Ziua Logo
  Nr. 3395 de luni, 8 august 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Loteria asigurarilor de stat
-- Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale interpreteaza legea diferit, de la o luna la alta * Daca romanul are noroc, se alege de la stat cu banii care i se cuvin, daca are ghinion se trezeste dator vandut pentru ca a cheltuit deja banii la care nu avea dreptul, din cauza ca specialistii CNPAS au gresit calculele
Specialistii Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) nu sunt pregatiti pentru a interpreta legile. Facem astfel de afimatii deoarece CNPAS poate sa interpreteze intr-un fel o lege si dupa o luna s-o citeasca in mod total diferit. In multe dintre aceste cazuri sunt implicate zeci de persoane si felul in care se decide aplicarea unei legi poate sa afecteze bugetul multor familii. Astfel, cei de la CNPAS dau tot felul de interpretari, ce se bat cap in cap, Legii 19/2000 si altor legi privind drepturile de asistenta sociala ale romanilor. Acestea influenteaza si deciziile celorlalte institutii de stat si chiar private. Si asta, deoarece, daca o institutie are nelamuriri in ceea ce priveste aplicarea unor prevederi legale in domeniul protectiei sociale, se face o cerere catre CNPAS si Casa comunica felul in care trebuie aplicata legea. Multe persoane au primit decizii de pensionare cu un anumit cuantum, pentru ca apoi Casa de Pensii sa revina asupra deciziilor si sa ceara banii inapoi pe motiv ca decizia si calculele au fost gresite. Astfel de cazuri se regasesc si la diverse persoane care au primit ajutoare sociale si apoi li se retrag. Cei care se afla in astfel de situatii sunt nevoiti sa restituie, fara a fi vinovati, milioane sau zeci de milioane de lei fiind uneori siliti sa-si vanda bunurile din casa. In cazul concret pe care-l prezentam, un cetatean ne-a rugat sa-l ajutam sa afle de ce nu mai primeste indemnizatia pentru cresterea copilului dupa ce timp de cateva luni a beneficiat de acest drept.
Un caz dintre alte o mie
Persoana care ne-a cerut ajutorul ne-a povestit ce i s-a intamplat. Noi am trimis o solicitare catre AMOFM in care prezentam cazul si am cerut lamuriri. Aceasta este scrisoarea persoanei in cauza in care isi prezinta problemele:
"In data de 10 octombrie 2004, contractul individual de munca cu RADET- Bucuresti a incetat conform OUG nr. 8/2003. In urma restructurarilor ce au avut loc, am intrat in somaj, beneficiind lunar de indemnizatia de somaj, la care s-a adaugat suma de 2.735.655 lei proveniti din drepturile OUG nr. 8/2003. Ulterior am aflat ca imi pot intrerupe somajul pentru a intra in concediul de cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani. Din 01 februarie 2005 am incasat pentru mai multe luni sumele de 7.800.000 (concediu pentru crestere a copilului in varsta de pana la 2 ani) si suma de 2.735.655 (proveniti din OUG nr. 8/2003).
In data de 08 iunie 2005, am ridicat de la posta doar cuponul si suma de 2.735.655 lei, banii cuveniti ca concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani nemaifiindu-mi inmanati si pentru acest fapt nedandu-mi-se nici o explicatie. Am contactat telefonic AMOFM Bucuresti pentru a vedea ce s-a intamplat in legatura cu aceasta omisiune. Am primit de la ei raspunsul (considerat de mine ca fiind pueril) ca in Romania o persoana ce se bucura de protectia sociala rezultata in urma unor restructurari cu Ordonanta Guvernamentala nu poate avea si protectie sociala pentru ingrijirea unui copil in varsta de pana la 2 ani, dupa cum prevede legea, putand sa primesc suplimentar doar indemnizatia de somaj, care este net inferioara valoric ca drepturile ce decurg din concediul de cresterea copilului".
Statul cere banii inapoi
Primul nostru demers a fost sa cerem lamuriri AMOFM. Raspunsul juristilor de la aceasta institutie se bazeza pe parerile celor de la CNPAS, este stufos si te trimite in "hatisul" legii 19/2000 care a fost completata si modificata de nenumarate ori. Citind raspunsul de la o intitutie publica, orice cetatean de rand nu poate sa se simta decat foarte neajutorat si neinsemnat deoarece trebuie sa stea cu Monitoarele Oficiale in fata sa rascoleasca toate legile care sunt invocate si sa deduca cu greu, care este solutia sugerata. In orice caz, daca se face o concluzie a celor ce ne-a transmis Departamentul Juridic de la AMOFM am dedus, la momentul respectiv, ca persoana in cauza nu va mai primi nici o indemnizatie pentru cresterea copilului si va trebui sa restituie integral sumele primite. Astfel de "recuperari" sunt intalnite in mod frecvent in cazurile deciziilor de pensionare intocmite gresit de angajatii CNPAS. In raspunsul dat la cazul concret prezentat de noi, AMOFM a subliniat ca, "avand in vedere si prevederile art. 187 alin. 1 din Legea 19/2002 "sumele incasate necuvenit cu titlu de prestatii de asigurari sociale se recupereaza de la beneficiari in termenul de prescriptie de 3 ani" precum si alin. 2 al aceluiasi articol "in cazul prestatiilor de asigurari sociale, altele decat pensiile, recuperarea sumelor prevazute se efectueaza de catre angajator sau, dupa caz, de institutia care efectueaza plata drepturilor de asigurari sociale". Astfel, fara a nu avea nici o vina decat aceea ca s-au increzut in deciziile functionarilor publici, multe persoane se vad puse in situatia de a returna milioane sau zeci de milioane primite "necuvenit".
Raspunsul "stufos" al AMOFM
Pentru a intari cele spuse mai sus, prezentam raspunsul celor de la AMOFM Bucuresti:
"Avand in vedere adresa dumneavoastra inregistrata la A.M.O.F.M. Bucuresti sub numarul 21434/01.07.2005, va comunicam urmatoarele:
Precizarile Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca nr. 1183/20.04.2005 inregistrate la institutia noastra sub nr. 13418/21.04.2005 (cu privire la posibilitatea de acordare a indemnizatiilor prevazute de Legea nr. 19/2000 cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele care beneficiaza de drepturile de protectie sociala prevazute de O.U.G. nr. 8/2003), care exprima si punctul de vedere al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, mentioneaza faptul ca:
- Potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile de asigurari sociale se acorda pentru inlocuirea veniturilor profesionale, care se pierd ca urmare a bolii, maternitatii, respectiv a cresterii copilului. Conform art. 138 alin. 1 lit. b din Lege, in situatia in care o persoana care se afla in plata unei astfel de indemnizatii realizeaza venituri (venitul de completare prevazut de O.U.G. nr. 8/2003), riscul social pe care sistemul public de pensii s-a obligat sa-l acopere nu mai exista. Deoarece nu mai sunt indeplinite conditiile de acordare a indemnizatiei, plata acesteia ar trebui sa inceteze;
- O.U.G. nr. 8/2003 cu modificarile si completarile ulterioare nu prevede suspendarea platii venitului de completare decat in situatia prevazuta la art. 2 alin. 7, respectiv pe perioada acordarii de catre persoanele juridice care efectueaza concedieri colective, a platilor compensatorii prevazute prin contractele colective de munca.
- Venitul de completare acordat persoanelor disponibilizate in conditiile O.U.G. nr. 8/2003 inceteaza in conditiile prevazute in mod expres si limitativ de art. 7 alin. 3 din ordonanta, respectiv incepand cu data la care beneficiarii de venit de completare se reincadreaza in munca la societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
In perioada in care persoanele disponibilizate beneficiaza de venit de completare, acordat in temeiul O.U.G. nr. 8/2003, nu se produce riscul pierderii veniturilor profesionale, acestea fiind compensate prin acordarea venitului de completare.
Drept urmare, beneficiarii venitului de completare prevazut de O.U.G. nr. 8/2003 nu pot cumula acest venit cu indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, indemnizatia de maternitate sau indemnizatia pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv de 3 ani in cazul copilului cu handicap.
In acest sens, A.M.O.F.M. Bucuresti a sistat plata acestor indemnizatii urmand ca beneficiarii venitului de completate care la data cererii privind drepturile prevazute de Legea nr. 19/2000 erau in plata indemnizatiei pentru somaj sa fie repusi in drepturi cu data suspendarii acesteia si sa restituie integral sumele primite cu titlu de indemnizatie potrivit Legii nr. 19/2000.
Persoanele beneficiare de venit de completare (a caror indemnizatie de somaj a incetat conform art. 44 din Legea nr. 76/2002 anterior solicitarii drepturilor de asigurari sociale) care au beneficiat de indemnizatiile prevazute de Legea nr. 19/2000 urmeaza sa beneficieze in continuare doar de venitul de completare, asa cum a fost stabilit conform O.U.G. nr. 8/2003.
Persoanele care au beneficiat de indemnizatii conform Legii nr. 19/2000 si erau in plata venitului de completare conform O.U.G. nr. 8/2003 urmeaza sa restituie integral sumele incasate necuvenit reprezentand indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, indemnizatia de maternitate sau indemnizatia pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv de 3 ani in cazul copilului cu handicap, avand in vedere si prevederile art. 187 alin. 1 din Legea 19/2002 "Sumele incasate necuvenit cu titlu de prestatii de asigurari sociale se recupereaza de la beneficiari in termenul de prescriptie de 3 ani", precum si alin. 2 al aceluiasi articol. "In cazul prestatiilor de asigurari sociale, altele decat pensiile, recuperarea sumelor prevazute se efectueaza de catre angajator sau, dupa caz, de institutia care efectueaza plata drepturilor de asigurari sociale".
CNPAS sustine AMOFM
Totusi, nu ne-a venit sa credem ca se poate intampla asa ceva si am trimis o scrisoare pentru a ne lamuri si la CNPAS. Am facut aceste demersuri deoarece am vazut ca cei de la AMOFM au mentionat ca deciziile lor sunt in consens cu ceea spune CNPAS. Astfel, CNPAS ne da un raspuns in data de 18.07.2005 care confirma cele spuse de AMOFM. Raspunsul primit de la CNPAS arata asa: "Prin adresa 3307 din 18.07.2005 Casa Nationala de Pensii si Alte drepturi de Asigurari Sociale spune ca:
In conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.8/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii disponibilizati in conditiile acestui act normativ, la data concedierii respectiv a desfacerii contractului individual de munca, beneficiaza de somaj precum si de venit lunar de completare.
Potrivit prevederilor art.4 alin (5) din OUG nr. 8/2003, perioada acordarii venitului lunar de completare constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, deci persoanele care beneficiaza de venit lunar de completare au calitatea de persoane asigurate in sistemul public de pensii in aceleasi conditii cu persoanele asigurate obligatoriu prevazute le art. 5 alin (1) pct. III din Legea nr. 19/2000.
Potrivit prevederilor art 7 din Legea nr. 19/2000, priovind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile de asigurari sociale se acorda pentru inlocuirea veniturilor profesionale care se pierd ca urmare a bolii, maternitatii, respectiv a cresterii copilului mic.
Conform art.138 alin (1) lit b din lege, in situatia in care o persoana care se afla in plata unei astfel de indemnizatii realizeaza venituri, riscul social pe care sistemul public s-a obligat sa-l acopere nu mai exista. Deoarece nu mai sunt indeplinite conditiile de acordare a indemnizatiei plata acesteia ar trebui sa inceteze.
In consecinta, persoanele care beneficiaza de indemnizatii de asigurari sociale acordate cu indeplinierea conditiilor de stagiu de cotizare prevazute de Legea nr. 19/2000, nu pot cumula aceste prestatii cu venitul lunar de completare".
Primind acest raspuns am fost si mai nelamuriti de felul in care CNPAS-ul interpreteaza legile. In consecinta am contactat telefonic "specialistii" de la CNPAS si ne-au confirmat ca cele doua prestatii (platile compensatorii si indemnizatia de ingrijire a copilului) nu pot fi cumulate. Ne-am resemnat si am comunicat cititorului nostru pozitia autoritatilor in aceasta chestiune.
Incoronarea batjocurii si incompetentei
Nu mica ne-a fost mirarea cand, la o luna dupa ce am cerut lamuriri celor doua institutii (AMOFM Bucuresti si CNPAS), am primit un mesaj prin care ni se comunica ca s-au reanalizat prevederile legale in vigoare. Astfel, persoana care nu a mai primit indemnizatia de ingrijire a copilului cumulat cu platile compensatorii va primi totusi aceste drepturi cumulate.
Acesta este ultimul raspunsul CNPAS:
"In urma reanalizarii prevederilor legale in vigoare cu privire la concedierile colective, coroborate cu cele ale Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii, cu modificarile si completarile ulterioare suntem in masura sa va comunicam urmatoarele: Venitul lunar de completare precum si platile compensatorii acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, in temeiul prevederilor actelor normative cu caracter special privind concedierile colective, pot fi cumulate cu indemnizatiile de asigurari sociale prevazute de Legea nr. 19/2000. In consecinta, persoana in speta urmeaza sa se adreseze Agentiei judetene pentru ocuparea fortei de munca care, dupa verificarea indeplinirii conditiilor cerute de lege pentru acordarea indemnizatiei de asigurari sociale, va proceda la stabilirea si plata acesteia".
Nu se specifica nimic de eventuale despagubiri pe care statul ar trebui sa le dea persoanelor care au fost private de aceste drepturi timp de cateva luni.
Corina SCARLAT 
 Afisari: 404  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
sa nu ne miram !   de ionion
A r h i v a
  Sinistrul de Interne    31 comentarii
  Copiii din Transnistria au stat la masa CSAT    4 comentarii
  Patru avertizari meteo intr-o singura zi    1 comentariu
  PSD bantuit de FSN    7 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Loteria asigurarilor de stat (404 afisari)
 Sinistrul de Interne (223 afisari)
 Copiii din Transnistria au stat la masa CSAT (219 afisari)
 "Parazitul Cheloo" alergic la aparatele foto (187 afisari)
 Patru avertizari meteo intr-o singura zi (157 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01523 sec.