Anul trecut am lansat pe piata un scenariu. Basescu, prim-ministru. Parea halucinant. Aceasta ipoteza i-a uluit pe multi. Dar acum actiunile presedintelui este vizibil ca se supun unei asemenea intentii. Daca am dreptate, atunci Traian Basescu va merge cu riscul atat de departe, incat isi va putea incendia propriul mandat. Va sacrifica totul pentru a deveni jucator. La Guvern. Urmand sa lase pentru mai tarziu pasul doi. Respectiv diminuarea constitutionala a prerogativelor presedintelui si cresterea corespunzatoare a atributiilor prim-ministrului. Este modelul Putin, care poate fi aplicat cu succes in democratia de la Bucuresti. Si, astfel, nici Constitutia nu va mai fi ce este. Ambiguitatile din Legea fundamentala ar putea deveni mult mai putine. Pentru ca vom avea, in fine, pe aceasta cale, o republica parlamentara.
Consecintele pe termen lung ale scenariului pe care l-am schitat mai sus si pe care il voi detalia in continuare sunt benefice. Si nu pot fi afectate de imprejurarea ca primul beneficiar, ca om politic, va fi Traian Basescu, un personaj clar definit ca anti-sistem. Oricate prejudicii ar aduce Romaniei acesta, in calitate de prim-ministru cu puteri sporite, avantajul noului sistem constitutional va conta enorm pe termen lung. Daca exista aceasta intentie, atunci e mai usor de explicat de ce Vasile Blaga, care pana mai ieri era luat in calculele de la Cotroceni pentru functia de prim-ministru in eventualitatea in care, la alegerile parlamentare, partidul prezidential va castiga, acum, dintr-o data, este nominalizat pentru candidatura la Primaria Generala a Capitalei. In paranteza fie spus, este si presedintele organizatiei de Bucuresti.
Deci, sa admitem ca exista aceasta intentie ferma. Cum va proceda Traian Basescu? Pana la alegerile parlamentare, va face tot ce ii sta in putinta pentru a crea, in favoarea PDL, un camp de actiune cat mai larg. Punand la colt, de cate ori va avea prilejul, celelalte partide. Lansand teme de dezbatere prin care PDL se va manifesta ca cel mai important si autentic partid de opozitie. Va actiona in forta ca agent electoral, fara sa-i pese de consecinte. Discursul anti-Guvern va fi escaladat indiferent de efectele dezastruoase pentru imaginea Romaniei. Care, oricum, vor fi puse pe seama lui Tariceanu. Va fi utilizat, pana la limita, instrumentul penal aflat inca in mana presedintelui, prin Morar si Kovesi. Vor fi aruncate pe piata din ce in ce mai multe dosare penale, indiferent cum vor fi instrumentate si fara a se tine cont ca astfel imaginea Justitiei se degradeaza. De asemenea, vor fi activate pana la limita serviciile secrete, aflate si ele, prin esaloanele doi si trei, la mana presedintelui. Dupa alegerile locale si parlamentare, in masura in care partidul prezidential va obtine succesul scontat, Traian Basescu va demisiona din cea mai inalta functie in stat. Gasind, evident, o explicatie populista. In aceasta ipoteza, presedintele Senatului - in proiectul lui Basescu, membru PDL - va deveni si presedinte interimar. El va putea desemna un prim-ministru. Acesta va fi Traian Basescu. Pasul doi va consta in alegerea, de catre PDL, a unui alt candidat prezidential. Probabil, Stolojan. Pasul trei, modificarea Constitutiei.
Daca incercam sa analizam, din perspectiva de mai sus, ultimele miscari politice ale presedintelui Traian Basescu si ale liderilor PDL, vom observa ca o serie intreaga de mutari ciudate, aparent perdante, pot conduce, in logica de mai sus si numai in logica de mai sus, la castig.