Ziua Logo
  Nr. 3747 de vineri, 6 octombrie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Militienii soselelor democrate
-- Noul Cod Rutier pe care Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare intareste excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare * Pe baza multora dintre viitoarele reglementari, agentii de circulatie vor putea reveni la puterea pe care au avut-o in epoca de aur
Foto: Mediafax
Intrarea in vigoare a Noului Cod Rutier a fost amanata pana la inceputul lunii decembrie. Chiar Ministerul Administratiei si Internelor considera ca exista inca unele lacune in textele acestui cod. Si nu putine. "Spaima" soferilor si pietonilor trebuia sa devina aplicabila incepand cu data de 21 septembrie. Motivele invocate pentru respectiva amanare privesc unele imbunatatiri ce trebuiesc aduse in cazul accidentelor usoare si o mai buna popularizare a noii legi. Anuntat ca un "produs" inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene, noul Cod rutier incalca atat legile in vigoare, dar si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului. Anumite paragrafe dau puteri excesive politistilor. Oricum, pana in prezent sunt de notorietate abuzurile savarsite chiar de cei care au datoria de a supraveghea buna desfasurare a traficului rutier. Si daca tot se spune ca reglementarile sunt inspirate din cele aplicate in UE, ministerul de resort ar trebui sa ne informeze in ce tara a Uniunii o simpla amenda (contraventie), depaseste valoarea a doua salarii medii pe economie. In cele ce urmeaza vom prezenta aberatiile legislative la care romanii vor fi supusi dupa intrarea in vigoare a Codul rutier.
Se intoarce spaga
Conform Art. 88ind1. - (1) Pe langa sanctiunile contraventionale, politistul rutier dispune, in cazurile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, si una dintre urmatoarele masuri tehnico-administrative. La punctual 4 - "Forma si continutul procesului-verbal de constatare a contraventiei se stabilesc prin regulament". Nu se poate vorbi de nici un regulament atata timp cat exista legislatie in vigoare care reglementeaza deja sanctiunile si procesele verbale. Este vorba de Ordonanta 2/2001. O incalcare a normelor in vigoare este aliniatul 6 unde se prevede ca "pentru amenzile contraventionale in valoare de pana la 20 de puncte amenda (n.r.-7 milioane lei vechi) contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii prevazute de lege". Acest aliniat contravine flagrant legii, intrucat agentul constatator nu are voie sa incaseze bani de la contravenient. Cel putin asa se procedeaza in tarile UE. Contraventia, asa cum prevede Ordonanta 2 se achita la unitatile CEC stabilite, sau la centrele de taxe ale autoritatilor locale de pe raza domiciliului platitorului. Prin asa-zisa noua reglementare, este practic liberalizata spaga catre agentul de circulatie.
Procesele verbale sfideaza legile
"In cazul prevazut la alin. (6), agentul constatator elibereaza contravenientului chitanta reprezentand contravaloarea amenzii, in care se mentioneaza data, numele si prenumele contravenientului, fapta savarsita, actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia, numele, prenumele si semnatura agentului constatator, nemaifiind necesara incheierea procesului-verbal de constatare a contraventiei daca nu se dispune si o sanctiune contraventionala complementara". Si acest aliniat contravine Ordonantei 2/2001, care reglementeaza clar regimul contraventiilor. Fapta trebuie foarte bine explicata, la fel si incadrarea acesteia. Mai mult, chitanta trebuie sa contina numele, prenumele, data si locul nasterii, numele parintilor, domiciliul, seria si numarul de buletin, emitentul si codul numeric personal. In cazul de fata, Codul rutier lasa la libera interpretare a politistului daca dispune sau nu o sanctiune contraventionala complementara. Un alt rost de spaga. Mai ales ca potrivit legii, o amenda completata fara toate datele de mai sus este invalidata pe loc de instanta. Nu aceasi practica se aplica in cazul persoanelor juridice, unde sunt trecute datele firmei posesoare a autovehiculului. Adica, Codul rutier are doua unitati de masura, pentru acceasi fapta: una e daca esti persoana fizica, alta daca esti persoana juridica. Aliniatul 8 prevede ca: "Amenzile privind circulatia pe drumurile publice se fac venit integral la bugetele locale. Amenzile cuvenite bugetelor locale se achita la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la casieriile autoritatilor administratiei publice locale ori ale altor institutii publice abilitate sa administreze veniturile bugetelor locale, indiferent de localitatea pe a carei raza functioneaza acestea, de cetatenia, domiciliul sau de resedinta contravenientului ori de locul savarsirii contraventiei, precum si la ghiseul unic din punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei. O copie de pe chitanta se preda de catre contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din care acesta face parte, in termenul prevazut de lege". Este o contradictie flagranta. Cum poate, de exemplu, un politist care intocmeste la Baia Mare un proces verbal si incaseaza amenda de la un sofer bucurestean, care locuieste sa zicem in sectorul 5 sa trimita cele 7 milioane primite, la autoritatile locale de pe raza de domiciliu a contravenientului, in cazul in speta la sectorul 5. Nu este mai simplu ca amenda sa fie platita la CEC sau la administratia publica? Conform aliniatului 9 "Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, daca prin prezenta ordonanta de urgenta nu se dispune altfel." Din moment ce regimul juridic al contraventiilor este clar si explicit reglementat, cum se poate justifica chitanta pe care o scrie politistul fara incheierea unui proces verbal si fara suficiente date despre contravenient?
Starea tehnica, inca un motiv de spaga
La articolul 10, aliniatul 2 se prevede: "Constatarea defectiunilor tehnice ale vehiculelor se face de catre politia rutiera, iar verificarea starii tehnice a vehiculelor aflate in trafic pe drumurile publice se face de catre politia rutiera, impreuna cu institutiile abilitate de lege". Nu stim de cand politistii au printre atributiile lor constatarea defectiunilor tehnice atata timp cat, de cele mai multe ori, nu sunt in stare sa isi duca la bun sfarsit nici atributele privind legalitatea si respectarea prevederilor legale. Alineatul 1 al art. 104 prevede: "Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier in cazul savarsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte: conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune in pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul". Atata timp cat un autoturism are Inspectia Tehnica Periodica (ITP), politistul trebuie sa actioneze asupra cauzelor, nu a afectului. Adica asupra celor care au acordat ITP unui autovehicul cu probleme. Imobilizarea masinii nu se poate face decat in urma unei sentinte judecatoresti sau a unui ordin scris al procurorului. In continuare, se specifica - "conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala". Este vorba de un nou abuz al politiei, care pe baza unor simple indicii iti poate confisca masina. Pe care o poti ridica dupa ceva timp, alergatura, producerea de dovezi, avocati etc. Si... indiciile nu s-au confirmat. In cel mai fericit caz, te alegi cu niste scuze. Practic daca politistului nu ii place fata ta, te da jos din masina si o imobilizeaza, intrucat are ceva indiicii ca face obiectul unei cercetari. Alt motiv de tergiversari, spagi si umilire a cetateanului.
Ingradirea liberului acces la Justitie
Primul paragraf al Art. 105 specifica ca: "Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la serviciul politiei rutiere in a carui raza de competenta a fost constatata fapta". In mod normal, aceast demers se face la judecatoria pe raza careia isi are domiciliul contravenientul. Politia nu a ajuns inca instanta de judecata! "Plangerea impreuna cu dosarul cauzei se trimit in termen instantei de judecata pe raza careia a fost savarsita fapta" . In cazul in care un bucurestean a savarsit o contraventie in alta localitate, acesta trebuie sa se deplaseze la judecatoria din zona, acest fapt ducand la descurajarea celor care doresc sa conteste procesele verbale. In art. 105ind2, alineatul 1 se precizeaza ca "procesul-verbal neatacat in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia ori, dupa caz, a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a respins plangerea constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate". Politia nu are nici un interes sa inainteze contestatiile care aduc atingere abuzurilor savarsite de propriii oameni, organelor competente, in termenul prevazut de lege, astfel incat pot exista cazuri in care sa se depaseasca cele 15 zile permise demersului, fapt care duce la respingerea contestatiei de catre instanta.
O noutate este introducerea punctelor de penalizare
In afara de puterile fara margini, care acum le sunt acordate politistilor de la circulatie, noutatea ar fi introducerea punctelor de penalizare - minimum 2, maximum 6 - pentru anumite contraventii, fiind o sanctiune suplimentara, pe langa amenda sau avertisment. Are ca efect faptul ca un sofer care a adunat 15 astfel de puncte va avea suspendat permisul pentru o perioada de o luna. Noua lege impune, in cazul persoanelor gasite la volan in stare de ebrietate (concentratie de alcool 0,80 mg/l), o pedeapsa cu inchisoarea de pana la 5 ani. In cazul sanctiunii suplimentare, adica a punctelor, exista alte inadvertente. Astfel, pentru infractiunile de circulatie detectate pe film, cel care a fost sanctionat nu are cunostinta despre adaugarea punctelor. In cele mai multe cazuri, contravenientul afla, dupa luni de zile de la Administratia Financiara, ca a fost sanctionat, termenul de contestatie fiind depasit. Mai mult, se poate intampla ca soferul sa aiba deja puncte de penalizare, la care daca se adauga si cele noi, permisul i se suspenda. Practic, acesta, fara sa stie si sa aiba vreo vina, conduce pe drumurile publice un autovehicul avand permisul suspendat. Ceea ce constituie infractiune, care se sanctioneaza cu inchisoarea.
Numerele spun totul
Articolul 24, alin. 3, face diferenta intre "smecheri" si "fraieri". Textul de regulament arata ca posesorii de numere de inmatriculare care nu sunt pe placul autoritatilor vor fi chemati sa le schimbe. Concret, combinatiile "care pot conduce la asocierea cu denumirea unor autoritati publice" nu vor mai fi date oricui. Prin aceasta reglementare sunt contrazise declaratiile Ministrului de Interne, Vasile Blaga, care declara, cu putin timp in urma, ca in fata legii toti vor avea acelasi regim. Atunci cum ramane cu "smecherii" care au numere de SEN, DEP sau alte initiale cu talc. Daca toti soferii vor fi opriti la fel, asa cum se acrediteaza ideea, ce mai conteaza cine este posesorul numarului cu CIA, de exemplu? Intre declaratiile frumoase ale ministrului de Interne si realitatea din pixul politistului constatam ca este cale lunga.
Cod brambura, amanari repetate
Amanarea cu inca doua luni pentru intrarea in vigoare a noului cod rutier vine dupa ce Ministerul Administratiei si Internelor a propus Guvernului cateva modificari. De suprafata. Cea mai importanta dintre ele este propunerea introducerii procedurii de constatare amiabila in cazul tamponarilor usoare. Daca se va aproba, soferii nu vor mai fi obligati sa se prezinte la politie, daca accidentul nu s-a soldat cu victime. Conducatorii auto au posibilitatea sa se inteleaga in ce priveste despagubirile si responsabilitatea producerii accidentului si pot sa se prezinte direct la societatea care a incheiat polita de asigurare. De unde vor ridica dovezile, inca nu se stie, mai ales ca in service nu iti repara masina fara a prezenta dovada. Statisticile arata ca in primele luni ale acestui an au avut loc peste 42.200 de tamponari, 60% dintre ele ar intra sub incidenta noii propuneri. Amanarea intrarii in vigoare a noului Cod Rutier este dorita, de asemenea, pentru a face posibila popularizarea modificarilor aduse de acesta si de regulamentul de aplicare.
In fata politistului nu misca nimeni
Guvernul a aprobat, cu doua zile in urma, normele metodologice de aplicare a OU 195/2006 privind circulatia pe drumurile publice. Trebuie spus ca din nou s-a pus carul inaintea boilor. Daca noul cod rutier ar fi intrat in vigoare la 21 septembrie a.c. asa cum era prevazut, normele metodologice ar fi aparut la cateva saptamani. Si nu ar fi fost o premiera in Romania. Cadrul general nu a existat, el fiind trecut in viteza prin Guvern. Actul normativ, validat pe 4 octombrie 2006, stabileste cadrul general privind circulatia pe drumurile publice, drepturile si indatoririle conducatorilor auto si ale pietonilor, precum si obligatiile care le revin administratorilor de drumuri publice. Potrivit acestora, soferul trebuie sa ramana "statuie" in masina, atunci cand este oprit de politist, cu mainile pe volan. Nici pasagerii din autovehicul nu au un regim mai bland, ei neavand voie sa deschida portierele, fiind obligati si sa se supuna ordinelor politistului. Cetateanul onest este tratat precum un infractor periculos. Demn de urmarit este daca politistii vor purta centura de siguranta, asa cum se stipuleaza in norme. Daca nu, cica vor fi sanctionati de catre "colegii lor". Suntem nerabdatori sa vedem si un politist sanctionat de colegul sau.
Puteri absolute si nejustificate
Potrivit noului cod rutier, politistii tind sa devina, in urma acestor puteri aberante pe care le-au primit, niste regi ai soselelor. Trebuie spus ca multi dintre reprezentantii acestui organism, platit si imbracat din banii fiecarui contribuabil au lacune serioase in scriere si exprimare, ca sa nu mai vorbim de aplicarea legii. De aici pana la a se erija in mecanici auto, judecatori sau procurori e cale lunga. Cuvantul politistului este litera de lege, in timp ce al tau nu conteaza. Legislatia la care Ministerul Administratiei si Internelor face referire, cea europeana, care cica a stat la baza noului cod rutier romanesc, este facuta nu pentru incurajarea coruptiei si a puterii depline, ci in sprijinul cetateanului. La noi, da puteri sporite si total nejustificate politistilor de la circulatie totodata cu posibilitatea ca acestia sa iasa pe strada, dupa bunul plac, la facut de spaga! Varianta actuala a noului Cod rutier, este cel mai sever si opresiv la adresa cetateanului, din intreaga Uniune Europeana.
Mihnea TALAU 
 Comentarii: 7 Afiseaza toate comentariile  
Momentul potrivit   de barbarossa
articol de tot rahatul   de avarfreson
- Alo, tovarasu !!!   de the
Nebunii si betivii sa faca legea...   de DianaI
Articol bun   de unchiuletul
guvernare de nimic   de doru constantin
Diletantism sau nu   de veres
A r h i v a
  11 pentru Ceausescu    22 comentarii
  Istoricul Securitatii    1 comentariu
  "Voci curate" , de la Internet la cercetarea CNSAS    4 comentarii
  Ministeriatul lui Atanasiu la mana lui Kovesi    12 comentarii
  Hayssam a fost acoperit de DIICOT    2 comentarii
  Sotia lui Munaf audiata la Curtea de Apel    
  Nu ratati "Dosare ultrasecrete"!    
 Top afisari / comentarii 
 Militienii soselelor democrate (2479 afisari)
 11 pentru Ceausescu (2122 afisari)
 Eveniment: Un pesedist la GDS (2074 afisari)
 Zoe PETRE: "Fata toata, gatul tot" (2070 afisari)
 Hayssam a fost acoperit de DIICOT (2070 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02820 sec.