Ziua Logo
  Nr. 3394 de sambata, 6 august 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
Jurnal public
Jurnal de vacanta
Eugen SIMION 
Doua definitii ale poeziei: "poezia este elocventa armonioasa" (Voltaire), poezia este "ezitarea prelungita intre sunet si inteles" (Val�ry). Doua definitii, doua epoci, doua gusturi estetice. Termenul elocinta, legat de ideea de poezie, a fost eliminat de spiritul modern. Armonie, armonios au ramas, dar este dificil sa spunem azi ce este armonie si ce este armonios in poemul modern pentru ca, de la Baudelaire incoace, totul se face si se reface in poezie, modernii cultiva negativitatile si dezarmoniile realului, arata Hugo Friedric. Pentru a nu gresi prea tare ar trebui sa spunem ca modernitatea a distrus elocinta si a pus in locul ei semnificativul, simbolul, misteriosul, neauzitul, nevazutul, nepipaitul (dupa vorbele lui Rimbaud) si, dezmaduland poemul (termenul apartine lui Heliade Radulescu al nostru), a cultivat armonia dezarmoniei, dizgratiosul, uratul, pe scurt, armonia negativitatilor.
Definitia lui Val�ry mi se pare mai inspirata. Poezia este, intr-adevar, o ezitare prelungita intre inteles si sunet. O ezitare pregatita, sugerata, strecurata in vers, nu stiu cum sa zic mai bine, de poet si alta ezitare, mai lunga si, poate, mai rodnica a celui ce citeste poemul, adica lectorul. Acesta trebuie sa inteleaga ce aproximeaza poetul, dar si ce ascunde poemul. Asa dar: o dubla ezitare intre sunet si inteles, o asteptare plina de uimire, un efort al gandirii si, mai ales, o lectura ganditoare care se pregateste pentru intalnirea cu un miracol.
*
Se spune ca Baudelaire a introdus carbunele si vagonul in poezie. Notiuni detestabil de prozaice, cuvinte fara poezie. Modernii au ingropat, cum zice Rimbaud, arborele binelui si al raului si, mai ales, ei au ingropat arborele uratului si al frumosului. Frumos nu este ceea ce este frumos, ci ceea ce este expresiv. Carbunele si ingerul sunt doua elemente competitive, cu sanse egale, in poezie. Poezia moderna si postmoderna elimina, de regula, obiectele poetice socotite frumoase. Am putea spune ca ancora poeziei nu mai este aruncata in cer, ca in epoca romanticilor, este aruncata in micul infern al strazii si, de aici, in micul infern al fiintei. Nu este sigur insa ca fenomenul este ireversibil. Poate oricand aparea un tanar geniu liric care sa arunce din nou ancora in cer si atunci micile inferne ale realului sa inceapa sa someze.
*
Lucien Goldmann, filosof marxist si "structuralist genetic", cum singur isi zice, reproseaza filosofului Michel Foucault, reprezentant al scolii structuraliste nongenetice, ca in discursul sau ignora omul in favoarea structurii. "in 1968 - zice el - nu structurile au iesit in strada, ci oamenii" (citat din memorie). Cel care se enerveaza, ascultand aceasta propozitie, nu este Focault, ci Lacan, celebrul psihanalist. "Daca este ceva sigur in Mai 1968 este faptul ca structurile au coborat in strada" - raspunde el - lasand sa se inteleaga faptul ca, iesind pe strada, structurile revolutiei studentesti au zguduit Franta traditionala, mentalitatile si structurile puterii si ale educatiei... Doua limbaje diferite. Efectul este, pana la urma, acelasi.
*
Descopar in cartea unui filosof german, Peter Sloterdijk, o reflectie exceptionala despre clasici: Iat-o: "Clasicii reprezinta cel mai bun antidot impotriva monopolistilor depresiunii si gestionarilor resentimentului". Nu-i, evident, numai atat, dar filosoful prinde ceva (ceva esential) din natura, stilul, filosofia de existenta a autorului clasic: natura lui stabilizatoare, linistea fiintei, modul lui de a intelege si de a se situa in lume. Barthes, teoreticianul care a rasturnat toate conceptele literaturii, marturiseste undeva ca citeste dupa amiaza, intins pe canapea, cu creionul in mana pe clasici si dimineata scrie despre postmoderni. Sau poate, invers, nu mai stiu bine, am citit cu 30 de ani in urma interviul in care declara acest scenariu de lectura. Ce stiu bine este ca mi-a placut acest program si i-am inteles bine morala. Cu modestie, trebuie sa spun ca Peter Sloterdijk are dreptate: cand totu-mi pare pierdut pe lume si nu mai exista nici un motiv ca literatura sa-mi acapareze viata, ma intorc la clasici, seara sau dimineata, dar mai ales seara cand esecurile de peste zi se aduna si fiinta mea este pe cale sa explodeze. O lectura atenta dintr-un autor vechi ma impaca miraculos cu lumea si literatura. Gestionarii disperarii si ai resentimentului rateaza, atunci, orice alianta cu mine.
*
Remarc in discutia dintre Florin Calinescu si Adrian Paunescu (publicata in "Flacara") o formula care-mi place. Apartine actorului. "Nu ma ieftini, te rog", zice acesta interlocutorului sau. Ironie fina, ironie cordiala, inteligenta.
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Avem in fatza un academician...   de Golanul
A r h i v a
  Vara capricioasa    5 comentarii
  Mania prezidentiala naste monstri    84 comentarii
  Protagoras si extraterestrii    5 comentarii
  Majorarea TVA cu trei procente - o masura care trebuie abandonata    1 comentariu
  Un "satanist" erotic de cea mai inalta speta: Emil Brumaru    2 comentarii
  La judecata zilei    4 comentarii
  Declaratia zilei    1 comentariu
  Grupul oniric    2005-07-30
  Cuvinte fara frontiere    2005-07-23
  Dualismul ortografic    2005-07-16
  Coastele lui Adam    2005-07-09
  Camarile memoriei    2005-07-02
 Top afisari / comentarii 
 Dragomir si Gigi Becali s-au porcait la OTV (127 afisari)
 Hiroshima prima bomba a erei atomice (115 afisari)
 Discriminarea Blaga-Schengen (87 afisari)
 vedi Petrila e poi Mori! (81 afisari)
 Marea-i neagra la Costinesti (52 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.30108 sec.