Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica o noua metodologie de evaluare a manualelor scolare, pe baza unor criterii eliminatorii - conformitatea cu programa, corectitudinea stiintifica si caracterul nediscriminatoriu -, precum si de calitate si pret. Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar organizeaza in aceasta saptamana consultari asupra proiectului cu reprezentantii Uniunii Editorilor din Romania. Documerntul este disponibil pe site-ul www.edu.ro, in sectiunea Noutati, iar cei interesati pot formula propuneri la adresa manuale@cnceip.ro. In proiect sunt explicate conditiile de participare a editurilor la evaluarea propunerilor de manuale, modalitatile prin care se poate contesta rezultatul evaluarii, precum si de obtinere a avizului "Bun de tipar". Dezbaterea este prevazuta sa se incheie in data de 20 martie.
Elevii si profesorii considera programa scolara incarcata, prost structurata si nefolositoare, potrivit unui studiu printre elevii din clasele VII-XII si profesorii din invatamantul preuniversitar, realizat de Metro Media Transilvania pentru Agentia de Strategii Guvernamentale. Calitatea slaba a manualelor scolare este reclamata de peste 50% dintre elevi, care considera ca este nevoie de un singur manual pentru aceeasi materie, pe care sa-l aleaga profesorul. Numarul saptamanal de ore este considerat mare de 64% dintre elevi. Intrebati cum li se par cunostintele pe care le primesc in scoala, 44% dintre elevi au raspuns ca acestea sunt "prea multe", iar 25-26% le considera "inutile, nefolositoare" si "greu de inteles". Pana la 30% dintre ei primesc meditatii particulare, de la profesorii de clasa sau din alte scoli, in principal la matematica si romana, suma medie platita pentru o sedinta fiind de 35 lei. Dascalii cred ca doar maxim 10% dintre elevi primesc meditatii, dar le considera utile.
Legile Educatiei, pe duca
Ingrijorator este faptul ca majoritatea profesorilor si elevilor considera ca materia predata si notele obtinute la scoala nu conteaza pentru succesul in viata.
Dezbaterea publica a proiectelor privind Educatia - Legea invatamantului preuniversitar, Legea invatamantului superior si Statutul personalului didactic - s-a incheiat pe 17 februarie, dar ministrul Cristian Adomnitei ezita sa ia decizia de a "merge" cu legile in Parlament. "Pachetul" a fost intens criticat de organizatiile profesionale, de sindicate, de Patriarhie si de Comisia Prezidentiala de Educatie, iar Federatia Educatiei Nationale, sprijinita de Cartel ALFA, a cerut retragerea proiectelor. Potrivit liderului FEN, Catalin Croitoru, pachetul de legi promovat de Adomnitei n-ar avea nici o sansa sa fie aprobat "decat de parlamentarii PNL". Partidele importante - PSD, PRM si PD-L au anuntat ca nu-l vor vota, iar UDMR constrange cu modificari privind limba maghiara.
Presedintele Traian Basescu a declarat vineri, la Covasna, ca noua lege a invatamantului va reglementa "acea nevoie a copiilor maghiari care vin din familii in care nu se vorbeste limba romana de a invata aceasta limba si, implicit, sa aiba sanse peste tot in Romania". La intrebarea daca este sigur ca legea invatamantului va include acest lucru, Basescu a raspuns: "Categoric da, si veti vedea, daca partidele vor raspunde invitatiei mele de miercuri, cand le-am propus sa semnam un pact pentru dezvoltarea unei strategii a sistemului de educatie din Romania, ca aceasta problema a invatarii limbii romane de catre copiii minoritari indiferent de etnie va fi inclusa in aceasta strategie. (...) Pana la urma, este vorba despre o chestiune de responsabilitate a majoritatii".
Reamintim ca seful statului a declarat in repetate randuri ca elevii maghiari care provin din familii unde nu se vorbeste limba romana trebuie sa invete la scoala aceasta limba ca pe o limba straina.