Biserica Ortodoxa Romana are treaba zilele astea. In timp ce noul patriarh, Prea Fericitul Daniel, constata daunele pe care i le-a adus eliminarea mirenilor din procesul de alegere a mitropolitilor, iar IPS Bartolomeu Anania face opozitie cu rafinamente diplomatice, felurite organizatii nonguvernamentale se ocupa cu relansarea "procesului maimutelor", la putina vreme dupa ralierea BOR la pozitia fundamentalistilor islamisti, odata cu "afurisirea" traducerii in romaneste a "Versetelor satanice".
Un ONG cere eliminarea teoriei evolutioniste din programa scolara, o alta federatie a pus la cale un protest la Ministerul Educatiei (MECT) pentru reintroducerea ei. Ca sa nu mai puna, probabil, paie pe foc dupa discutiile in jurul studierii religiei la clasa, BOR, prin vocea purtatorului ei de cuvant, se face ca nu e treaba ei, plasand pisica in curtea MECT (o neutralitate comoda, tinand cont ca deocamdata programa e la adapost de paganismul darwinist).
In acest nou episod de "Inherit the Wind" (filmul acela din 1960 despre un proces din 1925 al unui profesor acuzat ca preda niste teorii din 1859, in loc de creationism) reincarcat, nici unii, nici altii n-au, la urma urmei, dreptate. Nu mai suntem, de ani buni, in etapa militantismului antiobscurantist, in epoca televiziunii si internetului popular, ideea ca tinerele generatii ar trebui iluminate cu forta legitimitatii profesorale din convingerea generalizata ca lumea s-a nascut dintr-o miscare divina e o naivitate. In societatea contemporana, chiar cea romaneasca (nu chiar atat de inapoiata cum se crede), credinta, inclusiv in creationism, e mai degraba o decizie informata (ca si cultura, ceea ce ramane dupa ce ai uitat tot ce-ai invatat), si una e sa nu construiesti curricula pe evolutionism, iar alta sa predai creationismul (ceea ce, inca, nu i-a trecut prin cap nimanui).
Felul in care sunt formulate multe dintre imperativele anticreationistilor te face sa te gandesti serios la faptul ca laicitatii (construita, totusi, prin stipularea libertatii de constiinta) nu-i lipseste decat un ghiont ca sa se transforme in fundamentalism taliban. Iar pe de alta parte, iti vine sa-ti pui mainile in cap de tacanelile adeptilor mireni ai interzicerii evolutionismului: Darwin e responsabil si pentru crimele nazismului, si pentru cele ale comunismului (impreuna cu Nietzsche, in ce le priveste pe primele), iar Voltaire e de vina pentru sangele varsat la 1789, in timp ce buna societate americana a fost fondata pe "teorii adanc inradacinate in credinta crestina". Alfel spus, am picat pe neanuntatelea intr-o pasionala confruntare de secol XIX - inceput de secol XX, din seria "preoti cu crucea-n frunte/ caci oastea e crestina".
Poate ca BOR nu se baga intr-o astfel de discutie pentru ca-si stie mai bine locul si misiunea decat creationistii civili. Prezenta icoanelor in scoli e o tema arzatoare pentru Biserica Ortodoxa fiindca la mijloc e pastrarea numarului constant de enoriasi (mergand pana la forme deghizate de prozelitism); la fel si in ce priveste predarea religiei ca practica si canon (in opozitie cu istoria religiilor). Cand insa Vaticanul ii lasa pe catolici cu gura cascata prin "updatarea" pacatelor la curentele ecologiste, un BOR cu ambitii de modernizare, chiar daca vorbeste despre evolutionism ca "teorie pagana", dovedeste ca are mize mai inalte decat ancorarea in bizantinism.