Ziua Logo
  Nr. 3996 de miercuri, 1 august 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Turistii pierduti
-- Desi s-au cheltuit milioane de euro, in acest moment accesul la informatiile privind turismul cultural in Bucuresti este aproape nul
Chiar daca pe propria sa pagina de Internet, www.videanu.ro, actualul primar al Bucurestiului vorbeste cu demagogie despre capitala noastra ca "un oras european", turistului ii trebuie nervi tari si intuitie ca sa poata gasi "monumentele istorice si de arhitectura", pe care le aminteste doar propagandistic Adriean Videanu.
Desi in ultimii trei ani au fost cheltuiti din bugetul local 371.868 RON pentru pliante si, atentie, nu mai putin de 18.828.000 RON doar in ultimii doi ani pentru proiecte culturale, in acest moment accesul la informatiile privind turismul cultural in Bucuresti este aproape nul. Bucurestiul este o capitala europeana care nu ofera o minima informare despre cele mai importante obiective culturale, un traseu turistic cultural, un centru de informare turistica ori placute indicatoare pentru locurile artistice si de patrimoniu cultural. Turistii sunt, astfel, pierduti intr-un oras ce ar putea sa le ofere substantiale si de neuitat trasee culturale si artistice.
Administratia Monumentelor si Patrimoniului Turistic (AMPT) este o institutie publica de cultura aflata in subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti. A fost infiintata in anul 1999 prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, nr.85/1999. Aceasta institutie nu a realizat pana acum nici un program de turism cultural prin care sa integreze intr-un circuit trasee culturale cu monumetele istorice ale Bucurestiului si cu puncte de interes cultural. Nici macar monumentele istorice sub ingrijirea AMPT, 196 de monumente de for public, nu sunt marcate cu placi ori cu placute indicatoare.
Cei mai multi bani ai acestei institutii merg in restaurarea unor monumente si in realizarea unor sculpturi monumentale. In ultimii trei ani, desi a cheltuit pentru pliante 371.868 RON (2004 - 42.643 lei, 2005 - 93.062 lei, 2006 - 44.873 lei si 2007 - 191.290 lei), majoritatea turistilor nu au putut si nu pot avea acces la minime informatii pentru ca pliantele gratuie nu au fost si nu sunt de gasit in hoteluri si la obiectivele culturale bucurestene. "Pliantele realizate de AMPT sunt distribuite cu ocazia Targului National de Turism, Targului International de Turism, expozitiilor, simpozioanelor si schimburilor culturale. In anul 2006, la Otopeni, a existat un punct de informare turistica. Au fost distribuite: harti, pliante tematice, albume, carti postale ilustrate, postere, flayere intr-un tiraj de peste 200.000 exemplare", ne-a declarat directorul AMPT, Florin Necula. Nimic, insa, de pliantele din prezent de care turistii straini care au fost la concertul Rolling Stones ar fi avut atata nevoie. Nimic despre felul in care pot fi integrate monumentele Bucurestiului intr-un traseu special. Nimic despre cum au fost incluse intr-un program de promovare pentru turisti proiectele culturale ale AMPT din ultimii doi ani pentru care a fost alocata o contributie de la bugetul local de 18.828.000 RON (in 2006 - 6.328.000 lei, iar pentru acest an - 12.500.000 lei).
Harti pentru detectivi
Directorul AMPT se apara de acuzele ce i se aduc pentru ca nu a implementat programe de turism cultural atat de necesare turistilor veniti in Bucuresti invocand principalul obiect de activitate al AMPT: "Administrarea monumentelor de for public din patrimoniul Municipalitatii si organizarea activitatilor tehnico-economice legate de conservarea, restaurarea, protectia si punerea in valoare a acestora". Florin Necula a mentionat ca in Bucuresti au fost amplasate "20 de harti cu vignete de o calitate artistica ireprosabila, realizate de graficianul Radu Dan, in city-light-uri puse la dispozitie de catre Autoritatea pentru Turism". Hartile au fost amplasate prin Grupul Editorilor si Difuzorilor de Presa SA in doar 14 puncte ale Bucurestiului si in sase locuri din primaria Municipiului Bucuresti. Chiar si pentru un cunoscator al Bucurestiului, aceste harti sunt greoaie si cu o formula grafica si vizuala ce nu explica simplu care sunt liniile de forta culturala ale Bucurestiului. Practic, pe o harta generala a Bucurestiului sunt desenate "turnuletele" cu obiectivele culturale, lasandu-i-se turistului sa-si probeze calitatile de detectiv si de buna orientare in spatiu.
Functionarii AMPT si cei care au realizat pagina web a acestei institutii, www.ampt.ro, par desprinsi dintr-un alt film decat cel in care traieste turistul venit in Bucuresti. Iata de fapt ce ar trebui sa faca AMPT: "Promoveaza imaginea Capitalei Romaniei de oras al turismului cultural. Pentru aceasta desfasoara multiple activitati legate de cercetarea, asistenta de specialitate, popularizarea obiectivelor turistice care dau personalitate Bucurestilor".
Omul lui Basescu se ocupa de informatiile despre Bucuresti
Mai trebuie sa treaca multa apa pe Dambovita pana cand turistul venit in Bucuresti sa poata accesa din locuri publice un infochiosc multimedia in care sa gaseasca informatii despre monumentele si locurile culturale ale Capitalei.
In 2005, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat, prin Hotararea nr. 55/2005, proiectul "Sistem Interactiv Teritorial de Informare a Cetatenilor" (SITIC) menit sa asigure accesul bucurestenilor si turistilor la informatiile despre Capitala. Anul trecut, alesii locali au facut mai multe completari si modificari proiectului SITIC printr-o Hotarare finala, nr 193/2006. Dupa o licitatie publica, SITIC a fost castigat de o firma familiara grupului de interese Traian Basescu-Adriean Videanu, SC UTI INTERNATIONAL SRL FORLI ITALIA. Contractul pentru SITIC a fost semnat la 24.03.2006 si are numarul 2379 cu o valoare de 7.500.000 RON. Conform contractului, SITIC ar trebui realizat pana la 24 martie 2008, inainte cu cateva luni de declansarea campaniei electorale pentru Bucuresti.
SITIC va fi constituit, in principal, dintr-un server central si 100 de terminale informatice ce vor fi instalate in locatii prestabilite pe teritoriul Municipiului Bucuresti. Sistemul va furniza informatii publice din domenii de larg interes pentru cetatenii municipiului Bucuresti, cetatenii aflati in tranzit si turisti. Sistemul va fi operational 24 de ore din 24 si va furniza acces liber la o multitudine de informatii despre Primaria Municipiului Bucuresti, taxe si impozite locale, transport public, educatie, cultura, religie, turism, sport si divertisment. In acest moment sunt in curs de realizare proiectarea mobilierului urban aferent terminalului informatic, obtinerea avizelor si autorizatiilor necesare pentru amplasarea celor 100 de infochioscuri in locatiile stabilite si colectarea si prelucrarea continutului informational al sistemului.
De remarcat e faptul ca SC UTI INTERNATIONAL SRL FORLI ITALIA, firma detinuta de Tiberiu Urdareanu (foto), apropiat al PD-ului si al presedintelui Traian Basescu, este aceeasi firma care a castigat licitatia pentru Sistemul Automat de Taxare introdus de catre RATB pe mijloacele de transport in comun din Bucuresti. Pentru acest sistem s-au investit 14.000.000 de euro, bani proveniti de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si de la Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Urdareanu a facut parte din delegatia oamenilor de afaceri care l-au insotit pe Traian Basescu in vizita pe care presedintele Romaniei a facut-o anul trecut in China.
Singura capitala europeana fara asociatie de promovare
Slabiciunile din turismul romanesc cuprinse intr-un document realizat recent de Organizatia Mondiala a Turismului si specialisti romani confirma o realitate cu consecinte grave economice si de imagine: Bucurestiul nu are proiecte si programe de turism cultural.
Turistii straini care vin in Bucuresti nu au de unde sa afle ce merita sa fie vazut. Mai mult, daca, totusi, au aflat ca au ceva de vazut, nimeni nu le poate spune sau indica unde anume este locul ales de catre ei. Nu exista un ghidaj stradal cu indicatoare spre cele mai importante obiective culturale, artistice ori de patrimoniu national. Nu exista nici un centru de informare turistica si nici un program care sa ofere turul cultural al Bucurestiului. Master Plan-ul realizat de Organizatia Mondiala a Turismului si specialistii romani arata ca una dintre directiile programului de dezvoltare a turismului romanesc in urmatorii 20 de ani priveste direct Bucurestiul. Weekend turistic, cultura, recreere si circuit turistic in Bucuresti sunt deziderate ce vor trebui puse in pagina realitatii de catre cei care conduc destinele de azi si de maine ale Capitalei. Pe de alta parte, Bucurestiul este singura capitala din Europa care nu are o asociatie de promovare, cu ajutorul si prin intermediul careia sa creeze o imagine unitara a orasului. Modelul unei astfel de asociatii a fost implementat la noi de catre Asociatia Sibiu 2007. Asociatia Sibiu 2007 a fost infiintata pentru a pregati programul cultural "Sibiu, Capitala Culturala Europeana 2007" si pentru a planifica evenimentele din cadrul acestuia.
Mobilier stradal in faza de proiect
Primaria Municipiului Bucuresti deruleaza un proiect privind modernizarea mobilierului urban (banci stradale, cosuri de gunoi, cismele) in Capitala, inclusiv a "signalisticii destinate turismului cultural". Proiectul, "Studiu de fezabilitate si studiu de fundamentare pentru dotarea cu mobilier urban a Municipiului Bucuresti", se afla in faza de licitatie pentru realizarea studiului de fezabilitate si studiului de fundamentare. Deschiderea ofertelor a fost programata pentru azi.
Primarie fara Directie Turistica
Desi e prevazuta doar pe hartie in organigrama Primariei Municipiului Bucuresti, Directia Turism lipseste cu desavarsire. Abia in septembrie vor demara procedurile de concurs pentru seful directiei si pentru ceilalti angajati ai directiei. Aceasta directie noua va avea in viitorul apropiat sarcini precise legate de promovarea turismului cultural in Bucuresti. In functie de bugetul pe care il va aproba Consiliul General al Municipiului Bucuresti, Directia Turistica le-ar putea oferi turistilor un necesar centru de informare turistica, precum si alte informatii de promovare pe suport clasic si electronic. De asemenea, in Bucuresti, nu exista un serviciu turistic care sa ofere turul cultural al Capitalei Romaniei intr-un autobuz special. Bucurestiul dovedeste, astfel, ca nu poate tanji la faima unei adevarate capitale europene fara sa ofere un serviciu turistic obisnuit. Marile capitale europene, precum Paris, Londra sau Viena, le ofera turistilor serviciul "tur deschis" intr-un autobuz special care urmareste cele mai importante locuri culturale si turistice. La Paris, cu L'Opentour, poti cumpara un bilet valabil o zi sau doua, intre 14 si 33 de euro, ce iti ofera posibilitatea de a vizita cele mai vestite puncte de atractie ale capitalei Frantei.
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Apropos...   de neamtu tiganu
A r h i v a
  Patriarhul politic    18 comentarii
  Rusii cumpara Muntenegru    5 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Basescu se prabuseste din avion in jacuzzi (4746 afisari)
 Patriarhul politic (3897 afisari)
 Patriarhul Teoctist - o persoana controversata (3296 afisari)
 Sex-ambasadoarea vrea in Centrala (3118 afisari)
 Probe ignorate in asasinatul de la Mangalia (2375 afisari)
 Diplomatia romana - o afacere de famiglie (352 afisari)
 Schimbari radicale in sistemul de invatamant (165 afisari)
 Becali nu da prime dupa debutul cu dreptul al Stelei in Liga Campionilor (134 afisari)
 TVR1, scoasa din Basarabia (124 afisari)
 Romania, mai aproape de petrolul caspic (100 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01624 sec.