"Autoritatile romane v-au ajutat in vreun fel?" "In nici un fel". "Si din ce traiti?" "Din mila publica". Acest fragment de dialog pe care l-am auzit ieri la pranz la BBC, sectia romana, pare desprins dintr-un dialog cu un cersetor ori aurolac mai vioi de pe una din strazile ori din intersectiile Romaniei; in fapt, este reproducerea unei convorbiri la telefon cu comandantul navei "Soveja", dl - daca nu m-a inselat auzul - Gheorghe Steflea, nava romaneasca abandonata in septembrie anul trecut (!!!) intr-un port din Venezuela. Efectiv, ascultand relatarea comandantului, mi s-a facut rusine: despre soarta celor 17 marinari parasiti la dracu-n praznic au inceput sa scrie ziarele de-acolo, organizand colecte publice, ca pentru handicapati. Si uite-asa, cu o banana azi, cu doua kiwi maine, matelotii nostri isi duc traiul de mai bine de sase luni. Si nici macar nu se mai poate invoca scuza cine stie carui patron hapsan strain, caci "Soveja" a fost inchiriata de Navrom unui operator roman sadea. Cum Navrom e, din cate am inteles, aproape de faliment, nu e greu de inteles ce se va alege din nava si din echipaj. Stau si eu si ma-ntreb ca prostu': pe ce criterii se inchiriaza vapoarele astea? Nu exista minime garantii atunci cand i se cedeaza vreunui intreprinzator cate-o magaoaie plutitoare de mii de tone? Cum se si cine justifica blocarea atator vapoare romanesti prin porturile lumii? Al cui ministru e dl Basescu? Al Transporturilor ori al Comisioanelor? Intrebari, desigur, retorice.
Pare-se ca in cazul "Sovejei", s-a gasit totusi o solutie: un tribunal venezuelean a decis ca marinarii isi pot vinde nava, ca sa obtina banii necesari revenirii in tara. Mi se face insa absenta parului maciuca daca ma gandesc ca un tribunal international ar putea gasi aceeasi solutie pentru nava in deriva a Romaniei, in cazul in care, asa cum sumbru se pronosticheaza, ea va intra, ca "Soveja", in incapacitate de plata.