< Imprimare >      ZIUA - EDITORIAL - sambata, 25 februarie 2006

Razboiul media impotriva terorismului

"Mai mult de jumatate din aceasta batalie se desfasoara pe frontul media, de vreme ce suntem implicati intr-o lupta media, intr-o competitie pentru a castiga inimile si mintile musulmanilor". Vorbitorul nu era vreun director al departamentului de relatii cu publicul, ci adjunctul lui Osama ben Laden, Ayman al-Zawahiri.

Teroristii s-au adaptat pentru a face fata confruntarilor din era media a zilelor noastre, insa, in mare parte, America si guvernele celorlalte democratii nu au reusit acest lucru. Sa ne gandim, de exemplu, ca extremistii dispun de propriile "comitete de relatii media", vizand manipularea opiniei elitelor. Acestia elaboreaza atacuri care acapareaza atentia media, folosindu-se de toate mijloacele de comunicare pentru a intimida si distruge vointa colectiva a oamenilor liberi.

Comunicatiile transcend granitele, iar ei stiu aceasta, precum si faptul ca o stire, abordata intr-o maniera anume, poate dauna cauzei noastre - si avantaja cauza proprie - la fel de mult ca o interventie militara. Iar ei sunt capabili sa reactioneze rapid, printr-un numar relativ restrans de persoane, in contextul in care dispun de resurse modeste in comparatie cu cele ale birocratiilor costisitoare ale guvernelor democratice.

Avem de-a face, astazi, cu primul razboi din era e-mail-urilor, forumurilor de discutii, camerelor digitale, Internetului, telefoanelor mobile si a transmisiunilor in direct. (...)

Din nefericire, multe din noile canale de televiziune receptionate prin satelit sunt ostile Occidentului. Trusturile media din diferite parti ale lumii adeseori nu fac decat sa inflameze si sa distorsioneze in loc sa explice si sa informeze. In timp ce Al-Queda si gruparile extremiste folosesc de mult timp aceste forumuri pentru a otravi opinia publicului musulman fata de Occident, noi, cei din Vest, de abia daca ne-am implicat in aceasta competitie. (...)

Insa am inceput sa ne adaptam. In Irak, de exemplu, militarii americani, in cooperare cu Guvernul irakian, au apelat la mijloace mai putin ortodoxe pentru a oferi informatii corecte publicului din Irak. Si, totusi, aceasta a fost catalogata drept "cumparare de stiri". Avalansa de critici care a urmat a dus la stoparea tuturor activitatilor si initiativelor. Aceasta provoaca un "efect demobilizator" in randul celor care servesc in cadrul departamentelor militare de relatii cu publicul, personalul tragand concluzia ca nu exista toleranta pentru inovatie.

Sa ne oprim un moment asupra nenumaratelor articole si emisiuni televizate, dedicate alegatiilor referitoare la abuzarea detinutilor de la Abu Ghraib. Sa comparam numarul acestora cu spatiul alocat, respectiv denuntarile emise la adresa descoperirii gropilor comune ale lui Saddam Hussein, pline cu sute de mii de irakieni nevinovati.

Guvernele libere trebuie sa transforme planificarea comunicatiilor intr-o componenta esentiala pentru fiecare aspect al acestei lupte. Intr-adevar, cu cat instalarea unui cadru de comunicatii strategice dureaza mai mult, cu atat golul va fi umplut de inamic din ce in ce mai mult.

Cu toate acestea, s-au inregistrat progrese modeste. (...) Guvernele si diplomatia publica au inceput treptat o campanie de reorientare a personalului, programelor si culturii birocratice, astfel incat sa acopere intreaga gama media a zilelor noastre.

Cu toate acestea, Guvernul trebuie sa dezvolte capacitatea institutionala necesara anticiparii si actionarii in interiorul aceluiasi ciclu de stiri. Aceasta necesita infiintarea unor centre permanente de operatiuni de presa si ridicarea Internetului si a altor canale de comunicatie la statutul de presa traditionala a secolului 20. (...) Totodata, presupune abordarea unor noi modalitati pentru atragerea publicului din intreaga lume. In perioada Razboiului Rece, institutiile precum Radio Europa Libera s-au dovedit a fi instrumente valoroase. Trebuie sa analizam posibilitatea infiintarii unor noi institutii si programe care sa joace un rol la fel de important in cadrul razboiului impotriva terorismului.

Suntem implicati intr-o confruntare a carei miza o reprezinta insusi modul nostru de viata. Iar centrul acestei confruntari nu se refera numai la frontul pe care se desfasoara. Este vorba si despre un test de vointa, iar lupta va fi castigata sau pierduta in fata opiniei publice globale. In vreme ce inamicul se pricepe la manipularea mass-media si folosirea mijloacelor de comunicare in avantajul sau, dispunem si noi de un atu: adevarul este de partea noastra, iar adevarul invinge, in cele din urma.

Copyright: Consiliul de Relatii Externe si Project Syndicate, 2006.

Donald RUMSFELD

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=194502&data=2006-02-25