"Incapatanarea" Ministerului Educatiei de a mentine tezele unice a dus la o explozie de culegeri de probleme, de ghiduri si de subiecte rezolvate - piata estimata la circa 20 miliarde lei vechi, platiti din buzunarele si asa goale ale parintilor, reclama Agentia de Evaluare si Asigurare a Calitatii Educatiei - Invatamant Preuniversitar (AEACE-IP).
Printr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Cristian Adomnitei, aceasta asociatie profesionala solicita eliminarea tezelor unice drept criteriu de admitere la liceu si inlocuirea acestora cu examene de admitere.
Notele tinute la secret
In scrisoare se mai cere ca rezultatele la tezele unice din primul semestru sa fie publicate pe Internet, asa cum s-a procedat pana acum la Testele Nationale si Bacalaureat. "Dati dispozitie inspectoratelor judetene sa publice, in 24 de ore, notele de la toate tezele unice, din semestrul I, astfel incat toti cei interesati, parinti, elevi, profesori, opinia publica in general, sa faca o judecata proprie asupra realitatii acestor rezultate. (...) Consideram aceasta lipsa de transparenta cea mai buna dovada ca Ministerul pe care il conduceti ascunde in continuare realitatea. (...) Se ascunde in mod deliberat realitatea, deoarece viciul de fond s-a produs la sustinerea tezelor, cand, din cauza supravegherii proprii, s-a copiat masiv in aproape toate scolile, in special in mediul rural. Profesorii corectori au fost pusi in situatia de a acorda note mari pe teze falsificate prin copiat", se arata in documentul semnat de presedintele Agentiei, prof. Gheorghe Radulescu.
Nici profesorii, nici Ministerul nu cred in rezultate
Cei mai multi profesori considera ca tezele cu subiect unic nu reflecta nivelul real de pregatire al elevilor, iar admiterea la liceu pe baza notelor obtinute la acestea este incorecta, se arata intr-un sondaj online realizat de Intuitext pe site-ul www.didactic.ro. La intrebarea "Considerati ca tezele cu subiect unic reflecta nivelul real de pregatire al elevilor?", 64,62% dintre cei 2801 respondenti au spus ca nu, 26,17% au ales varianta "da", iar 9,21 au zis ca "nu stiu". La intrebarea "Considerati corect sistemul de admitere in liceu folosind notele de la tezele cu subiect unic?", 69,92% dintre participanti au dat un raspuns negativ, 22,81% unul pozitiv, iar 7,57% au spus ca "nu stiu".
Rezultatele chestionarelor nu fac insa decat sa confirme ceea ce chiar Ministerul Educatiei a constatat in urma analizei comparative a rezultatelor de la evaluarea elevilor pe parcursul semestrului cu cele de la tezele cu subiect unic: notele la teze reflecta doar in jumatate de cazuri rezultatele din catalog ale elevilor, iar in unele cazuri diferenta e de peste trei puncte. Analiza ministerului s-a facut pe baza informatiilor primite de la Inspectoratele scolare judetene si cea a municipiului Bucuresti.