< Imprimare >      ZIUA - OPINII - luni, 26 octombrie 2009

Care sondaj de opinie e mai bun?

Raspunsul la intrebarea de mai sus e simplu. Cel mai bun sondaj de opinie din lume este renumitul "Daily Presidential Tracking Poll". El masoara zilnic raportul aprobare/dezaprobare pentru "The President of the USA". Este publicat de o renumita casa de sondaje de opinie si pariez ca 95% dintre specialistii de la noi n-au habar despre ce vorbesc aici si vor incepe sa caute pe diferite motoare.

Barack Obama, actualul presedinte american, avea pe 21 ianuarie 2009 cote impresionante: la "Strongly Approval" 44%, la "Strongly Disapproval" 16%, prin urmare "Presidential Approval Index" era de 28%. Sar peste tendintele din ultimele luni direct la situatia din 24 octombrie 2009: "Strongly Approval" 30%, "Strongly Disapproval" 40%, "Presidential Approval Index" -10%. In momentul de fata, pentru prima data intr-o lunga perioada de timp, Partidul Republican intrece Partidul Democrat la toti cei zece indicatori masurati de institutul de sondaje misterios pentru diletanti (economy, national security, war in Iraq, health, ethics s.a.m.d.). Ar fi o eroare sa credem ca restul institutelor americane sunt departe de nivelul excelentei semnalat aici.

In Romania, deocamdata asteptam ca institutele de sondare a opiniei publice sa devina comparabile, prin performante, prin credibilitate. Si prin buget. Ne multumim cu ce avem, numai ca de cate ori apare vreun sondaj de opinie, ziaristii mai intai intreaba cine l-a comandat. Or, sondajele de opinie care apar in anii electorali sunt comandate in primul rand de partidele politice. Mascat, ele pot fi comandate de tot felul de fundatii, societati ori asociatii ale societatii civile, care tot de partide sunt legate. Sondajele PSD sunt contestate de PD-L, PNL, PRM ori PNG-CD. Sondajele PD-L sunt contestate de PNL, PSD s.a.m.d.

Exemple? Sunt nenumarate. Dintre exemplele recente, cele mai socante sunt contradictiile dintre sondajele care il dau castigator in campania electorala pentru prezidentiale pe actualul presedinte Traian Basescu, fata de oricare dintre contracandidatii Crin Antonescu, Mircea Geoana ori Sorin Oprescu, pe de o parte, si sondajele care il dau castigator pe oricare dintre contracandidatii de mai sus care ar ajunge in turul al doilea cu Basescu. Mai ramane sa vedem si rezultatele alegerilor, ca sa vedem cine s-a apropiat mai mult de un pronostic.

Sondajele acestea joaca alte functii decat cele stiintifice. Sunt destinate sa manipuleze opinia publica. Sa ii descurajeze pe inamici. Sa-i induca in eroare pe strategii si consilierii "celorlalti." Si alte functii obscure.

Institutele redevin credibile cand comanda vine din partea unui ziar sau a unui post de televiziune ori a unui trust. Chiar si atunci exista insa suspiciuni, legate de legaturile dintre asa-zisii "moguli de presa" si liderii partidelor.

In ciuda climatului de neincredere, din cand in cand apar sondaje de opinie comandate de clienti straini, fara interese partizane autohtone. Cum ar fi sirul de sondaje de opinie publicate in 2009 de BCS, condus de Bruno Stefan. Acest sociolog a publicat sondaje mai apropiate de rezultatele alegerilor din ultimii ani decat ale altor institute, ba chiar a purtat razboaie cu ele (doar "Ziua" a avut curajul sa-i publice analizele critice). Ramane de vazut daca si la alegerile prezidentiale din 2009 se vor manifesta aceleasi tendinte. Si mai ramane de vazut daca manipulatorii sondajelor se vor bucura in continuare de imunitate.

Dan PAVEL - dan.pavel@ziua.ro

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=260756&data=2009-10-26