Ziua Logo
  Nr. 4068 de miercuri, 24 octombrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Senatorii au crescut viteza
-- Noile modificari la Codul rutier prevad limite de 60 de km/h in localitati si 120 de km/h in afara localitatilor * Soferii care isi pierd permisul nu vor mai trebui sa dea examen teoretic inca o data
Codul rutier va fi modificat si anul acesta, numai ca spre deosebire de anul trecut, cand s-a decis reducerea limitei de viteza, in document este prevazuta cresterea limitei de viteza. Argumentele pentru care alesii poporului ne mai scad sau ne mai dau viteza scapa, deocamdata, puterii de intelegere a muritorului de rand.
In urma cu un an, parlamentarii impeuna cu specialistii ministerului de resort, au invocat numarul mare de accidente rutiere, din localitati, soldate cu victime ca urmare a vitezei "excesive" (60 de km/ora), permisa de lege. Anul acesta, la modificare, s-a avut in vedere ca drumurile s-au ameliorat iar parcul de masini, existent in tara, este sigur si competitiv pentru a circula mai rapid.
Oficialii MIRA anuntau in urma cu cateva luni ca numarul accidentelor a scazut si ca urmare a micsorarii vitezei de deplasare. Dupa modificarile aduse de Parlament in sensul cresterii vitezei, aceeasi oficiali MIRA au adoptat o tacere strategica pentru ca nu este recomandabil sa combati deciziile politice, fie ele si neinspirate. Practic, dupa modificarea Codului rutier de anul acesta ne vom afla in urmatoarea situatie: soselele sunt un dezastru, cu mici exceptii, unele fiind in proces de reasfaltare si rebordurare, iar altele prezentand rani adanci, numarul de autovehicule a crescut simtitor, iar despre o posibila modernizare a actualelor drumuri nu poate fi vorba. (M.T.)
La inceputul acestei saptamani, senatorii au votat in favoarea modificarilor Codului rutier. Schimbarile prevad, printre altele, cresterea limitei de viteza. In plus, soferii care isi pierd permisul nu vor mai trebui sa dea examen teoretic inca o data. Potrivit aceluiasi proiect, masinile vor avea voie sa circule prin localitati cu 60 de kilometri la ora, iar pe drumurile nationale cu 120 de kilometri la ora. De acum incolo insa va fi sanctionata si oprirea neregulamentara si nu doar stationarea. De asemenea, conform proiectului de lege, este interzisa plantarea copacilor pe marginea drumurilor, pe trotuare sau in parcari. Aceasta deoarece, conform legiuitorilor, pomii pun in pericol viata soferilor. Proiectul urmeaza sa ajunga si in Camera Deputatilor, care este camera decizionala.
Modificarile Codului Rutier sunt urmare a propunerilor Ministerului Internelor si Reformei Administrative (MIRA) de imbunatatire a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Aceste propuneri au fost dezbatute si aprobate prin OUG de catre Guvern in sedinta din data de 28 iunie. Intrata la aprobare in Parlament, Ordonanta a suferit modificari, fiind adaugate si alte propuneri, in urma dezbaterilor din Senat.
Seful Brigazii Rutiere a aflat din presa
Comisar sef Marian Motoc, seful Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei, ne-a declarat ca, dintr-un anumit punct de vedere, prevederea de crestere a limitei de viteza din proiectul de lege pentru modificarea Codului rutier ar putea fi aplicata. Concret, spune seful Politiei Rutiere a Capitalei, cresterea limitei de viteza ar fi valabila pentru unele portiuni din infrastructura rutiera a tarii: "Eu am aflat de-abia azi (ieri - n.n.), din presa, de cateva dintre masurile propuse prin proiectul legislativ. Este adevarat ca avem o infrastructura destul de proasta si, in acest context, sporirea limitei maxime admise a vitezei ar putea duce la probleme. Trebuie sa spun aici ca, in conditiile in care multe drumuri sunt proaste, probabil, ca de aceasta prevedere nu vor putea beneficia soferii care vor circula pe respectivele portiuni de infrastructura. Dar tot atat de adevarat este ca in tara au inceput sa fie destul de multe portiuni bune de drumuri pe care se va putea practica o viteza sporita. Cat priveste prevederea ca soferii care isi pierd permisul nu vor mai trebui sa dea un nou examen teoretic, nu fac nici un comentariu. Ea vine intr-un context in care orice masura luata de politisti pentru siguranta soferilor, a pietonilor, a traficului rutier in general este interpretata ca o masura nedreapta luata impotriva drepturilor soferilor. Asa ca nu am ce sa comentez. In fond, reexaminarea nu este decat o prevedere care ii face pe soferii respectivi sa-si reimprospateze cunostintele. Probabil ca vor fi bucurosi ca nu vor mai fi obligati sa treaca printr-o noua examinare teoretica", ne-a spus seful Politiei rutiere a Capitalei.
In ceea ce priveste aplicarea noului regim de viteza in Bucuresti, comisarul sef Marian Motoc spune ca in conditiile infrastructurii Capitalei este imposibil sa se circule cu viteza sporita. "S-a vazut cum s-a circulat in Bucuresti in prima zi din aceasta saptamana. Astfel incat, in conditiile in care vremea s-ar putea inrautati si mai mult, cum sa se circule normal, nu cu viteza mai mare?! Va fi imposibil sa se circule cu viteza mai mare." Interesant este ca seful Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei declara, in urma cu un an, intr-un interviu publicat in ZIUA, ca "viteza, pietonii, reprezinta cauze principale in producerea accidentelor". Comisarul sef Motoc ne-a spus ca isi mentine aceasta opinie reinterand faptul ca in Bucuresti, cel putin in perioada urmatoare, va fi aproape imposibil sa se circule cu viteza sporita.
In localitati, pana la 80 km/h
Printre altele, modificarile propuse de Ministerul Internelor si Reformei Administrative coreleaza prevederile actului normativ de baza, care precizeaza vitezele maxime admise in afara localitatilor, pe categorii si subcategorii de vehicule, lasand administratorului de drum posibilitatea ca pe anumite segmente din localitati sa mareasca limita de viteza superioara, dar nu mai mult de 80 de kilometri pe ora.
De asemenea, vehiculele care tracteaza remorci trebuie sa circule pe drumurile publice cu 10 km/h mai putin decat viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator. In plus, prin noile propuneri, Politia rutiera poate dispune doar ridicarea vehiculelor, depozitarea acestora fiind atributul administratiei publice locale sau al administratorului drumului public. O alta modificare se refera la reconsiderarea procedurilor aplicabile titularului permisului de conducere, in cazul in care acesta formuleaza plangere impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei. Astfel, se propune ca plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei sa se depuna la judecatoria in a carei raza de competenta a fost constatata fapta. In baza dovezii inregistrarii acestei plangeri in termenul legal de 15 zile, prezentata unitatii de politie, permisul de conducere retinut va fi restituit titularului. Subcomisarul Marius Tache, purtatorul de cuvant al MIRA, ne-a declarat ca proiectul ministerului a primit amendamente in Senatul Romaniei si ca este asteptata adoptarea acestuia si in Camera Deputatilor. (M.G.)
La propunerea Noricai Nicolai
Senatorii au adoptat, cu amendamente Ordonanta de Urgenta 69/2007 privind circulatia pe drumurile publice, proiectul de lege urmand sa intre in dezbaterea Camerei Deputatilor, care este Camera decizionala. Majorarea limitei maxime de viteza in localitati a fost acceptata de Comisia juridica, la propunerea senatorului PNL Norica Nicolai, care a si sustinut amendamentul in plenul Senatului.
Nicolai a sustinut ca aceasta majorare este absolut necesara. "Atata vreme cat intr-o tara civilizata exista autostrada, un drum expres si un parc auto care este sigur si competitiv la a rula cu aceste viteze, este anormal sa introduc o limitare, ca si cum m-as comporta in fata unei infrastructuri care este total nepregatita", a sustinut ea. Senatorul liberal a citat cercetari care sustin, paradoxal, ca "o viteza adaptata conditiilor de drum poate functiona si cu caracter preventiv pentru comiterea unor accidente". Punctul sau de vedere a fost sustinut si de alti senatori, printre care democratul Gheorghe Constantin. El a spus ca aceste norme se apropie de cele din Uniunea Europeana, dar a contrazis-o pe Nicolai, aratand ca Romania dispune de numai 200 de kilometri de autostrada, dintre care 100 sunt impracticabili si "generatori de accidente datorita starii carosabilului". "Desi conditiile structurii drumurilor din Romania nu impun, totusi sustin acest amendament", a precizat Constantin. Senatorul PRM Nicolae Iorga s-a declarat, la randul sau, de acord cu majorarea limitelor de viteza, el criticand faptul ca, in prezent, pe anumite portiuni de pe DN1 se circula, din cauza traficului intens, cu "formidabila viteza de 50 km/h". (R.G.)
20.000 de morti in sapte ani
Potrivit statisticilor Directiei Politiei Rutiere, numarul accidentelor pe soselele Romaniei s-a dublat in ultimii trei ani fata de anii anteriori. Astfel, daca in anul 2004 se inregistrau circa 7400 de accidente, in 2005, numarul evenimentelor rutiere a ajuns la aproape 20.000, dintre care aproximativ 6000 de accidente s-au soldat cu raniti grav, iar peste 2600 cu decese. In anul 2006, numarul accidentelor a ajuns la 19.200. Politia Rutiera noteaza, totusi, ca o crestere brusca a numarului de evenimente rutiere din 2005 s-a datorat faptului ca, incepand cu anul respectiv, in baza de date au fost introduse si accidentele cu raniti usor. Din 1999 si pana in 2006, in Romania s-au inregistrat aproape 84.000 de accidente, dintre care aproape 20.000 au fost mortale, iar circa 50.000 s-au soldat cu raniti grav.
Norica Nicolai, senator PNL
"Fluidizarea traficului"
"Faptul ca limita maxima de viteza in localitati sa fie de 60 km/h va facilita fluidizarea traficului. La capitolul acesta chiar avem probleme. Nu este vorba despre o modificare majora, daca ne raportam la normele admise in cadrul Uniunii Europene. Diferenta de 10 km/h era admisa, intr-un fel, si cand te sanctiona pe radar pentru depasirea vitezei." (R.G.)
Gheorghe Constantin, senator PD
"Armonizarea cu normele UE"
"Am sustinut amendamentul care prevede ca limita maxima de viteza sa fie de 60 km/h. Eu am militat pentru armonizarea cadrului nostru legislativ rutier la normele europene. Aceasta armonizare trebuie insa sa aiba mereu in vedere infrastructura din Romania. Noi, in Romania, avem 200 de km de autostrada, si nici aia nu sunt ca lumea, din pacate. Trebuie sa accentuam necesitatea clarificarii aspectului infrastructurii. Din punctul meu de vedere, in unele zone poti circula cu 50 km/h, in altele poti circula cu 60 km/h. De exemplu, de la Roman la Suceava nu se poate circula cu 60 km/h deoarece soseaua este foarte ingusta si apropiata de casele oamenilor." (R.G.)
Marian GHITEANU 
Alte articole
  Propuneri privind modificarea Codului Rutier    (Anchete, 2007-10-20)
 Afisari: 1623  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 7 Afiseaza toate comentariile  
Ultimul drum, drumul oaselor rupte si a sufletelor pierdute   de mafalda
Moartea vine pe banda rulanta   de voyager
felicitari pt amendament   de soferulamator
90km/h trebuie sa fie limita.   de Sobru
Responsabilitatea este cuvintul de ordine mai intai la politia rutiera   de avarfreson
60km/h - in localitate   de trovator
60km/h - in localitate e o masura criminala   de trovator
A r h i v a
  Jocurile din noiembrie    25 comentarii
  Afaceri ilegale la Episcopia Argesului    2 comentarii
  California in flacari    4 comentarii
  PNL vrea in capul listei    2 comentarii
  BOR: Verdictele CNSAS sunt niste asasinate morale    11 comentarii
  Trecem la ora de iarna    
 Top afisari / comentarii 
 Tortionara (3336 afisari)
 Elodia si Traian Basescu (2658 afisari)
 Hitler, la Curtea Suprema (2634 afisari)
 Referendum absurd (2213 afisari)
 Victor Piturca: "Hagi patat, Sandu vinovat!" (2099 afisari)
 Ne asteapta o iarna blanda, cu zapada si temperaturi ridicate (1375 afisari)
 Italia: Politia din Padova a arestat 29 de romani (460 afisari)
 Basescu ar putea primi 1.800 de hectare in baza testamentului unui logofat (403 afisari)
 Italienii vor sa-i convingem pe romi sa nu mai paraseasca Romania (400 afisari)
 Armata turca a intrat in nordul Irakului (340 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02453 sec.