Pe masa Consiliului Superior al Magistraturii a poposit, recent, cel mai nou raport realizat de Parchetul National Anticoruptie. Unul stufos, plin de statistici si de explicatii la diverse cauze de asa-zisa coruptie, unde inaltul nivel al acestei lupte impotriva unor fapte atat de grave este, totusi, inexistent. Insa, raportul dezvaluie si aspectele financiare. Mai precis, cat a costat pe anul 2004 aceasta lupta anticoruptie marca PNA.
Spre exemplu, conform raportului inaintat CSM, se arata ca fondul bugetar alocat pe anul trecut a fost de 549.277 de miliarde de lei. Din care cam jumatate - 248.034 de miliarde - reprezinta salariile plus asigurarile, apoi 10.698 de miliarde de lei deplasarile si transferarile, iar norma de hrana a fost de 7.188 de miliarde de lei, in conditiile existentei unei structuri de 18 servicii si birouri teritoriale anticoruptie. Se mai arata in raport, dar fara a se evidentia vreo cifra (n.red.-si nu intelegem de ce atata secret), ca "o suma importanta a fost utilizata pentru consolidarea si amenajarea sediului central". Conform documentului transmis CSM, Parchetul condus de Ioan Amarie avea, la 31 decembrie 2004, o schema ocupata cu 462 de posturi din cele 510 existente. Oricine vrea sa afle ce suma din buget a revenit anul trecut pe un post ocupat in PNA, daca ar exista o egalitate salariala, ar observa ca aceasta trece de un miliard. Continuand impartirea, numai saracie nu iese din buzunarul unui procuror PNA sau al unui ofiter de politie judiciara. Credem ca bine ar fi daca expertii Curtii de Conturi ar lua la puricat modul in care a fost administrat si folosit bugetul. S-ar putea sa existe multe surprize.
"Succesele" PNA
Bineinteles ca din acest raport nu lipsesc dorintele de mai mult si de mai bine, astfel ca PNA avertizeaza ca vor mai solicita 84.000 de euro, la rectificarea bugetara din acest an, pentru dotarea structurii centrale a PNA si a serviciilor birourilor teritoriale cu mijloace tehnice specifice.
Trecem, insa, la oglinda asa-zisei eficiente, cu care Amarie s-a tot batut cu pumnul in piept prin toate rapoartele si comunicatele. Conform datelor statistice privitoare la activitatea de urmarire penala pe anul 2004, aflam ca serviciul teritorial PNA condus de facatorul de dosare si cauze ale obscurelor interese, Ioan Moldovan, au existat in 2004 un numar de 96 de cauze solutionate. Cate rechizitorii au fost "nascute"? Doar 12. Adica, putem sa spunem cam unul pe luna. Deci, 12 rechizitorii cu 17 trimisi in judecata, din care 7 in arest preventiv. Iata, asadar, eficienta demna de Cartea recordurilor a lui Ioan Moldovan. La Serviciul Militar Bucuresti nu apare pe 2004 nici o cifra. De parca n-ar fi existat. E-adevarat ca greseala ar putea consta in faptul ca acest serviciu a fost desfiintat in cursul anului 2004 si a ramas doar sectia militara a PNA, dar ne-am interesat cat s-a muncit acolo in 2003, cand exista: au fost 179 de cauze de solutionat, din care 172 au fost declinate, iar in cele 9 rechizitorii realizate au fost trimise in judecata 107 persoane. La structura centrala a PNA, in 2004 sunt trecute 129 de cauze de solutionat, 658 declinate (n.red.- adica pasate pe competenta la Parchetul Inaltei Curti sau cine stie pe la mai care parchete) si au fost realizate 66 de rechizitorii cu 265 de trimisi in judecata.
In raportul catre CSM, echipa manageriala a lui Amarie, cocosata de atata lupta anticoruptie pe banii sus-mentionati, se plang, de faptul ca "conditiile improprii de munca, cel putin pentru procurorii care participa la sedintele de judecata ce se desfasoara la instantele din Bucuresti creeaza probleme legate de asigurarea securitatii dosarelor, a fiselor de sedinta si documentatiei, precum si in legatura cu modul in care pot fi studiate dosarele, ceea ce se repercuteaza negativ asupra calitatii muncii". Calitate despre care nici nu mai are sens sa comentam, pentru ca actele si faptele din multe dosare controversate, sau cu probatorii care mai de care mai elucubrante mai ales pe ramura PNA Oradea, vorbesc de la sine.
Cat priveste preocuparile PNA central pentru modalitatea de a fabrica jurnalistilor dosare prin teritoriu, acestea sunt usor de remarcat la serviciul teritorial Iasi, unde mascarada anchetei asupra jurnalistilor de la Ziua de Iasi s-a transformat in santaj la presa incomoda.