< Imprimare >      ZIUA - SOCIAL - sambata, 25 februarie 2006

Discipline fara carte

Editurile acuza repetarea neregulilor de la licitatiile pentru manuale

Asociatia Editurilor cu Profil Pedagogic si Cultural acuza repetarea neregulilor din ceilalti ani la licitatia pentru manuale, organizata de Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC), printre deficiente numarandu-se preturile neobisnuit de mici, vicii organizatorice si lipsa de fermitate a comisiei. Intr-un comunicat de ieri al Asociatiei se precizeaza ca membrii acesteia au atras in repetate r%nduri atentia ca achizitia de manuale necesita o procedura capabila sa exprime un raport calitate-pret rezonabil, menit sa acopere in mod corect at%t costurile de productie, cat si disponibilitatile bugetare ale statului, insa MEdC a pastrat in algoritmul de calcul pragul eliminatoriu de pret, "ca instrument de presiune psihologica asupra editorilor, in sensul ofertarii de preturi cat mai mici".

Prima consecinta, si cea mai grava, este ca editurile, stiind ca mecanismul licitatiei este prohibitiv concurentei pe calitate si descurajant pentru titlurile cu tiraje mici, nu au depus oferte decat pentru 50 de discipline din cele 254 scoase la concurs. Aceasta inseamna ca la peste 200 de discipline elevii nu vor avea manuale, numarul acestora adaugandu-se altor cateva sute de materii fara manuale in invatamantul preuniversitar obligatoriu, respectiv pentru clasele I-X, a precizat sursa citata. Un alt efect este concentrarea atentiei editurilor asupra materiilor care asigura un tiraj mare si, ipotetic, acoperitor al costurilor si se observa si din numarul mare de oferte la materiile de baza.

Astfel, pentru Matematica de clasa a IV-a au fost 21 de oferte, Istorie clasa a IV-a -19, Educatie civica clasa a IV-a - 17, Geografie clasa a IV-a - 16, Limba si literatura romana clasa a IV-a - 14, Limba engleza clasa a IV-a - 14. Acest fenomen, pe care Asociatia l-a semnalat si in anii precedenti, dar pe care specialistii ministerului il ignora in continuare, este determinat de faptul ca MEdC nu are o strategie adaptata disciplinelor cu efective mici de elevi si nu abordeaza diferentiat raportul calitate-pret-tiraj, fapt ce determina lipsa manualelor la sute de discipline obligatorii, se arata in comunicat. (M.J.)

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=194495&data=2006-02-25