Ziua Logo
  Nr. 4192 de marti, 25 martie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Asalt sindical pe toate fronturile
-- Statul si multinationalele sunt in mod egal tinta nemultumirii sindicale * In timpce valurile de bugetari nemultumiti isi trag sufletul, angajatii firmelor private tin afisul protestelor in ultimele zile
De la inceputul acestui an, feroviarii, transportatorii rutieri, energeticienii, profesorii, cercetatorii, functionarii publici, agricultorii au iesit in strada sau au oprit activitatea, nemultumirile lor fiind legate, in principal, de nivel salariilor.
Sanitarii, de asemenea, cereau, in luna ianuarie, majorari salariale de 30%, dar au fost usor de multumit cu o oferta guvernamentala de doar 11%, din care 6% din aprilie si 5% din octombrie. Bugetarilor li s-au alaturat in ultimele zile sindicalistii de la mai multe fabrici detinute de companii multinationale in Romania. Dacia, InBev Blaj, Arcelor Mittal Galati, se confrunta in aceste zile cu greve generale sau sunt amenintate cu declansarea lor. Motivul este unul singur: solicitarea de majorari salariale mult peste nivelul acceptabil pentru patronate.
Feroviarii par cei mai hotarati sa obtina de la guvernanti rezultate favorabile la cererile lor, legate tot de salarii. Ei au intrerupt deja lucrul, de doua ori de la inceputul anului, "voluntar", pe 1 februarie si, printr-o greva de avertisment, pe 5 martie. Acum, pregatesc, din nou, proteste - miting si mars prin Capitala, pe 26 martie.
"Umbra" transportatorilor la NATO
Municipalitatea a anuntat initial ca poate autoriza doar mitingul, nu si marsul, motivand ca nu ar fi forte necesare de politisti si jandarmi, acestia fiind ocupati cu organizarea Summit-ului NATO. Dar pentru ca alternativa opririi activitatii pe calea ferata a fost un motiv suficient de puternic, Primaria Capitalei a gasit intr-un final fortele de politie si jandarmerie de care era nevoie si a autorizat protestele. Ministerul Transporturilor ar vrea, bineinteles, ca protestele sa nu aiba loc, asa ca i-a chemat pe feroviari, la discutii, cu o zi inainte de actiuni. Sindicalistii spun insa ca ar putea fi convinsi sa renunte doar cu "o oferta imbunatatita" de majorare a salariilor. Iar Ministerul Transporturilor mai are de rezolvat si cererile transportatorilor rutieri, care vor drumuri mai bune si taxe mai putine. Si ei au protestat, marsaluind cu 100 de camioane si dubite pe Autostrada Bucuresti-Pitesti. Rutierii sustin ca motorina este mai scumpa si mai proasta decat in Vest, iar pentru ca statul roman sa nu mai sufoce transportatorii cu taxe si impozite, cer eliminarea platii rovinietei pentru drumurile nationale si a taxei de inmatriculare pentru vehiculele Euro 4 si Euro 5, precum si pastrarea formei si nivelului de impunere din 2007.
Alte nemultumiri sunt in sectorul energetic. Si aici, energeticienii aveau programata o greva generala, din 24 martie, insa, in ultima clipa, administratiile societatilor s-au aratat dispuse la dialog. In urma negocierilor, litigiul a fost stins.
Si educatia a fost in centrul atentiei, iar presedintele Traian Basescu a propus un Pact national pentru educatie si a invitat partidele politice, sindicatele si organizatiile studentesti sa il semneze. Documentul a fost acceptat de partide si de o parte a sindicatelor. Trei din cele patru federatii sindicale - FSLI, Spiru Haret si Alma Mater - nu au semnat documentul, apreciind ca acesta a fost elaborat fara consultarea lor si ca nu raspunde nevoilor cadrelor didactice si cer modificarea lui.
Cei mai multi bugetari - functionarii publici - impartiti in mai multe sindicate, cer, de asemenea, majorarea salariilor, cu 20 sau 30 de procente, in functie de federatie, si considera oferta Guvernului, de 4,5%, de neacceptat, pentru ca este sub rata inflatiei prognozate pentru 2008.
Si, nu in ultimul rand, agricultorii au venit, "la oras", cu jalba in protap pentru a-si cere drepturile. Ei acuza guvernantii ca nu finanteaza domeniul si ca din acest motiv nu-si mai pot continua activitatea.
"Caravana disperarii"
Siderurgistii de la Galati au extins la nivel european seria protestelor, ei plecand pe 17 martie din Galati intr-o "caravana a disperarii", pe traseul Bucuresti-Luxemburg-Bruxelles, dupa ce au pichetat sediile Guvernului si AVAS, cerand guvernantilor sa ia masuri pentru ca actionarul societatii sa isi repecte clauzele din contractul de privatizare. "Aceste proteste au ca motiv incalcarea legilor romanesti de catre patronii ArcelorMittal, nerespectarea salariatilor, carora nu le ofera conditii de munca si salarizare normale, precum si nerespectarea obligatiilor asumate prin Contractul de Vanzare-Cumparare al SIDEX", preciza, in urma cu o saptamana, Gheorghe Tiber, liderul Sindicatului Solidaritatea. Ieri, conducerea Sindicatului Solidaritatea de pe platforma ArcelorMittal Galati a anuntat ca pe 2 aprilie ar putea fi declansata greva generala daca vor fi stranse semnaturi de la 10.000 de angajati. Pana in urma cu o saptamana existau 5700 de semnaturi.
La precedenta greva, declansata in primavara anului trecut, numarul participantilor a fost de ordinul sutelor, in conditiile in care in combinat sunt aproape 14.000 de angajati. Greva s-a incheiat atunci dupa trei zile, fara ca protestatarii sa obtina o majorare salariala importanta.
In prezent, toate cele patru grupari sindicale reprezentative se afla in conflict de munca cu administratia ArcelorMittal Galati. Ultima oferta a patronatului este de crestere salariala cu 9,5%, dar nu mai putin de 90 de lei brut.
Bere si scandal
Tot de ieri dimineata, aproximativ 160 de salariati dintre cei 180 ai fabricii de bere Bergenbier Blaj, apartinand S.C. InBev Romania, au intrat in greva generala, dupa ce mai multe runde de negocieri privind drepturile salariale purtate de liderii sindicali si conducerea companiei au esuat. Presedintele Sindicatului Liber Bergenbier, Iulian Varga, a declarat ca cei 160 de angajati s-au adunat, de dimineata, in curtea fabricii si au cerut venirea unei comisii speciale mandatata de conducerea companiei care sa negocieze impreuna cu liderii de sindicat maririle salariale. Varga a adaugat ca angajatii sunt nemultumiti ca nu a fost semnat contractul colectiv de munca, iar patronatul nu a acceptat indexarea salariala propusa, de 15%, si pachetul de salarii compensatorii. Liderul sindical a explicat ca va depune o plangere penala impotriva conducerii companiei, pe care a acuzat-o ca a vrut sa inregistreze ilegal un acord care modifica anumite articole din contractul colectiv de munca negociat si introduceau trei prevederi privind pauza de masa, reducerea salariului minim cu 200 de lei si reducerea primei de vacanta, care la nivel de ramura in industria alimentara, este egala cu salariul minim pentru muncitor calificat.
Angajatii fabricii de bere din Blaj au intrerupt lucrul timp de doua ore si pe 14 martie, cand au fost in greva de avertisment.
Razboi sindicate-patronat la Dacia
Sindicalistii de la Dacia Pitesti au intrat, ieri, in greva generala pe termen nelimitat,
tot pentru salarii.
Ei vor o crestere cu 550 de lei in doua transe, iar ultima oferta a administratiei nu a adus nimic nou. "Noua oferta salariala este, de fapt, vechea oferta, schimbata din loc in loc la forma, dar nu si la fond. Practic, ei ne propun o crestere in medie cu 9%/angajat, cu care noi nu suntem de acord. Probabil ca vom fi dati in judecata, dar vom contacta si noi avocatul sindicatului si vom confrunta probele in instanta si atunci o sa vedeti ca noi nu mintim. Este o nemultumire generala in societate, altfel nu ajungeam la greva generala", a declarat, ieri, Ion Iordache, viceliderul sindical de la Dacia Renault. Administratia Dacia Pitesti ofera o crestere de 18,5% pentru angajatii cu salariul minim si o majorare cu 12% a salariului mediu brut.
Presedintele Blocului National Sindical (BNS), Dumitru Costin, a anuntat ca miercuri, in fata Casei Sindicatelor din Mioveni, va avea loc un miting de solidaritate al confederatiei cu angajatii de la uzinele Dacia Renault. "Pot sa va spun cu siguranta ca vor fi sindicalisti din toata tara. Greva de la Dacia este urmare a esecului negocierilor de pana acum, dar se poate solutiona tot prin negocieri, prin continuarea discutiilor la masa tratativelor. Gestul sindicalistilor de la Dacia Renault este justificat atat timp cat administratia a refuzat sa discute in mod real cu ei, sa puna cifrele reale pe masa si sa relationeze cresterea salariului real cu productivitatea muncii. Sunt evolutii spectaculoase ale acestei companii, astfel incat consider ca cererile sindicalistilor pot fi indeplinite", a spus liderul BNS.
Pagina realizata de Carmen POPESCU 
 Afisari: 461  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 3 Afiseaza toate comentariile  
cerere ireala   de francezu
Cu adevarat rau   de virusake
sindicalistii urmaresc alte interese   de brad
A r h i v a
  UE invinsa de presa    4 comentarii
  Vanghelie sare la Iliescu    11 comentarii
  PD-L ravneste la membrii PNL    21 comentarii
  Orban, oficial la Capitala    7 comentarii
  Preda lovit cu Salcutan    
  Revolta coloneilor    6 comentarii
  S-a aprins scanteia olimpica    3 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Revolta coloneilor (4596 afisari)
 Vanghelie sare la Iliescu (2171 afisari)
 UE invinsa de presa (1868 afisari)
 Gigi, un satanist practicant (1859 afisari)
 Evolutionismul Bisericii Ortodoxe (1765 afisari)
 Priscilla Presley seamana tot mai mult cu o pisica (8185 afisari)
 Orase pustii in SUA, din cauza incapacitatii de plata a creditelor (3388 afisari)
 O fotografie nud a Carlei Bruni va fi licitata la Casa Christie's din New York (3362 afisari)
 Cristian Tantareanu a recunoscut oficial ca divorteaza (3247 afisari)
 A inviat cand medicii il pregateau de autopsie (2995 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01487 sec.