Ziua Logo
  Nr. 4097 de marti, 27 noiembrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
Despre Opera numai de bine; cu cateva observatii
Frumos si cam atat
-- Dupa readucerea pe afis a baletului "Frumoasa din Padurea adormita" de Ceaikovski (o productie... "frumoasa" dar... "adormita" sub aspect interpretativ), Opera Nationala Bucuresti a propus, in 24-25 noiembrie, reluarea unui alt titlu de referinta - opera "Samson si Dalila" de Saint-Saens -, lucrare pusa in scena in 1992 in regia lui Hero Lupescu, maestru care a murit inainte de a-si revedea una dintre creatiile preferate.
Monumentala, cu decoruri adesea fastuoase (in special ultimele acte) si costume elegante, definind sugestiv personajele (scenografia Viorica Petrovici), cu lumini si proiectii de mare efect, montarea se dovedeste si acum extrem de atractiva in plan vizual, in concordanta cu splendoarea partiturii muzicale. Dorinta directorului Catalin Ionescu-Arbore de a aduce, in stagiune, cat mai multi oaspeti (cel putin in principiu) de calitate s-a concretizat si de aceasta data, rolul Samson fiind sustinut, in prima seara, de catre tenorul turc Efe Kislali, impresionand, in registrul mediu, prin timbrul generos, masiv, aproape baritonal, dezamagind insa prin tehnica deficitara (determinand, in pasaj si acut, diminuarea intensitatii vocale), desi am apreciat intentia de a fi "in stil" si de a contura personajul cu acuratete; iar a doua zi, rolul a fost "preluat" de catre Marius Budoiu, clujean cunoscut pentru glasul liric, dar robust, muzical, cu o frazare rafinata, partenera fiindu-i mezzosoprana Liliana Ciuca, invitata din acelasi oras transilvan, etaland o voce de asemenea lirica, bine condusa, cu intentii interpretative in concordanta cu miscarea scenica de "cadana" superba, realizand astfel un cuplu echilibrat, poate mai putin penetrant ca amploare, dar cuceritor ca aparitie.
Intamplator, in prima seara oaspetele turc si mezzosoprana Ecaterina Tutu au fost impozanti scenic, cu voci enorme, publicul avand astfel prilejul sa compare doua versiuni foarte diferite; am reascultat cu placere glasul splendid al solistei ONB care, intr-o certa revenire de forma, a demonstrat inca o data ca este deopotriva artista, reusind sa creeze momente dramatice sau insinuante adecvate structurii personajului Dalila. Personajul Batranului evreu a fost intrupat succesiv de Pompeiu Harasteanu -aducand caldura, siguranta si interiorizarea ceruta de partitura -, apoi de Horia Sandu, mai agresiv si monocolor ca expresie, in Marele Preot am regasit duritatea aspra (si... nu e pleonasm!) a baritonului Stefan Ignat, etaland prioritar amploarea vocala, "ingrosand" oarecum datele scenice, apoi am remarcat cu placere si surprindere ca Eugen Secobeanu (de la Cluj) este foarte adecvat personajului, avand un timbru calitativ, "intunecat", metalic, dar si incisivitate. In Abimeleh au aparut Mihnea Lamatic, respectiv Octavian Vlaicu (de la Opera din Timisoara) pe care sincer l-am preferat si pentru frumusetea timbrala, si pentru maniera de cant, Daniel Filipescu si Florin Simionca au sustinut, alternativ, rolul Filisteanului II, iar Lucian Corchis a fost Primul Filistean si Teodor Ilincai - Solul.
Extrem de solicitat, corul (pregatit ca de obicei de maestrul Stelian Olariu) a sunat superb (intrarile gresite sau cele cateva "prelungiri" trecand aproape neobservate), orchestra a avut, de asemenea, o seara fasta, cu interventii solistice corecte, corpul de balet a rezolvat coregrafia imaginata de Francisc Valkay cu acuratete, dar mecanic, fara urma de implicare � un fel de gimnastica artistica -, pasul, atitudinea scenica ramanand departe de ABC-ul unui balerin autentic, desi s-au straduit, asemeni solistilor Bianca Fota, Vlad Ilcenco, Monica Balarie, Alina Oprescu, sa fie convingatori, iar dirijorul Iurie Florea - foarte activ in ultima vreme - a condus cu gestica sa ferma, precisa, intreg ansamblul.
Un spectacol pus la punct cu minutie, cantat curat sau chiar frumos, dar lipsit de incarcatura emotionala, traire ardenta, tensiune dramatica, anvergura, astfel incat publicul nu a fost realmente captat, dovada fiind si faptul ca nu s-a aplaudat nici macar o arie sau un cor. Dar sunt aspecte despre care am mai scris, pentru ca "a munci" nu este egal cu "a te investi" in interpretare, detasarea si "prezenta la serviciu" fiind remarcate adesea in reprezentatiile ONB unde, totusi, se incearca o ridicare a nivelului artistic, dar daca singurul rezultat, in urma unei critici, este... supararea pe cel care indrazneste sa spuna"ceva" (pentru ca la ONB, toti sunt "maestri", toti se cred minunati, superiori si deci... numai de lauda), efortul e inutil. Si e pacat, pentru ca potential si bune intentii exista.
Nu am inteles nici de ce parte dintre titluri sunt notate in original, parte in limba romana, nici de ce despre toti oaspetii din strainatate aflam ca... au cantat pe toate marile scene ale lumii (ceea ce este departe de adevar si evident nu tot ce scriu ei... despre ei pe site corespunde realitatii), dar pentru o clipa am crezut ca in acea seara... va veni Mos Craciun, pentru ca pe "distributia-fluturas" scria... 24 decembrie, desi ne aflam in 24 noiembrie (data notata corect in interior - de ce data apare de doua ori pe un program, nu prea inteleg). Trecand peste asemenea "surprize", se cuvine apreciat efortul teatrului de a oferi melomanilor productii atractive - reusita depinde insa de interesul pe care si-l dau interpretii.
Anca FLOREA 
 Afisari: 254  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
A r h i v a
  Statutul de organizare si functionare a BOR, dezbatut de Sfantul Sinod    2 comentarii
  Cartile se-ntorc in rafturi    
  Volumele culturii romane    
  Vizitarea standului, bucuria editorului    
  Tratat de regalitate in republica    1 comentariu
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Efectul bulgarelui (4111 afisari)
 Prapadul (4014 afisari)
 Executat pentru ca a vorbit la telefon in strainatate (2172 afisari)
 Jurnalul unei luptatoare de gherila (2074 afisari)
 Un nou sef la SIE. Care-i jocul? (1534 afisari)
 Fostul prefect Mioara Mantale si actorul Adrian Paduraru s-au despartit (2750 afisari)
 Vadim despre Basescu: "Daca ma duc la Cotroceni, ma duc sa-l arunc pe fereastra" (2454 afisari)
 Verona ar putea deveni primul oras fara romani (1272 afisari)
 Vremuri grele pentru Ungureanu la SIE (1195 afisari)
 Razboinicul Luminii vrea sa imbrace politicienii in Becali (1083 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02151 sec.