Ziua Logo
  Nr. 3922 de luni, 7 mai 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Bomba de la metrou
-- Un raport secret al Metrorex dezvaluie ca oricand in subteran e posibila o catastrofa cu sute de victime * Notele de constatare din raport semnaleaza grave deficiente ale trenurilor marca "Bombardier"
Lucian Curelariu - Ziua foto
Oricand la metroul bucurestean se poate intampla un accident extrem de grav. Accident care ar putea face sute de victime. Catastrofa este foarte posibila datorita unor deficiente tehnice, consemnate in zeci de note de constatare ale specialistilor. Note de constatare neluate in seama de sefii Metrorex datorita intereselor politico-financiare ale tuturor celor care s-au perindat la conducerea metroului bucurestean: de la Gheorghe Udriste, omul de incredere al lui Basescu, pana la Liviu Soava.
Nu cu mult timp in urma, ZIUA a publicat o ancheta in care erau dezvaluite o parte din dedesubturile unei paguboase afaceri, denumita "Bombardier". Era vorba de achizitionarea de catre Metrorex SA, in conditii extrem de dubioase, a unor rame de metrou de la concernul "Bombardier Transportation". "Sforarul" intregii afaceri este, conform datelor detinute de ziarul ZIUA, Gheorghe Udriste, fost director al Regiei Metrorex si actualmente director general al Directiei Transporturi din cadrul Primariei Capitalei. Udriste este, cum spuneam, unul dintre oamenii de incredere ai lui Basescu si ai lui Adriean Videanu. De altfel, actualul presedinte suspendat este cel care l-a reactivat pe Udriste dupa ce a fost dat afara, pentru fapte de coruptie, de la conducerea Metrorex, numindu-l director in Primaria Capitalei, in perioada in care Basescu ocupa fotoliul de primar general. De asemenea, actualul director al regiei de transport subteran, Liviu Soava, este cel care a facut parte din comisia care a recomandat incheierea contractului cu firma "Bombardier Transportation".
Nepasarea directorului Soava
Detaliile publicate in ancheta ZIUA de la mijlocul lunii martie a.c. au facut ca documente absolut incendiare sa fie trimise redactiei noastre, in speranta ca va fi tras un semnal de alarma asupra gravelor ilegalitati si defectiuni tehnice care, oricand, pot pune in pericol viata a sute, poate chiar mii de oameni. Iar defectiunile de la metrou nu sunt de ieri, de azi. Rapoartele in posesia carora a intrat ZIUA atesta ca vagoanele tip Bombardier inca din 2004 aveau mari probleme tehnice. Asta nu a impiedicat insa conducerea de atunci, reprezentata de directorul general Marius Lapadat, si cea actuala, reprezentata de Liviu Soava, sa continue relatia de afaceri cu "Bombardier Trasportation". Actualul director general Liviu Soava, in iunie 2004, cand a fost intocmita nota de constatare, lucra in cadrul Serviciului Tehnic si era membru al comisiei complexe care a intocmit si a semnat documentul. Asadar, Soava cunoaste foarte bine toate deficientele grave care afecteaza siguranta metroului bucurestean dar se complace in aceeasi indiferenta criminala care i-a caracterizat si pe ceilalti fosti lachei ai lui Basescu care s-au perindat la conducerea Metrorex.
Roti incinse
In cuprinsul notei de constatare din iunie 2004, intocmita de un colectiv complex de specialisti din cadrul Metrorex sub egida Serviciului Siguranta Circulatiei si Control (SCC), sunt relatate pe larg deficientele constatate la calea de rulare, provocate de vagoanele Bombardier. Verificarea a fost efectuata pe calea de rulare de pe Magistrala a II-a de metrou, la depoul IMGB 2 precum si pe interstatia Piata Romana - Piata Victoriei 1, fir 1 si fir 2. Iata cateva din aceste constatari ale specialistilor, asa cum au fost ele consemnate in nota de control:
"- Uzura pronuntata pe fata interioara a rotilor in zona buzei bandajului, preponderent pe partea dreapta sens Pipera.
- La aproximativ 15-30 min. de la gararea trenului BM 2 nr. 03 (tren Bombardier - n. r.), acesta avea bandajul rotilor cald.
- Zona din jurul cercului nominal de rulare al rotilor avea culoare modificata (tenta spre albastru), efect probabil al unui contact agresiv roata-sina, din cauze neelucidate (electrica sau mecanica).
- Desprinderi de metal pe suprafata de rulare a rotilor.
- Buza bandajului rotilor BM superficial unsa cu vaselina grafitata.
- Amprenta anormal de mare pe suprafata de rulare a rotilor ca urmare a interactiunii roata-sina".
Traduse in limbaj comun, constatarile specialistilor arata, pe scurt, ca rotile vagoanelor Bombardier se incing si se uzeaza foarte repede.
Vagoanele pot lua foc oricand
Un alt capitol al documentului aflat in posesia ZIUA, se refera, cum spuneam, la constatarile facute asupra caii de rulare pe interstatia Piata Romana - Piata Victoriei, firul 1 si 2. Adica pe un traseu extrem de solicitat si destul de complicat din punct de vedere al configuratiei subterane. Iata cateva din aceste constatari:
"- Aparitia uzurii ondulatorii in unele zone din aliniament.
- Ciupituri pe planul de rulare al sinei mici (mici cratere). De mentionat ca daca pe un fir al caii existau aceste cratere, in general pe firul celalalt lipseau.
- Zone in care pe planul activ de racordare intre planul de rulare si planul lateral sunt dizlocari de metal din sina cu adancimi cuprinse intre 0,5 - 2 mm, cu suprafete intre 4 - 300 mm patrati. In calea de rulare se gasesc bucatele de metal dizlocate, pe care le anexam.
- Amprenta de rulare pe suprafata superioara a sinei este latita, atat pe firul interior cat si pe exterior, de forme si pe directii neregulate.
- Muchii active pe firul interior al curbei atat spre interiorul cat si pe exteriorul caii, cu desprinderi de metal in fasii si bavuri.
- Refulare de metal de pe planul de rulare al sinei spre exteriorul caii, atat pe firul interior cat si pe firul exterior (curgeri de metal din coroana sinei).
- Curbele sunt neunse, cu toate ca ungatorii sunt in regim normal de functionare.
- La varful inimilor si pe acele curbe ale aparatelor de cale, pe planul de racordare, sunt desprinderi de metal, cu toate ca aceste piese sunt confectionate dintr-un otel cu o rezistenta la rupere mai mare decat al sinelor.
- Uzuri pronuntate ale contrasinelor de la aparatele de cale.
- In unele zone sunt vizibile uzuri ale contrasinelor de pe firul interior al curbelor cu fata interioara a rotilor BM.
- La iesirea trenurilor BM din statia Piata Romana spre Universitate, fir 2, au fost vazute arcuri electrice intre suprafetele de rulare ale rotilor, sina de rulare si sina a III-a."
Traducand pe scurt limbajul specialisilor de la Metrorex, se poate concluziona ca sinele de rulare de la metrou se degradeaza extrem de rapid in urma folosirii vagoanelor "bombardiere". Mai mult, s-a constatat si aparitia unor "arcuri electrice" la calea de rulare in timpul trecerii trenurilor. Faptul ca, in aceste conditii, nu a izbucnit un incendiu catastrofal poate fi pus doar pe seama norocului.
Trenurile Bombardier, pericol public
Specialistii de la Metrorex propuneau masuri de urgenta pentru analizarea acestor grave deficiente, masuri extrem de costisitoare si ele, care se adauga gaurii financiare pe care afacerea Metrorex - Bombardier a facut-o si continua s-o faca in buzunarul bucurestenilor. Care sunt nevoiti sa suporte toate aceste cheltuieli uriase prin scumpirea calatoriilor cu metroul. Asadar, comisia propune, prin altele:
"- Expertizarea asupra impamantarilor electrice ale trenurilor Bombardier.
- Analiza metalografica a caracteristicilor fizico-chimice (compozitia otelului) si duritatea metalului din roata si sina.
- Cu ajutorul unor camere de luat vederi se va vizualiza contactul roata-sina, pentru a se observa oscilatiile transversale al ansamblului de roti pe calea de rulare in aliniament si in curbe. Se va vizualiza inscrierea in aliniament si in curbe a osiilor auto-orientabile la trenurile Bombardier. Comportarea boghiului cu osii auto-orientabile in circulatie nu este tratata de literatura de specialitate din Romania".
Specialistii care au intocmit documentul secret in care se consemneaza aceste deficiente extrem de grave trag concluzii la fel de alarmante: "Comisia a constatat fenomenele si a incercat sa gaseasca explicatii, dar avand in vedere comportamentul atipic pe diferite zone de circulatie nu s-a putut pronunta asupra cauzelor fenomenelor. Pana la rezultatul expertizelor asupra cauzelor deteriorarii sinelor, comisia trage concluzia ca trenurile BM sunt cauza acestor deteriorari". O alta masura imediata propusa atunci de specialisti a fost achizitionarea de urgenta a 500 tone de sina tip 60 E1, pentru inlocuirea sinelor care au suferit defecte. O masura de urgenta care arata inca o data, daca mai era nevoie, cat de grave erau defectiunile cauzate de trenurile Bombardier.
Nici o masura concreta
Conform dosarului "Metrorex-Bombardier Transportation", aflat in posesia ZIUA, "cercetarea asupra interactiunii roata-sina", care trebuia facuta in urma Notei de constatare din iunie 2004 a fost tergiversata iar in acest moment este stopata. Potrivit unor specialisti care se tem de represaliile gastii de la metrou, coordonata de Gheorghe Udriste, sina se uzeaza in continuare si este inlocuita periodic pe cheltuiala Metrorex, adica a bucurestenilor, in primul rand. Cauza acestor uzuri rapide este folosirea trenurilor Bombardier cu rotile defecte si cu osii auto-orientabile, ale caror caracteristici tehnice nu sunt cunoscute nici in acest moment. Trebuie sa precizam aici ca traducerea cartii tehnice a trenului Bombardier era in sarcina Biroului Modernizari REM, al carui sef era atunci nimeni altul decat Liviu Soava, actualul director general al Metrorex. Mai mult, cu toate ca in calea de rulare a metroului bucurestean, pe portiunille numite "curbe aspre" sunt montati "ungatori de cale" - dispozitive care asigura ungerea automata cu vaselina speciala pentru prevenirea uzurii, specialistii ne-au declarat ca si pe trenurile Bombardier se monteaza alt tip de ungatori, ca masura suplimentara de siguranta. Totul pe cheltuiala Metrorex. Oricum, mentenanta (intretinerea) acestor ungatori antreneaza cheltuieli suplimentare care scot alti bani din buzunarele calatorilor.
Pe de alta parte, conform acelorasi surse, se urmareste ca in curand prin subteranele metroului bucurestean sa circule numai trenuri ale companiei Bombardier Transportation.
Marian GHITEANU 
 Afisari: 4267  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 16 Afiseaza toate comentariile  
Comisie secreta de specialisti   de 736w
sa fie dezghetat ceausescu !!!   de beatle-maniacul
Udriste omul lui Basescu... se va topi asfaltul ca inghetata?   de aleros
Suspect - incendiu   de happy_foxy
A propos de Siemens si Germania....   de alwis46
TE-AU ANGAJAT CUMVA CEI DE LA SIMENS ..   de ella2007
DE VAZUT. Pentru autor si pentru cei ce-si dau cu parerea   de Golescu
Sa circulati bine!   de DanBruma
Romanul si Miorita......   de GhGrosu
sa fim seriosi!!!   de rocko
Tzapa...   de Vasilescu Ilie
DOVADA: cand opreste trenu in statie simti un aer coplesitor de cald....   de junior
O comisie sectreta de specialisti ?????   de paraipan
DRAGI ALEGATORI - Iata inca un exemplu ca Parlamentul are dreptate. Rotile patrate model Basescu   de classa conducatoare
BOMBA ZILEI!   de Obiectivul
Pai n-ati vrut sa luati de la nemti..   de neamtu tiganu
A r h i v a
  Basescu a luat taurul de coarne in Spania    34 comentarii
  Referendumul, dupa regulile PSD    2 comentarii
  Vibratorul care ameninta securitatea Ciprului    2 comentarii
     5 comentarii
  Kondyakov s-a vazut cu Tariceanu    11 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Bomba de la metrou (4267 afisari)
 Basescu a luat taurul de coarne in Spania (3927 afisari)
 Sindromul "Boala pe Basescu" (3554 afisari)
 Kondyakov s-a vazut cu Tariceanu (3128 afisari)
 Vibratorul care ameninta securitatea Ciprului (2917 afisari)
 Contre la referendum (387 afisari)
 Vizita lui Kondyakov, una privata (144 afisari)
 Victorie a candidatului dreptei franceze (79 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01770 sec.