Proiectul Galileo i�i propune s� dezvolte o re�ea de sateli�i care s� ofere servicii asem�n�toare cu sistemul global de pozi�ionare (GPS), ca s� mic�oreze dependen�a Europei de sistemul GPS, care este administrat de americani.
Planul a demarat ini�ial ca un parteneriat public-privat, in care guvernele Europei ar fi investit un miliard de euro, iar restul ar fi fost suportat de un consor�iu alc�tuit din opt companii europene. Consor�iul include firmele EADS, Thales, Alcatel-Lucent, Inmarsat, Finmeccanica, AENA, Hispasat, Deutsche Telekom �i Centrul Aerospa�ial din German.
Sistemul Galileo va fi compus, pan� in anul 2011, din 30 de sateli�i. Un singur satelit Galileo a fost lansat, in luna decembrie 2005.
"Programul sistemului de naviga�ie prin satelit se afl� intr-un impas in condi�iile in care consor�iul ales nu a dorit s� accepte riscurile stabilite cu prilejul negocierilor pentru semnarea contractului. Vom propune continuarea proiectului, stoparea negocierilor cu acest consor�iu �i asigurarea finan��rii de la bugetul Uniunii Europene", declarase mar�i ministrul roman al transporturilor, Ludovic Orban.
In cadrul reuniunii Consiliului UE pentru Transport, Telecomunica�ii �i Energie, cei 27 de mini�tri ai transporturilor au reafirmat importan�a proiectului Galileo pentru Europa, dar au declarat c� este nevoie de fonduri publice suplimentare. Cei 27 de mini�tri au cerut Comisiei UE s� prezinte, inainte de urm�toarea reuniune a consiliului de mini�tri din septembrie, propuneri alternative detaliate pentru finan�are, inclusiv diverse forme de finan�are public�.
Conform unui studiu Eurobarometru publicat miercuri, 80% din europeni sunt de p�rere c� Europa ar trebuie s�-�i dezvolte propriul sistem de navigare prin satelit. Aproape 63% dintre europenii chestiona�i s-au ar�tat de acord cu propunerea ca Europa s� finan�eze proiectul Galileo integral �i "cat mai repede cu putin��".