< Imprimare >      ZIUA - EVENIMENT - sambata, 10 iunie 2006

Pesedistii se torpileaza reciproc

Pesedistii care au facut parte din fostul guvern Adrian Nastase si care sunt implicati, intr-un fel sau altul, in scandalul achizitionarii fregatelor britanice, dau vina unul pe celalalt. Fostul premier Adrian Nastase, cel care a semnat hotararea de Guvern 1423/2002, privind achizitia fregatelor, a declarat la Antena 3, ca Ministerul Apararii Nationale a fost cel care a sustinut achizitionarea acestora si care a raspuns de derularea tranzactiei. Intrebat care au fost membrii Executivului care au raspuns de derularea intregii operatiuni, Nastase a raspuns ironic: "Daca as spune ca Ministerul Sportului sau cel al Mediului, n-o sa ma credeti. Este o chestiune militara, ce tine de Ministerul Apararii". Vorbind despre modul in care autoritatile de la Bucuresti au decis cumpararea fregatelor, Nastase a povestit ca Romania era intr-o pozitie, de viitor membru NATO, in care trebuia sa se doteze, din punct de vedere militar, "cu de toate, de la elicopetere, la submarine". "Militarii au considerat si acesta a fost punctul meu de vedere in sedintele de Guvern, ca Romania nu mai poate sa cumpere de toate. Si atunci i-am rugat sa mearga la Bruxelles, la sediul NATO, sa decida care sunt directiile de inzestrare viitoare pentru armata, in cadrul feliei de buget alocate, de 2,38% din PIB. S-au intors si au spus ca, din punctul lor de vedere, dotarea cu nave militare este optiunea necesara", a spus fostul premier.

Nastase: BAE Systems, optiunea MAPN

Cat priveste modul in care a fost aleasa firma BAE Systems pentru a intermedia tranzactia, Nastase a spus ca aceasta a fost varianta aleasa de MApN. "Deci ministerul Apararii si zona militara au venit cu aceasta optiune. Inteleg ca relatiile lor cu BAE Systems sunt mai vechi, au venit cu aceasta oferta. Guvernul nu a facut decat sa ia in considerare aceasta oferta", a spus Nastase, adaugand ca Executivul si-a dat seama ca "o operatiune de o asemenea importanta" trebuie realizata printr-o relatie directa cu Guvernul britanic, "nu cu o firma oarecare" si de aceea s-a incheiat un acord cadru la nivel de Executive. Fostul premier a mai explicat ca desi hotararea a fost luata la nivel de Guvern, din punct de vedere tehnic contractul ca atare a fost transferat, pentru a fi negociat, la nivelul Romtehnica. "Nu Guvernul Romaniei discuta cu o firma privata din Marea Britanie", a adaugat Nastase.

"Daca unii au facut prostii, Justitia sa-si faca datoria"

Fostul premier pesedist a sustinut, in alta ordine de idei, ca se poate comenta foarte mult despre cine a luat comisionul de 12 milioane de dolari de la firma BAE Systems. "Poate ca a fost luat de 30 persoane, poate ca erau englezi, poate ca erau romano-englezi, poate ca erau indieni nascuti in Anglia. E foarte simplu sa se lanseze astfel de lucruri si dupa aceea sa se discute ore intregi cine ar fi putut sa ia bani. Este datoria Justitiei acum, inteleg ca in Marea Britanie oamenii aia si-au facut datoria, i-au arestat, dezarestat pe cei doi, acum trebuie vazut efectiv unde sunt conturile, daca sunt conturi, cine are conturile respective pentru ca pana la urma vom desoperi cine a luat banii pornind de la cine ii are in conturi", a comentat Nastase. Acesta a precizat ca nu vede legatura pe care a avut-o Guvernul cu negocierea propriu-zisa. Pe tot parcursul interventiei sale la Antena 1, Nastase a aratat, pe de o parte, ca Ministerul Apararii a insistat "cat de important este sa avem aceste fregate", iar pe de alta ca "Ministerul Apararii, prin intermediul Romtehnica, a derulat contractul".

DIP se spala pe maini

Pe de alta parte, fostul ministrul al Industriilor, Dan Ioan Popescu, a sustinut ieri, pentru Mediafax, ca ministerul de resort nu a fost niciodata implicat in negocierile privind achizitia de catre Romania a celor doua fregate. Popescu a precizat ca Ministerul Industriilor a actionat doar in baza atributiilor sale, respectiv in baza Legii off-set-ului, care prevede ca 80% din valoarea achizitiilor cu caracter militar trebuie concretizate in contracte cu orizontala romaneasca.

Pascu poate banui pe oricine

La randul sau, senatorul PSD George Maior a sustinut ieri ca nu cunoaste continutul sau aspectele financiare ale contractului de achizitionare a celor doua fregate britanice, competentele sale in cadrul MapN tinand de integrarea euroatlantica. Maior a mai spus, desi a contrasemnat acordul cu Marea Britanie, in locul lui Ioan Mircea Pascu, ca nu cunoaste continutul contractului si nici aspectele financiare ale acestuia. Fostul sef al lui Maior, Ioan Mircea Pascu, a sustinut si el, pentru BBC, ca ministerul pe care il conducea nu a fost direct implicat in contract, desi a fost beneficiarul acestei achizitii. "Partea financiara a fost in responsabilitatea Ministerului Finantelor, dupa cum partea de oferta a intrat pe zona de aparare in responsabilitatea Ministerului Industriilor. Romtehnica a fost mandatata de Guvernul roman sa negocieze comercial aceasta operatiune", a spus Pascu, adaugand ca nu stie in ce parte s-ar fi putut duce cele 7 milioane de lire sterline. "Putem sa luam in calcul orice posibilitate, inclusiv oameni care nu au nimic de-a face cu acest contract, aparent, cel putin", a explicat Pascu. Si Ion Iliescu, fostul sef al statului care a aprobat contractul cu Marea Britanie, in calitate de sef al CSAT, s-a spalat pe maini in acest caz spunand ca intrebarile despre achizitie trebuie puse "Executivului si nimanui altcuiva".

Nici Tanasescu nu se simte vinovat

Scandalul fregatelor cumparate din Marea Britanie nu l-a nelinistit nici pe deputatul Mihai Tanasescu, care era ministru al Finantelor in perioada cand a fost incheiata tranzactia. "Implicarea Ministerului Finantelor a fost exclusiva in selectarea si incheierea contractului cu firma britanica. Acest contract nu a intrat sub incidenta Ministerului Finantelor", a precizat Tanasescu.

Carmen EPURAN

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=201359&data=2006-06-10