Fiecare poveste isi are povestea ei. In timp, ea este repovestita, tradusa, reinterpretata, devine parte a propriei culturi sau a corpului cultural al unui popor. Ce farmec poate avea o poveste romaneasca in Japonia? Dansatoarea si coregrafa Vava Stefanescu raspunde acestei provocari printr-o transpunere in muzica, imagine, dans si culoare. Timp de doua luni, ea ofera vizitatorilor japonezi ai Pavilionului Romaniei la Expo 2005 Aichi - care se desfasoara intre 25 martie si 25 septembrie - o viziune proprie a "Mioritei". "Este o interpretare in formula contemporana a unuia din miturile fondatoare romanesti", povesteste Vava Stefanescu. Si continua: "Miorita este o legenda transmisa la origine pe cale orala, dar care a fost tradusa si reinterpretata de mari poeti romani si, cel mai important, s-a transmis in comportamentul cultural romanesc".
Un spectacol de 20 de minute oferit unui public avid dupa imagine. Cu acompaniamentul musical live al trupei Einuiea - care armonizeaza in cheie bizantina si balcanica instrumente traditionale -, Vava Stefanescu isi proiecteaza si coordoneaza miscarea si secventele ei pe fundalul unei proiectii. Filmul se opreste, ramane doar suportul sau. Proiectia se face pe corp, care se transforma in foaie de hartie pe care se scrie/inscrie (de catre Marius Petre), de fiecare data, o poveste criptata. Noua infatisare a corpului se adauga vechiului corp, dupa cum imaginile de azi ale Romaniei, proiectate pe ecran, vin in continuarea celor din alte perioade. "Emotia publicului se naste mai ales din vizual", spune Vava Stefanescu. "Este un impact vizual foarte puternic", continua coregrafa. Impactul este completat de interpretarea la violoncel a lui Florin Mitrea. (O.D.)