GIP arata, intr-un comunicat remis ieri, ca, in 1998, in calitate de ministru al Transporturilor, actualul sef al statului a reorganizat SNCFR infiintand mai multe societati comerciale aflate in subordinea Ministerului Transporturilor, intre care si Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) SA, l-a conducerea careia l-a numit pe Mircea Dinu, un apropiat al sau, trimis in judecata pentru abuz in serviciu. "In mai 1999, SAAF a incheiat un contract prin care a inchiriat si apoi a vandut locomotive firmei germane Karsdorfer. Totodata, in decembrie 1998, SAAF incheiase, fara licitatie, un contract de comision cu o firma din Romania, KOR Industrie SRL, care se obliga sa presteze activitati de prospectare, negociere, intermediere si asistenta pentru SAAF. Societatea de Administrare a Activelor Feroviare se obliga sa plateasca firmei respective 10% din valoarea contractului incheiat cu Karsdorfer. KOR Industrie SRL fusese infiintata cu doar doua luni inainte de a primi contractul de comision din partea SAAF. Dupa numai un an de la incheierea contractului de comision, KOR Industrie SRL a trecut in proprietatea firmei Karsdorfer. SAAF a ajuns astfel in situatia absurda in care platea comision pentru afacerea cu Karsdorfer chiar firmei Karsdorfer", sustine GIP. Mai mult, conform sursei citate, ministrul Traian Basescu a fost permanent la curent cu mersul afacerii cu locomotive, acesta "aproband personal pana si deplasarile in Germania ale directorului general SAAF pentru a negocia afacerile cu Karsdorfer". Contactat de ZIUA, un reprezentant al firmei KOR nu a putut sa ofere detalii despre contract, precizand doar ca firma germana Karsdorfer s-a desfiintat in urma cu cinci ani.
Basescu a mintit
Grupul de Investigatii politice aminteste ca in aprilie 2002 Traian Basescu a fost interpelat in Parlament in legatura cu unele aspecte ale contractului dintre SAAF si Karsdorfer si ca, drept raspuns, Traian Basescu a spus ca nu avea cunostinta de acest contract si ca "ministrii nu sunt responsabili de contractele pe care le fac societatile de acest gen". "Traian Basescu a mintit. In realitate, subordonarea SAAF SA fata de Ministerul Transporturilor era totala. Aceasta subordonare mergea pana acolo incat Traian Basescu era cel care aproba chiar si deplasarile in strainatate ale directorului general al SAAF SA", se arata in comunicat. GIP argumenteaza ca, in 18 mai 1999, Traian Basescu, in calitate de ministru al Transporturilor, aproba si semna "Nota de prezentare privind deplasarea in Austria si Germania in perioada 18-23.05.1999 pentru intrevederi de afaceri" a directorului general al SAAF, Mircea Dinu. In nota aprobata si semnata de Traian Basescu, Mircea Dinu vorbea explicit despre "discutiile contractuale de vanzare a unor locomotive Diesel electrice din parcul SAAF SA" pe care urmeaza sa le aiba in Germania cu reprezentantii Karsdorfer. "Nu am legatura cu aceste lucruri. Cand va spune cineva ca am semnat ceva sau am stiut ceva, atunci o sa vorbesc despre acest subiect", a sustinut insa Basescu in aprilie 2002. (Andrei GHICIUSCA)