Ziua Logo
  Nr. 3901 de miercuri, 11 aprilie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Analize si comentarii
Romania la mintea copiilor
Iulia POPOVICI 
-- S-a lansat un nou post de televiziune; una dintre atractiile lui se anunta a fi o telenovela cu viata Oanei Zavoranu. Un alt canal TV recent "inaugurat" l-a avut invitat al unei emisiuni "intre femei" pe Silviu Prigoana (si nu in postura de proprietar al unei firme de salubritate), iar un al treilea, cu ceva vechime in spate, transmite de luni de zile un soi de "reality-show" cu viata familiei Columbeanu, de la sedinte de cumparaturi pe diverse meridiane la vizite la doctori, trecand printr-o nastere in direct care ne-a animat Craciunul lui 2006.
Spatiul nostru public e marcat, din ce in ce mai mult, de un "star-system" senzationalist, caracterizat de transformarea dramoletelor si vietii private (cu cat mai mizera, cu atat mai bine) ale unor oameni cu bani si relatii mondene in subiecte de interes national. Totul, pornind de la convingerea (nu intrutotul eronata si impartasita cu egal entuziasm in mediul politic) ca publicul sufera de un intratabil si cronic infantilism generalizat.
Ca om politic, despre Petre Roman nu se mai stie nimic de 10 ani; cititorii si telespectatorii romani au recuperat insa deceniul de viata personala a fostului prim-ministru in momentul in care el a decis (la fel ca alte cateva milioane de concetateni) sa divorteze. Iar identificarea femeii pentru care si-a parasit sotia s-a transformat intr-o investigatie mai complexa decat anchetele despre marea coruptie.
Pentru care merite personale, pentru ce realizari sociale au ajuns aceste personaje pseudo-mondene, de la Oana Zavoranu la Columbeni, sa domine spatiul jurnalistic de toate orientarile? Pentru nici unul. Aceste personaje sunt "brand"-uri. Ele "vand" conform logicii societatii de consum, nu a economiei de piata, conform unei scari a valorii simbolice induse artificial, prin publicitate; altfel spus, "valoarea" lor e produsul actiunii de promovare media si se pastreaza strict atat timp cat aceasta promovare continua. Media nu lanseaza vedete, ci le tine in viata cu perfuzii de emisiuni personalizate, dupa aceeasi strategie care face din publicitate o sursa principala de informatie, iar din mesajul advertorial - o realitate credibila. Caci, nu-i asa?, asta vrea publicul...
Ei bine, nu. Nevoile simbolice (care, teoretic, sunt vazute prin prisma lui Bourdieu, nu a lui Baudrillard, ca fiind legate de educatie, dezvoltare personala etc.) sunt ultimele in piramida lui Marlow, mult dupa hrana, adapost, siguranta fizica si psihica etc. Doar copiii sunt predispusi, natural, sa aleaga "simbolic" dupa ambalaj si nu dupa continut. Faptul ca cetatenii Romaniei sunt tratati a avea un comportament similar - asteapta salariul ca pe Iepurasul de Paste, se inghesuie in hipermarketuri precum copiii in magazinele de jucarii, alearga prin piete la presedintele Basescu la fel progeniturile proprii la Mos Craciun-ul din magazin etc. - e o manipulare sociala, constienta sau nu, in interesul exclusiv al celor care ne vor mici, fascinati de luminite si incapabili de curiozitati critice.
Sa nu ne miram, atunci, ca statul insusi ne trateaza ca pe fiinte infantile, incapabile sa aleaga in conformitate cu propriul interes. Sa nu ne mire incapatanarea reprezentantilor acestui stat de a fortifia painea, de pilda, pentru ca noi, copiii care voteaza, nu suntem in stare sa ne hranim singuri, si nici ca, mai nou, un mesaj publicitar al autoritatilor publice ne atentioneaza sa nu consumam in exces sare, zahar si grasimi. Data viitoare, vom fi avertizati, in acelasi stil, sa nu traversam strada prin locuri nemarcate.
 Comentarii: 5 Afiseaza toate comentariile  
mda, bunaoara editorialul de azi al lui srs   de dan toader
Imbecilizarea Romaniei.....   de alwis46
alimentatia rationala   de the
   de Polina
"Fortifia",e fragil spus...   de cotrofelnitza
A r h i v a
  Stelele verzi si steaua rosie    3 comentarii
  Cristian Vasile, tepuitor "stiintific"    1 comentariu
  Semnale ingrijoratoare pentru mediul de afaceri    1 comentariu
  La judecata zilei    3 comentarii
  Espadrilele lui Tudor Giurgiu    2007-03-30
  Tara te vrea mic    2007-03-21
  Fabulospirituala apa in piua    2007-03-14
  Cum sa salvezi TVR de ea insasi    2007-03-06
  De cati oameni e nevoie sa duci TVR de rapa?    2007-02-16
 Top afisari / comentarii 
 Sa fie chemati doctorii! (6191 afisari)
 Rival pentru Logan (5442 afisari)
 Furt comunisto-platformist (4090 afisari)
 Cum va fi lumea peste 30 de ani (3095 afisari)
  Foc de tabara cu dosare la PD (3036 afisari)
 Incurcate sunt caile suspendarii presedintelui (193 afisari)
 Viktor Iuscenko propune un plan de compromis in criza din Ucraina (129 afisari)
 "Tweety" cel violent, cu subsemnatul la Politie (82 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.19270 sec.