa-i fac pe plac. Greg, insa, n-a fost deloc incantat. I se parea ca e prea ciudat. Dar a acceptat sa incerce si in final i-a placut tare mult". Acest permanent conflict de conceptie muzicala a fost motorul care a miscat formatia si, prin cautarea unor solutii care sa-i impace pe cei trei, i-a condus pe o cale unica, nebatuta pana atunci.
"Tarkus" devine emblematic pentru muzica "Emerson, Lake & Palmer". Majestuos pana la bombastic, cumva lugubru in partile lirice, dar exuberant in partile de forta instrumentala. Descendent din piesele de pe primul album, "The Three Fates" si "Tank", suita "Tarkus" are totusi o muzica mult mai densa, cu multiple suprainregistrari ale instrumentelor dar si texturi care se vor dovedi foarte greu de reprodus live pe scena. Pe fata a doua a albumului, mai eteroclita si mai melodioasa, apar si alte stiluri, cum ar fi honky-tonk sau rock and roll.
In aprilie si mai 1971, ELP intreprinde primul lor turneu in Statele Unite. A fost un succes total, in mare masura datorita difuzarii masive la radiouri a lui "Lucky Man". In iunie, se intorc in Europa pentru alte concerte.
"Tarkus" este lansat in iulie, simultan in Marea Britanie, unde intra direct pe locul 1, si in SUA, unde atinge locul 9. In paralel, un single cu piesele "Stones of Year" / "A Time and Place", este lansat in State, dar nu intra in topuri. In schimb, in Anglia natala nu lanseaza nici un single, asa cum, la momentul respectiv, doar Led Zeppelin procedau.
Iata si structura albumului:
1. "Tarkus" - 20:35
* "Eruption" (Emerson) - 2:43
* "Stones of Years" (Emerson, Lake) - 3:44
* "Iconoclast" (Emerson) - 1:15
* "Mass" (Emerson, Lake) - 3:11
* "Manticore" (Emerson) - 1:52
* "Battlefield" (Lake) - 3:51
* "Aquatarkus" (Emerson) - 3:59
2. "Jeremy Bender" (Emerson, Lake) - 1:46
3. "Bitches Crystal" (Emerson, Lake) - 3:55
4. "The Only Way" /hymn? (Emerson, Palmer) - 3:18
5. "Infinite Space" /conclusion/ (Emerson, Lake) - 3:48
6. "A Time and a Place" (Emerson, Lake, Palmer) - 2:57
7. "Are You Ready Eddy?" (Emerson, Lake, Palmer) - 2:10
(va urma)
Adrian PATRUSCA 
A r h i v a
  Vrajitorul McLaughlin intra in a patra dimensiune la Bucuresti    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Vladimir Voronin studiaza Unirea (2528 afisari)
 Voiculescu rade tot (2261 afisari)
 Reforma ratata (1993 afisari)
 Tonomatele URSS dau in presa NATO (1613 afisari)
 Papagalii politici si mitocanimea (1416 afisari)
 O tablita sumeriana elucideaza misterul distrugerii Sodomei si Gomorei (4755 afisari)
 Cum a ajuns un geniu in Matematica sa se prostitueze (3432 afisari)
 Cand Fram-ursul-polar se joaca cu huski... (3362 afisari)
 Goldie Hawn are 62 de ani si nici ca-i pasa (2944 afisari)
 Casa lui Codrin Stefanescu sub asediul fenomenelor supranaturale (2536 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01086 sec.