"Din 21 octombrie 2008, orice utilizator va putea beneficia de portabilitate in 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Posibilitatea abona�ilor de a-�i p�stra num�rul de telefon atunci cand i�i schimb� furnizorul le asigur� acestora o mai mare libertate de alegere �i indep�rteaz� o barier� in dezvoltarea concuren�ei in sectorul comunica�iilor electronice", a declarat pre�edintele Autoritat�ii Na�ionale pentru Reglementarea in Comunica�ii �i Tehnologia Informa�ie (ANRCTI), Dan Georgescu.
Portabilitatea numerelor este un serviciu destinat utilizatorilor de telefonie care permite acestora s� i�i p�streze acela�i num�r de telefon atunci cand devin abona�i ai altor furnizori.
In momentul in care un utilizator renun�� la serviciile de telefonie oferite de un furnizor (furnizor donor) in favoarea altui furnizor (furnizor acceptor), utilizatorul nu va fi facturat de c�tre furnizorul donor pentru portarea num�rului, furnizorul acceptor suportand costurile determinate de portarea numarului. Furnizorul acceptor este cel care decide dac� va transfera utilizatorului o parte din aceste costuri.
Condi�ia impus� de ANRCTI este ca in situa�ia in care furnizorul acceptor decide s� perceap� utilizatorului anumite tarife, aceste tarife s� fie accesibile.
Pentru informarea corect� a utilizatorilor, operatorii de telefonie vor oferi informa�ii gratuit prin serviciul de rela�ii cu clien�ii �i au obliga�ia de a transmite gratuit, in scris, la cerere, de a publica pe pagina proprie de internet �i de a afi�a sau pune la dispozi�ie la oficiile comerciale cererea de portare �i procedura de depunere �i de validare a cererii de portare. Serviciul de rela�ii cu clien�ii privind portabilitatea va trebui sa fie disponibil 24 de ore pe zi, �apte zile pe s�pt�man�.
Avand in vedere c� numerele nu vor mai putea fi asociate unei anumite re�ele, companiile de telefonie au obliga�ia de a asigura informarea utilizatorilor cu privire la re�eaua in care se afl� un anumit num�r �i la tarifele percepute pentru apelurile c�tre num�rul respectiv.
ANRCTI a impus de asemenea furnizorilor care practic� tarife diferite in func�ie de re�eaua de destina�ie a apelului obliga�ia de a transmite, cel pu�in in cazul numerelor portate, in mod gratuit, un ton distinctiv, prin care utilizatorii s� fie avertiza�i c� apelul respectiv este terminat in alt� re�ea decat cea in care este originat apelul. Alternativ, furnizorii care origineaz� apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal, prin care utilizatorii finali s� fie avertiza�i c� num�rul apelat a fost portat.
Utilizatorii vor avea la dispozi�ie �i o aplica�ie pe internet ce va fi dezvoltat� de c�tre operatorul bazei de date centralizate �i prin intermediul c�reia utilizatorii pot afla dac� un num�r este portat �i ce furnizor ofer� servicii prin intermediul num�rului respectiv la momentul interog�rii aplica�iei.
Portarea numerelor de telefonie fixe c�tre re�ele de telefonie mobil� �i invers nu va fi posibil�. Intre re�elele de telefonie fix�, portarea va fi posibila dac� furnizorul donor �i furnizorul acceptor ofer� servicii �i au alocate resurse de numerota�ie in acela�i jude�, indiferent dac� aceste resurse sunt din acela�i domeniu sau din domenii diferite. Toate numerele utilizate pentru servicii de telefonie mobil� pot fi portate, indiferent de tehnologia utilizat�, de modalitatea de plat� sau de tipul de servicii furnizate