Ziua Logo
  Nr. 3380 de joi, 21 iulie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
MTS Leasing in incapacitate de plata
-- Un fax primit din Germania anunta trecerea firmei sub autoritatea unui judecator sindic * Daca in doua saptamani nu va fi gasita o solutie de redresare, MTS Leasing va fi declarata falimentara * Cei aproximativ 700 de clienti pagubiti pot pierde banii, avand in vedere ca firma nu este inregistrata in Romania
Matthias Metzen
MTS Leasing GmbH a intrat, de marti, in incapacitate de plata, ne-a declarat reprezentantul companiei Delia Popescu, citand o informare primita pe fax din Germania. Ea a precizat ca daca in doua saptamani nu va fi gasita o solutie pentru iesirea din criza va fi declarat falimentul firmei. Conform documentului citat, activitatea companiei a fost preluata de un judecator sindic german, orice decizie urmand sa fie luata doar cu acordul noului administrator, avocatul Georg Bernsau. "Amagesc in continuare lumea. Nu se mai stie nimic", a afirmat, pe de alta parte, Liviu Tavalug, seful agentiei de leasing din Timisoara ca lucreaza cu MTS Leasing.
"Unii lesina, altii nu-si mai pot stapani nervii"
In urma cu aproximativ doua saptamani, Liviu Tavalug, se arata increzator ca MTS Leasing va demara platile si preciza ca pleaca in Germania pentru a transmite proprietarilor nemti, Matthias si Theo Metzen, facturile care trebuie achitate. "Au dat din colt in colt. Au spus ca sunt in tratative", a explicat Liviu Tavalug vizita in Germania, confirmand totodata intrarea MTS Leasing in incapacitate de plata. "De trei zile reprezentantii MTS Leasing din tara si clientii stau claie peste gramada la sediul MTS Leasing. Unii lesina, altii nu-si mai pot stapani nervii, pentru ca pierd sute de milioane. In schimb, MTS Leasing trateaza totul cu o stapanire de sine care pe mine ma mira", a mai spus Tavalug.
Andrei Dinga, administratorul Activ Line, firma care a virat in conturile MTS Leasing suma de 358.685 de euro pentru a deveni francizor al companiei germane, a declarat ca MTS Leasing a solicitat intrarea in insolventa in data de 6 iulie, informeaza Mediafax. Conform legii germane, MTS Leasing ar fi avut la dispozitie doua saptamani pentru a incerca o redresare a activitatii. Dinga a precizat ca, in scopul recuperarii banilor, respectiv cei 258.685 euro platiti ca taxa de management si 100.000 ca taxa de franciza, firma a incheiat, pe 14 iulie, o intelegere cu MTS Leasing. Potrivit acesteia, compania germana urma sa cesioneze firmei Activ Line contracte de leasing in limita celor 358.685 de euro datorati. Dinga precizeaza ca actul a fost semnat in data de 14 iulie, cu toate ca, dintr-o greseala, pe documente apare data de 14 iunie. Portofoliul cedat urma sa fie compus, in mod egal, din cladiri deja finalizate, cladiri aflate in curs de constructie si pentru care banii acordati de MTS Leasing au depasit avansul platit de clienti si de cladirile abia incepute, dar a caror valoare era echivalenta cu valoarea avansului platit de utilizatori. Astfel, clientii acestor contracte si-ar fi continuat constructiile conform graficului initial, cu mentiunea ca ratele lunare urmau sa fie platite catre Active Line. O alta varianta pentru situatia dificila in care se afla MTS Leasing era obtinerea de surse de finantare. In conditiile in care compania germana avea in Romania cateva contracte onorate, si astfel cladiri construite, Dinga a precizat ca a propus preluarea portofoliului de catre o firma romaneasca, respectiv Sovereign Leasing, la care urma sa devina actionar Active Line si, optional, MTS Leasing. Prin faptul ca noul finantator era rezident in Romania, Soverign Leasing putea avea acces la fonduri bancare pentru continuarea constructiilor, urmand ca acestea sa fie garantate cu banii ce urmau sa fie incasati din contractele deja onorate. In aceste conditii, MTS Leasing si-ar fi putut continua activitatea.
Negocieri esuate din lipsa de garantii
Oficialul Active Line a declarat ca demersurile pentru redresarea MTS Leasing prin gasirea unor finantatori in Germania au esuat, din cauza ca nu puteau fi acceptate ca si garantii imobile din Romania. Dinga a spus ca intelegerea cu firma germana a fost semnata de fata cu actualul administrator Georg Bernsau, la acel moment potential administrator. Oficialul Activ Line a afirmat ca, marti, i-a cerut judecatorului sindic sa confirme sau sa infirme valabilitatea actului semnat la 14 iulie. Potrivit lui Danga, din discutiile avute cu Theo Metzen, cea mai mare parte din banii incasati pentru avansuri, in jur de circa 80-90% au fost folositi pentru constructii. Astfel, el considera ca judecatorul sindic ar putea inchide afacerea MTS Leasing fara pierderi semnificative, prin gasirea unor noi finantatori. Pe de alta parte, faptul ca intelegerea semnata intre MTS Leasing si Active Line este datata 14 iunie alimenteaza suspiciunile pagubitilor. Surse reprezentand agentiile afirma ca acest act dovedeste ca, desi oficialii germani cunosteau situatia financiara critica in care se afla MTS Leasing, au continuat campania agresiva de francizare pe piata romaneasca. Mai mult decat atat, in intervalul iunie - iulie, MTS Leasing a incasat bani in baza unor protocoale semnate cu cei interesati sa obtina franciza. De asemenea, sursele citate afirma ca, in prezent, Mathias Metzen directorul reprezentantei MTS Leasing in Romania incearca, prin firma de echipamente si servicii IT Exelcar, al carei actionar este, sa incaseze de la MTS Leasing bani pentru niste servicii care nu au existat. Un alt element care ingrijoreaza agentii este faptul ca, sustin ei, banii de avans pentru majoritatea contractatelor de leasing au ajuns in Germania intr-un cont al Frankfurter Volksbank, diferit de cel pentru care banca garanta ca nu pot fi folositi in alt scop decat pentru constructia caselor celor care i-au virat. Marti, 19 iulie, agentii din Romania ai MTS Leasing au trimis o somatie prin care cer ca, in termen de 24 de ore, compania sa faca publica pozita oficiala fata de situatia din ultimele saptamani. Agentii MTS Leasing se declara nemultumiti de comunicarea cu biroul firmei din Germania, faxurile trimise in tara alimentand si mai mult starea de confuzie. "Nu putem accepta, de exemplu, ca domnul Calin Armen furand 200.000 de euro a reusit sa destabilizeze o firma puternica ca MTS Leasing", se mai arata in declaratia comuna semnata de reprezentantii agentiilor. In lipsa unor raspunsuri clare privind situatia prezenta si viitoare a societatii, agentii anunta ca se vor adresa organelor de cercetare penala si instantelor de judecata competente.
Teapa lui Armen
Reamintim ca, MTS Leasing a confirmat ca unul dintre consilierii financiari ai companiei, Calin Armen, a deturnat fondurile societatii si a disparut. Compania anunta, in acest context, ca "din motive care tin de rigoarea si corectitudinea sistemului german", a renuntat la serviciile de consultanta ale lui Calin Armen. Armen a fost presedintele Companiei Populare de Leasing din Bucuresti, firma sa fiind implicata in mai multe cazuri cu acuzatii de inselaciune.
Fostul director de marketing MTS Leasing, Andreea Raclea mentiona recent o paguba de 50 de milioane de euro, aferenta unui numar de 700 de clienti, care au platit avans si rate pentru case in leasing de la MTS, chiar inainte de inceperea lucrarilor de constructie. MTS Leasing GmbH, companie specializata in finantari imobiliare pentru constructii in sistem leasing, cu sediul in Germania, a intrat pe piata romaneasca la inceputul anului trecut prin intermediul unei reprezentante. Societatea are un capital social de 25.000 de euro, nefiind inscrisa la Registrul Comertului in Romania.
Meda BORCESCU 
A r h i v a
  Sa se spele cu el pe cap    21 comentarii
  Comisia Europeana: ne intereseaza Reforma, nu anticipatele    1 comentariu
  Mutu denuntat de un consumator de droguri    3 comentarii
  Romanii vor intra mai greu in UE    17 comentarii
  Guvernul reduce vizita la 15 zile    8 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Moldova fara tren (101 afisari)
 Topul celor mai importante personalitati (77 afisari)
 America yankeilor nostri (65 afisari)
 Tehnicile domnului Michael Shafir (62 afisari)
 Drepturile copiilor, ignorate de instante (54 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01345 sec.