Teodor Melescanu, ministrul Apararii, i-a propus omologului sau bulgar un parteneriat in domeniul achizitiilor. Oficialul roman a precizat in conferinta de presa sustinuta, miercuri, la Sofia, impreuna cu Veselin Bliznakov, ministrul bulgar, ca "noi ne-am oferit sa ne unim eforturile pentru un contract in viitoarea achizitie de avioane de lupta multirol." In acest sens, Melescanu a avansat ideea ca ambele tari sa poata imparti costuri de mentenanta si pregatire profesionala. "Separat, Romania si Bulgaria nu reprezinta o piata suficient de mare, astfel incat sa-si impuna interesele, dar, impreuna, avem o sansa mai buna", a declarat ministrul roman. Din declaratiile celor doi ministri a rezultat faptul ca, in cazul in care aceasta propunere se va materializa, una din tari va asigura pregatirea pilotilor si exploatarea simulatorului, iar cealalta tara se va ocupa de mentenanta avioanelor multirol.
Typhoon versus Saab J39
Romania se afla pe ultima suta de metri in privinta organizarii licitatiei pentru achizitia noilor avione multirol care vor inlocui MiG-urile 21 LanceR. In acest sens, Ministerul Apararii a anuntat ca a alocat un buget de aproximativ 3,5 miliarde de euro pentru acest proiect. In cursa pentru dotarea aviatiei noastre militare vor intra trei competitori. Este vorba despre firma Gripen, producatorul avionului Saab J39, Lokheed Martin, firma care produce avionul F-16, si Eurofighter cu avionul Typhoon. Potrivit informatiilor oficiale, Romania ar avea nevoie de 48 de avioane, iar Bulgaria de 20 de aparate. Statul Major al Fortelor Aerine din Romania a elaborat caietul cu cerintele operationale pentru noul avion multirol. Din punct de vedere tehnic, cea mai buna oferta va veni din partea Eurofighter care produce Typhoon-ul. Acesta este considerat la ora actuala al doilea avion din lume, dupa F-22, dar are un pret de achizitie dublu fata de Saab J39 si de cinci ori mai mare in privinta costurilor de operare si mentenanta. In legatura cu F-16, specialistii in domeniul militar ne-au declarat ca acest aparat a ajuns la limita superioara a programelor de modernizare si ca pe liniile de asamblare ale F-16 de la Lokheed Martin urmeaza sa intre in productia de serie celebrul F-35.
In aceste conditii, este interesant ce decizie se va lua la Bucuresti, deoarece in afara de pretul de achizitie, oficialii romani vor trebui sa ia in calcul si costurile de operare si mentenanta ale viitorului avion pe o perioada de aproximativ 30 de ani. Acestea pot depasi 8 miliarde de euro.