Ziua Logo
  Nr. 3840 de sambata, 27 ianuarie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
A fost prins!
-- Incercand sa ne convinga de onestitatea afacerii cu microbuze pe spinarea copiilor, ministrul Educatiei s-a dat de gol
ZIUA a dezvaluit in urma cu cateva zile o afacere dubioasa incheiata pe spatele scolarilor de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Ziarul nostru a aratat ca ministerul lui Mihail Hardau a cumparat cinci sute de microbuze la preturi supraevaluate. A doua zi dupa dezvaluirea ZIUA, ministrul PD a sustinut intr-o conferinta de presa ca nu stie exact sumele si modelele achizitionate. Chiar daca el este cel care semneaza toate actele si are sarcina de a fi ordonatorul principal de credite. Cazul nu a fost insa deloc lamurit. Problema disparitiei unei mari sume de bani in urma licitatiei organizate de MEC ramane la fel de actuala.
Contradictie flagranta
Ministrul Hardau si furnizorul microbuzelor - firma AutoItalia - au incercat sa ne convinga de legalitatea tranzactiei. Interesant este insa ca cele doua parti se contrazic flagrant. Astfel, AutoItalia ne-a trimis un comunicat in care preciza marcile de microbuze cumparate de MEC. Altele decat cele afisate pe site-ul ministerului lui Hardau. Pe de alta parte, bizar este ca atunci cand la redactia ZIUA au sosit precizarile de la AutoItalia - joi in jurul orelor 18.30-19.00 -, site-ul MEC a devenit neutilizabil. Pentru scurt timp, chiar ne-am temut ca de pe respectiva pagina sa nu dispara comunicatul de presa semnat de purtatorul de cuvant al ministrului Hardau. In care se preciza ca ministerul a achizitionat cinci sute de microbuze. Marci diferite insa, de cele enumerate in comunicatul AutoItalia.
Pentru inceput, prezentam pagina de net a MEC pe care este postat un comunicat de presa aparut la data de 31.10.2006, chiar din ziua cand a demarat livrarea de microbuze. Si credem ca o pagina oficiala a unui minister este facuta riguros, fara omisiuni sau date false. Sub titlul - "Ministerul Educatiei si Cercetarii incepe livrarea celor 500 de microbuze scolare", la adresa http://www.edu.ro/index.php/pressrel/6897 putem afla ca: "Ministerul Educatiei si Cercetarii va incepe livrarea celor 500 de microbuze scolare destinate optimizarii transportului elevilor si profesorilor din zonele rurale izolate. Astazi (n.r. 31.10 2006), ministrul Educatiei si Cercetarii, domnul Mihail Hardau si reprezentantii firmei furnizoare au facut receptia primului microbuz din lotul celor 500 care vor fi distribuite in tara.
In cadrul acestui proiect, au fost achizitionate 450 de microbuze cu o capacitate de 16+1 locuri si 50 de microbuze cu o capacitate de 8+1 locuri. Conform reglementarilor legale in vigoare, la licitatia publica din 17 iulie 2006, au depus oferte urmatoarele firme:
- SC CASA AUTO SRL
- SC PORSCHE ROMANIA SRL
- SC ROMCAR SRL
- SC AUTOITALIA SRL
- SC CEFIN ROMANIA SRL.
Dintre acestea, SC ROMCAR SRL a fost descalificata pentru ca nu a indeplinit conditiile minime de calificare impuse.
In urma evaluarii ofertelor firmelor calificate, au fost declarate castigatoare:
1. pentru lotul I (include judetele Bacau, Iasi, Vaslui, Vrancea, Botosani, Neamt, Suceava, Galati, Buzau, Braila): SC AUTOITALIA SRL - 105 microbuze - capacitate locuri 16+1, 10 microbuze - capacitate locuri 8+1
2. pentru lotul II (judetele Harghita, Bihor, Cluj, Covasna, Bistrita-Nasaud, Maramures, Mures, Satu Mare, Salaj, Brasov): SC PORSCHE ROMANIA SRL - 118 microbuze - capacitate locuri 16+1, 21 microbuze - capacitate locuri 8+1
3. pentru lotul III (judetele Arad, Alba, Caras-Severin, Hunedoara, Mehedinti, Timis, Sibiu, Gorj): SC AUTOITALIA SRL - 85 microbuze - capacitate locuri 16+1, 6 microbuze - capacitate locuri 8+1
4. pentru lotul IV (judetele Constanta, Tulcea, Arges, Calarasi, Dambovita, Dolj, Giurgiu, Ialomita, Ilfov, Olt, Prahova, Teleorman, Valcea): SC AUTOITALIA SRL - 142 microbuze - capacitate locuri 16+1, 13 microbuze - capacitate locuri 8+1.
Microbuzele de la SC AutoItalia, tip Fiat Ducato si Fiat Panorama, vor fi livrate in luna noiembrie (227 microbuze), respectiv luna decembrie (134 microbuze). Livrarile microbuzelor Volkswagen de la SC Porsche incep in perioada 13 noiembrie - 1 decembrie 2006 (50) si se incheie in intervalul 4 - 20 decembrie 2006 (89 microbuze).
Valoarea totala a contractului este de 53.500.958,07 lei. Un microbuz cu 16+1 locuri costa intre 107.856 si 115.646 lei, iar unul cu 8+1 locuri costa intre 75.774 si 88.033 lei, in functie de model si dotari.
Optimizarea transportului scolar prin achizitionarea de microbuze "face parte din programul guvernamental care urmareste, in primul rand, facilitarea accesului la educatie pentru elevii care provin din localitatile izolate. Este ilegal ca primarul sau altcineva din administratia locala sa se plimbe cu microbuzele scolare. Am vazut cazuri cand cu masina scolii se facea piata. As vrea sa nu mai avem astfel de situatii", a declarat ministrul Mihail Hardau. Comunicatul este semnat de directorul Mircea MURESAN, purtator de cuvant al MEC la data achizitionarii masinilor.
"Panarama" ministrului
Asupra afacerii cu microbuze a ministrului PD Mihail Hardau planeaza numeroase suspiciuni. Banuielile au fost alimentate chiar de neconcordantele existente intre Ministerul Educatiei si Cercetarii si firma AutoItalia.
In timp ce institutia condusa de Hardau a anuntat ca printre microbuzele achizitionate se numara si FIAT Panoramo, AutoItalia a precizat cat se poate de clar ca nu a livrat o asemenea marca ministerului. In aceste conditii, este cat se poate de clar ca demnitarul PD trebuie sa explice daca ministerul pe care il conduce a achizitionat sau nu microbuze FIAT Panoramo. Pentru ca este vorba despre bani publici. Oricum, ministrul este dator sa explice de ce a creat confuzie prin comunicatul postat pe situl MEC. Si sa ne lamureasca in legatura cu diferentele de bani.
AutoItalia zice una, Ministerul sustine alta
In comunicatul firmei furnizoare sunt prezentate cu totul alte date decat cele oferite de MEC. Astfel, in "precizarile" trimise de dealerul Fiat apare ca modelele furnizate catre MEC sunt Fiat Ducato Combinato (8+1 locuri) 2.2 Multijet 100 CP si Fiat Ducato Maxi Mini Bus (16+1 locuri) 2.3 multijet 120 CP. Tipul Fiat Panorama de pe situl MEC nu apare.
In plus se precizeaza ca "Oferta comerciala catre Ministerul Educatiei si Cercetarii a fost una speciala, corespunzatoare volumului cererii. Astfel ca MEC a platit 25.550 Euro + TVA pentru un microbuz scolar de 16+1 locuri si 17.950 Euro +TVA pentru un microbuz de 8+1 locuri". Astfel, valoarea totala cu TVA este de pana in 31.000 de euro pentru microbuzele cu 17 locuri si de 21.500 pentru cele cu 9 locuri. Daca valoarea totala a investitiei pentru cele 500 de microbuze este de 53.500.958, 07 lei, rezulta o medie de 30.000 de euro pe unitate.
Pe site-ul MEC, valorile maxime ale masinilor achizitionate sunt, in ordine, de 115.646 lei, respectiv 88.033. Adica 34.000 de euro si 26.000 de euro. Potrivit calculelor, exista o diferenta de 3.000 de euro pentru varianta cu 17 locuri si de 4500 de euro in cazul celei cu 9 locuri.
Achizitia de masini, afacere pentru Hardau
Proiectul initiat de Hardau avea drept scop dotarea scolilor din mediul rural cu 500 de microbuze. Criteriile de selectie pentru ca o unitate de invatamant sa beneficieze de astfel de microbuze au fost urmatoarele: un numar minim de 15 elevi care necesita transport scolar; distanta minima pana la unitatea de invatamant sa fie de trei kilometri; perspectiva demografica sa fie cel putin stationara.
Doar ca in respectivul proiect nu se precizeaza cine administreaza masini sau ai cui angajati vor fi soferii. Nici acum, ministrul nu a putut sa dea vreo lamurire. Declaratia sa a fost ca nu este problema lui! In afara de asta, noile microbuze, din care multe stau trase pe drepta din lipsa conducatorilor auto, nu functioneaza decat pe drumuri bune. In zonele, si nu putine, unde infrastructura nu permite o circulatie normala, microbuzele au fost parcate, copiii umbland ca si pana acum, pe jos prin frig, zapezi sau noroaie. Daca ministrul nu a luat in calcul aceste probleme, inseamna ca achizitia este nejustificata. Si ca microbuzele au fost cumparate ca afacere si pentru a mima activitatea. Premierul Tariceanu il acuza, la inceputul anului 2006, pe Hardau ca nu are proiecte. Acesta din urma se plangea de bani. Banii au venit, iar Hardau i-a cheltuit pe proiectele sale, aproximativ 1,1 miliarde lei, numai de la Guvern.
Acum, in loc sa invete din greseli, ministrul Mihail Hardau, incearca abaterea atentiei publice de la faptul ca exista o importanta suma de bani care nu se justifica. Aproximativ doua milioane de euro. Pe tot acest fundal, Hardau si-a propus achizitionarea altor 800 de microbuze scolare. Din datele prezentate avem imaginea clara a interesului pentru o noua achizitie de masini.
Despre service, nici o vorba
O alta problema neluata in calcul o reprezinta piesele de schimb asigurate, plus service-ul masinilor. Nici pe siteul MEC si nici in comunicatul AutoItalia nu este specificat acest lucru. Sunt cunoscute costurile mari, in cazul unor defectiuni, mai ales post-garantie, atat la manopera cat si la piesele de schimb. Intrucat nu sunt autovehicule autohtone, ale caror costuri sunt mai mici. Si in cazul de fata, reparatiile se fac obligatoriu la reprezentanta Fiat din Romania. Este de notorietate contractul pagubos, incheiat de Politia Romana, de achizitionare a autoturismelor Volkswagen Vento. Din lipsa pieselor de schimb si service-ului scump, majoritatea acestor masini sunt trase pe dreapta. Nici atunci nu s-a prevazut expre in contract asigurarea unui necesar de piese si a unei garantii viabile. Reparatiile erau in majoritatea cazurilor facute prin garajele MAI.
Modelul MAI
Ministrii PD-isti au facut un cult pentru afacerile cu masini. Astfel, Hardau urmeaza modelul Ministerului Administratiei si Internelor, condus de Vasile Blaga. Ziarul ZIUA a dezvaluit, anul trecut modul in care MAI a luat in sistem leasing, 6000 de autoturisme Dacia Logan. Contravaloarea acestui contract a fost de 258.214.531,85 RON (inclusiv TVA). La o valoare reala de 6.300 euro/ Logan, MAI a achizitionat astfel de masini la pretul de 12.000 de euro, in care erau incluse dotarile specifice. Cu toate acestea banii nu se justificau. Ministerul nu a fost in stare sa explice costurile separate ale dotarilor si nici sa prezinte numele firmei care a montat aparatura si a inscriptionat masinile. Afacerea a fost intermediata de o firma abonata la bani publici. S.C. AGER LEASING S.A., cu sediul in zona libera a orasului Giurgiu. Aceasta avea la activ contracte dubioase cu MAI, Televiziunea Romana, Primaria Iasi sau Electrica SA. Numele patronului societatii de leasing, Mihail Bogdan Savin, un apropiat al ministrului, a fost acuzat in anul 2002 ca a beneficiat de returnari ilegale de TVA de zeci de miliarde de lei. Mai mult, Savin se regaseste si in Armaghedonul politistilor, numele sau fiind asociat cu mai multi sefi din Politie.
Termenele de predare au fost depasite
Potrivit MEC, microbuzele de la SC AutoItalia, tip Fiat Ducato si Fiat Panorama, urmau sa fie livrate in luna noiembrie (227 microbuze), respectiv luna decembrie (134 microbuze). Pentru microbuzele Volkswagen de la SC Porsche termenele specificate in contract erau: 13 noiembrie - 1 decembrie 2006 (50 de bucati), urmand a se incheia in intervalul 4 - 20 decembrie 2006 (89 microbuze). Abia in 22 ianuarie, la mai bine de o luna dupa termenul limita, prevazut de contract, ministrul Hardau a anuntat finalizarea livrarii microbuzelor.
Trebuie spus ca MEC a achizitionat anul trecut 679 de microbuze scolare in valoare totala de 81.892.000 lei. Despre aceste 500 de microbuze, la care am facut referire, se stie deja cum au fost luate. Restul de 179 au fost achizitionate de catre inspectoratele scolare judetene, dupa bunul plac. La ce ar mai fi necesare alte 800 este greu de spus. Insusi Hardau declara ca la ora actuala necesarul pentru transportul elevilor este rezolvat in proportie de 70-75 la suta. Nici promisiunea facuta de Hardau anul trecut ca la 15 ianuarie 2007 va prezenta un raport amanuntit al investitiilor facute nu a fost respectata.
Pagina realizata de Mihnea TALAU 
 Afisari: 3124  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 15 Afiseaza toate comentariile  
Se zvoneste   de FB
A fost prins...   de floricel
Cititi si articolul "Inechitatile salariale din mediul universitar, micsorate" care este mai jos ...   de Liviu2002j
Daca nu vreti cenzura laudati-l pe Patriciu ,Vantu,SRS.   de pasoptistul
A cam intrat Hirdau' la apa   de fernando78
Dragi profesori, drag corp profesoral ...   de DanBruma
A fost prins ?   de gili
SINISTRUL invatamantului!   de Tiberiu
Bai fratilor dar pe mine de ce ma cenzurati mereu?   de Tyranosaurusrex
Am inteles ce vrea sa zica Liviu2002j :   de ionion
Ce nume ciudat "hardau" ?   de Aladin
Inca nu!   de tray
Terminati cu prostiile   de NumeN
am fost cenzurat si nu inteleg de ce ?!   de Liviu2002j
Nici nu era nevoie de vreo confirmare...   de cicibebe
A r h i v a
  Ceausescu la muzeu    8 comentarii
  Blatul de la Bucuresti    3 comentarii
  Videanu declara ca nu e interesat de Letea    1 comentariu
  Precizari de la Uniunea Compozitorilor    2 comentarii
  Boc declara razboi procurorilor DIICOT    3 comentarii
  Informarile SRI    3 comentarii
  Directori penali la Mittal Steel    1 comentariu
 Top afisari / comentarii 
 Caii troieni ai SUA in Europa ataca la Rusia (3798 afisari)
 Cazul Steinhardt (3281 afisari)
 Adevaratul Antonescu, cel din stenograme (3273 afisari)
 A fost prins! (3124 afisari)
 Mai animalule, unde e tata? (2883 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02004 sec.