< Imprimare >      ZIUA - PROTECTIA_CONSUMATOR - miercuri, 1 decembrie 2004

Hunedoara impotriva evaziunii fiscale si a contrafacerilor

SORIN ROSCA STANESCU, director general ZIUA

"Evaziunea fiscala si contrafacerile sunt doua fenomene extrem de grave cu care se confrunta societatea si de a caror diminuare depind, intr-o masura decisiva, si integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana si prosperitatea Romaniei. La acest seminar vom discuta, in cea de-a doua parte, despre cateva realizari de ultima ora cu care "Imprimeria Nationala" ne-a obisnuit deja, venind mereu cu noi surprize ce ajuta la combaterea evaziunii fiscale si a contrafacerilor, dar in prima parte, ca de obicei, vom dezbate pe larg fenomenul evaziunii ca atare. Incep prin a-i da cuvantul prefectului judetului Hunedoara, domnul Victor Vaida."

VICTOR VAIDA, prefectul judetului Hunedoara

"Mediul de afaceri va avea posibilitatea sa se dezvolte"

"Incep prin a multumi pentru invitatia de a participa astazi la seminarul "Protectia cetateanului prin reducerea evaziunii fiscale si combaterea contrafacerilor", organizat la Hunedoara de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" si Fundatia Romana pentru Promovarea Dezvoltarii Comunitatilor Locale, in conditiile in care tara noastra se afla intr-o etapa premergatoare integrarii in Uniunea Europeana. Doresc sa subliniez ca Hunedoara este un judet cu multe probleme economice si sociale, iar din acest motiv, toti factorii de raspundere de aici, in frunte cu Prefectura, sunt preocupati de rezolvarea dificultatilor. Acest lucru este posibil - asa cum credem noi - prin relansarea economica a judetului, prin promovarea unui numar cat mai mare de investitii in toate domeniile de activitate. Iar acest lucru este in stransa legatura cu ceea ce se va discuta astazi aici, adica reducerea evaziunii fiscale. Diminuarea fenomenului la care ma refer inseamna, asa cum reiese si din tema simpozionului, protectia cetateanului si reducerea coruptiei, ceea ce duce la coletarea mai multor venituri la bugetul statului. Personalizarea formularelor tipizate cu regim special unice pe economie eu consider ca este o initiativa foarte buna, pentru ca in felul acesta se vor lua unele masuri privind asigurarea transparentei, iar autoritatile isi vor putea exercita atributiile cu instrumente mult mai eficiente. Astfel, mediul de afaceri va avea posibilitatea sa se dezvolte intr-un mediu mai bun, prevenindu-se si sanctionandu-se coruptia si evaziunea fiscala. Desfasurarea in judetul Hunedoara a acestui seminar, care face parte dintr-o serie de manifestari desfasurate pe intreg teritoriul tarii, este foarte bine venita, fiindca aici exista numeroase probleme, iar pe noi ne preocupa foarte mult sa le rezolvam. In incheiere doresc sa salut inca o data organizarea acestui seminar, multumesc domnilor directori generali pentru ca mi-au dat posibilitatea de a fi unul dintre participanti si urez succes acestor dezbateri, fiind convins de efectul benefic asupra cetatenilor din judetul nostru."

SORIN ROSCA STANESCU

"Consumatorul este informat si instruit ca sa se poata proteja singur"

"Aceste seminarii pe care le organizam sunt de fapt o dezbatere si o discutie - uneori chiar mai tehnica - intre specialisti si de aceea sunt facute din judet in judet, dar de fiecare data participa si presa. Aceasta este o componenta foarte importanta, deoarece presa informeaza populatia in legatura cu o serie de noutati ce apar in domeniul combaterii evaziunii fiscale, oferind si informatii interesante legate de contrafaceri. Astfel, consumatorul este informat si instruit ca sa se poata proteja singur de produsele contrafacute, contribuind astfel la diminuarea fenomenului. In acelasi sens, Asociatia Romana pentru Combaterea Contrafacerilor a luat-o pe cont propriu, realizand cel de-al doilea numar al unei publicatii proprii, in care se gasesc o serie de informatii deosebit de interesante publicate in limba romana si engleza. Revista se distribuie gratuit. Spuneam ca mai intai vom vorbi despre fenomenul evaziunii fiscale ca atare, iar despre contrafaceri mai putin astazi, pentru ca la seminariile trecute ne-am aplecat mai mult asupra acestui din urma subiect. Multi dintre jurnalisti au putut asista cu acele ocazii la evenimente remarcabile la nivel european si care au fost mediatizate pe plan mondial. Ma refer aici in special la distrugerea unor cantitati masive de marfuri contrafacute. Deci, astazi ne vom concentra mai mult asupra evaziunii fiscale, putand aborda si subiectul contrafacerilor."

NICOLAE POJAR, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Hunedoara

"Pe piata romaneasca exista produse contrafacute, in special provenite din China"

"In urma controalele efectuate aici, dispuse de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, am constatat ca pe piata romaneasca exista produse contrafacute, in special provenite din China. Aceste marfuri au fost interzise de la comercializare, insa nu s-a trecut la etapa masiva de distrugere a acestor produse, ramanand ca aceasta problema sa fie rezolvata intr-un viitor apropiat. Nu am actionat in acest sens pana acum, deoarece s-a avut in vedere - trebuie sa recunosteam, cu o oarecare clementa - ca multi agenti economici din judetul Hunedoara au fost victime ale marilor firme din orasele importante ale tarii noastre, in special din Bucuresti. Genul acesta de produse cred ca il cunoaste toata lumea, incepand de la incaltaminte falsificata pana la CD, casete video, audio si cosmetice. Ca o greutate pe care o intampinam noi vizavi de depistarea produselor falsificate as mentiona faptul ca producatorii corecti din Romania transmit putine informatii autoritatilor, in legatura cu recunosterea produselor originale. Deci, semnele distinctive ale marfurilor originale nu sunt cunoscute de noi, pentru a putea fi identificate de cele false. Asta face ca majoritatea controalelor pe care le efectuam sa fie urmare doar a unor sesizari ale cetatenilor ori ale angajatilor nostri, comparand un produs original cu unul falsificat. Daca am avea mai multe infomatii din partea titularilor de drepturi de autor, treaba noastra ar fi mult mai usoara si am avea rezultate mai bune. In continuare, noi vom tine cont de toate sesizarile primite din partea populatiei, a unor organisme neguvernamentale si a societatilor comerciale interesate in combaterea contrafacerilor."

SORIN ROSCA STANESCU

"In continuare propun reprezentantului Directiei Generale a Finantelor Publice din acest judet sa insiste asupra a trei lucruri. Cred ca ar fi interesant de vazut, in judet, unde se produce evaziunea fiscala si mai ales in ce domeniu. In al doilea rand, cred ca ar fi interesant daca ati avut posibilitatea de a lua masuri spectaculoase in privinta combaterii evaziunii fiscale, iar in al treilea rand am vrea sa stim ce nevoi aveti pentru a desfasura o activitate optima. Cu alte cuvinte, care sunt problemele cu care va confruntati, astfel incat institutiile statului si alte institutii, inclusiv presa, sa va dea o mana de ajutor."

MIRCEA BOGOIU, director executiv adjunct al Directiei Generale a Finantelor Publice Hunedoara

"Stapanim acest fenomen"

"Am sa incerc sa ma refer pe scurt la problemele ridicate de dumneavoastra. Dar vreau sa spun mai intai ca astfel de intalniri sunt benefice pentru toata lumea, insa as sugera ca la astfe de seminarii sa fie invitate si alte organisme ale statului, pentru ca fenomenul combaterii evaziunii fiscale si al coruptiei nu poate fi combatut doar de catre Ministerul Finantelor Publice si Protectia Consumatorilor. Fata de acest fenomen care se manifesta si in judetul nostru, n-as putea preciza exact domeniile in care se produc cu predilectie aceste ilegalitati, insa la fiecare control pe care-l desfasuram noi, nu exista sa nu descoperim - intr-un fel sau altul - abateri ce pot fi catalogate drept evaziune fiscala. Evaziunea fiscala poate fi comisa prin neinregistrarea tuturor veniturilor obtinute de catre agentii economici, cu scopul vadit de sustragere de la plata obligatiilor fata de bugetul de stat. Din nefericire, si in prezent se mai utilizeaza facturi false, chiar daca acestea au fost personalizate. Sigur, s-a redus drastic acest fenomen, dar mai exista asemenea cazuri. Noi efectuam numeroase verificari incrucisate a unor firme din teritoriu si din judetul nostru, ca sa depistam daca anumite facturi sunt sau nu legale. E o munca destul de dificila, ce presupune mult efort din partea organelor fiscale. De aceea as propune, cel putin la nivelul judetului nostru, marirea numarului de posturi. Desigur, stiu ca in conditiile actuale de austeritate nu se accepta o asemenea solutie, insa avand in vedere dificultatile cu care ne confruntam, cred ca un personal mai numeros ar fi benefic pentru combaterea fenomenului aflat in discutie, alaturi de dotarea cu tehnica de calcul la nivelul necesitatilor noastre. N-as putea sa va dau exemple spectaculoase, iesite din comun, in legatura cu evaziunea fiscala din Hunedoara, deoarece - cu toate greutatile intampinate - stapanim acest fenomen. Exista, totusi, o caracteristica a acestui judet, avand in vedere situatia economica grea prin care trecem, care se refera la domeniul fierului vechi. Aici sunt probleme, nu intotdeauna depistate de noi, pentru ca nu putem; aici trebuie sa participe organele de politie, chiar si alte organe de informare, pentru ca sunt convins ca in acest segment se produce adevarata evaziune. E greu sa verifici vagoane de fier care pleaca sau care intra in Hunedoara in urma a tot felul de subterfugii, "plimbari" de la o firma la alta si altele. Asadar, in judet nu avem mari firme susceptibile de evaziune fiscala."

SORIN ROSCA STANESCU

"Exista in judet un domeniu in care - in principiu - ar trebui sa va confruntati si cu acte de evaziune fiscala. Ma refer aici la cei care beneficiaza de legislatia privind zonele defavorizate, unde trebuie sa existe incalcari ale legii ce duc la evaziune fiscala."

MIRCEA BOGOIU

"Tocmai voiam sa subliniez acest aspect, pentru ca avem "zona defavorizata in zona Bradului, Hunedoarei si Vaii Jiului, unde in mod cert se profita de acest statut. Foarte multe societati comerciale venite din afara judetului isi deschid societati la noi, dar isi desfasoara activitatea in alte parti. Acestea sunt foarte greu de controlat, datorita numarului lor care, cel putin in zona Vaii Jiului, au scapat de sub control. Din pacate, si la aceasta ora se mai vand facturi false pe la colturi de strada, iar presa a evidentiat de foarte multe ori asemenea aspecte."

SORIN ROSCA STANESCU

"Eu vreau sa va mai pun o intrebare. La nivel national, destul de frecvent, ni se ofera cifre ale evaziunii fiscale. Banuiesc ca aceste cifre despre care afla opinia publica provin din insumarea estimarilor raportate din judete. N-am alta explicatie. Si, daca asa stau lucrurile, ar trebui sa ne spuneti si dumneavoastra o cifra, un procent, referitor la evaziunea din Hunedoara."

MIRCEA BOGOIU

"Eu nu as risca sa fac o asemenea estimare, deoarece n-am idee de unde au informatii publicatiile care avanseaza asemenea cifre. Lucrez de multi ani in finante si nu am cunostinte despre asemenea raportari, neputand face astfel de estimari. Este posibil ca acele cifre ce se vehiculeaza la nivel central sa fie date mai mult dupa ureche, fiindca nu se poate spune ca 15 sau 20% se fura sau nu se fura. 20% din ce? Eu nu pot risca sa fac asemenea aprecieri. In al doilea rand, evaziune fiscala poate fi considerata si sustragerea de la plata obligatiilor catre stat, fie din neglijenta, fie din rea vointa, fie din nepricepere. Dar noi nu putem trata la fel pe unul care, din cine stie ce motive, nu poate sa isi achite obligatiile, fata de altul care vinde cu o factura de zece ori aceeasi cantitate de produse. In cel de-al doilea caz avem de-a face cu o evaziune clara, dar in primul caz nu este vorba despre rea intentie. Deci, nu ma pot pronunta in legatura cu asemenea estimari procentuale."

SORIN ROSCA STANESCU

"Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA este, indiscutabil, campioana in Romania in ceea ce priveste utilizarea tehnicii moderne pentru crearea unor sisteme menite sa conduca la combaterea contrafacerilor si mai ales la diminuarea evaziunii fiscale. De aceea dau cuvantul specialistilor de la imprimerie, pentru a ne arata ultimele produse pe care le-au pus la cale."

MUGUR OANCEA, director tehnic, Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - SA

"Pomii de Craciun vor purta o banderola"

""Imprimeria Nationala" este membru in Asociatia Romana pentru Combaterea Contrafacerilor si, practic, fiecare proiect, fiecare solutie elaborata de noi sprijina autoritatile si, finalmente, beneficiarii, contribuind la lupta impotriva evaziunii fiscale. Solutiile oferite de noi sunt din ce in ce mai variate, au inglobate tehnologii de ultima ora. Unul dintre principiile de baza pe care il avem in vedere la crearea unui produs este raportul dintre cost si performanta. Vizam cinci metode de securizare si anume: prin hartii speciale, prin grafica de securitate, cerneluri speciale, holograme, folii si date variabile pentru trasabilitate si o buna gestionare a produselor, cum este si cazul inserierii pentru produsele accizabile despre care amintea domnul director general ceva mai devreme. Pentru prima data in Romania, pomii de Craciun vor purta o banderola, pentru a se stopa evaziunea si taierile ilegale de arbori. Marcajul securizat este realizat pentru a rezista in conditii de temperatura si umiditate dintre cele mai variate. Banderola este confectionata dintr-un material reflectorizant de o calitate exceptionala, pentru a putea fi verificata si in conditii nocturne cu ochiul liber. Pentru aplicarea acestor marcaje s-au folosit mai multe tipuri de adezivi, care asigura o functionalitate corecta, fiind inlaturata posibilitatea dezlipirii si folosirii pentru alt brad. Si aceste marcaje, la fel ca acelea destinate produselor accizabile, vor fi inseriate, lucru care va contribui din plin la respectarea legalitatii."

DAN DOCAN, director general, Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - SA

"Situatia s-a stabilizat"

"Luna aceasta, "Imprimeria Nationala" implineste 12 ani de existenta si vreau sa arat ca, tot ceea ce am realizat pana in prezent, sunt lucruri deosebite. In alta ordine de idei, semnalez aparitia celui de-al doilea numar al revistei contrafacerilor, publicatie de profil unica in Romania. Chiar ieri am avut placerea sa constat interesul pentru aceasta revista al ambasadorului Chinei - tara care lupta permanent impotriva acestui fenomen - si al presedintelui Coalitei Internationale Impotriva Contrafacerilor din SUA. Eu zic ca acestea sunt lucruri pozitive ce demonstreaza ca in tara noastra se realizeaza ceva in aceasta directie. Vreau sa subliniez ca noi suntem constienti de faptul ca lupta impotriva contrafacerilor este o lupta permanenta ce nu poate fi castigata, si de aceea trebuie purtata zi de zi. In alta ordine de idei, vreau sa anunt ca Revista Contrafacerilor nr. 3 este pe cale sa vada lumina tiparului, fiind dedicata conferintei internationale ce a avut loc anul acesta la Constanta, sub egida "Imprimeriei Nationale" si a Fundatiei Romane pentru Promovarea Dezvoltarii Comunitatilor Locale. Un alt eveniment deosebit de important se va desfasura in zilele de 14-16 decembrie la Sinaia, unde vor fi invitate peste o suta de persoane, si vor fi atribuite premiile nationale pentru excelenta in afaceri. In continuare voi face o prezentare privind activitatea "Imprimeriei Nationale" in acest an si masurile adoptate ca pomii de Craciun sa nu mai fie furati din paduri si vanduti populatiei. In continuare ma voi referi la facturile personalizate obligatorii de la 1 ianuarie 2005 pentru toti agentii economici ce isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei. Potrivit Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 1849/2003, incepand cu data de 1 iulie 2004, formularele tipizate cu regim special, comune pe economie se executa prin imprimarea datelor de identificare pentru fiecare utilizator. Imprimarea se efectueaza pe fiecare exemplar original si contine urmatoarele informatii: denumirea, numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului, codul unic de inregistrare, atributul fiscal, sediul social, contul bancar si capitalul social. Prevederile respective se aplica si formularelor tipizate specifice anumitor utilizatori, pentru care acestia au primit aprobare de la Ministerul Finantelor Publice. Pe fiecare formular se tiparesc datele de personalizare prevazute pentru formularul respectiv. Incepand cu anul 2002, potrivit prevederilor Ordinului Ministerului Finantelor Publice nr. 989/2002, formularele tipizate cu regim special comune pe economie se executa pe hartie autocopiativa cu elemente de securitate speciala. Datorita acestei masuri, formularele tipizate cu regim special au devenit imposibil de falsificat, aspect care se semnala foarte des in anii precedenti. Astfel, in prezent formularele se executa pe o hartie cu elemente de securitate avand exclusivitatea mondiala, adica acest suport este importat numai de tara noastra. Dintre cele 126 de tipografii abilitate in perioada 1999-2001 de a executa formulare pentru sectorul economic, in prezent au mai ramas 48, toate dotate cu sisteme de camere video si sisteme de alarma, certificate ISO 9001, cu dotari tehnice la standarde ridicate. Deseurile sunt tocate si livrate la firme autorizate de colectare in prezenta reprezentantilor Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" SA. Lunar, tipografiile abilitate remit "Imprimeriei Nationale" balanta materiala a hartiei raportata in kilograme. Formularele ce se vand la negru, mai ales in zona complexului Europa si Bucuresti-Mall, sunt formulare autentice cumparate de catre societati comerciale cu acte in regula. Cea mai mare parte dintre aceste formulare sunt achizitionate de firme fara activitate, care cumpara de la distribuitorii legali facturi originale securizate, in scopul revinderii acestora catre societati certate cu legea. Din nefericire, organele de politie nu au avut pana in acest moment o incadrare legala pentru asemenea activitati infractionale. De curand, punerea in circulatie a formularelor personalizate constituie infractiune, dupa cum urmeaza:

- in cazul in care o societate vinde altei firme formularele personalizate: potrivit pct. 5, art. 11, Titlul II, "Asigurarea transparentei si stabilitatii mediului de afaceri" din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, prin care s-a modificat art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale: "Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea unor drepturi punerea in circulatie, in orice mod, fara drept sau detinerea in vederea punerii in circulatie, fara drept, a documentelor financiare si fiscale";

- daca o persoana cumpara formulare in contul altei societati, in cazul in care detine actele acesteia in original, folosind o stampila falsa pentru a se imputernici: in afara infractiunii mentionate la alineatul anterior, persoana in cauza savarseste si infractiunile de fals si uz de fals;

Care sunt avantajele personalizarii documentelor tipizate cu regim special, unice pe economie:

- se elimina riscul cumpararii de formulare pentru un utilizator, prin procurarea unor documente ale acestuia, si emiterea lor de catre alt utilizator;

- se elimina comisionul perceput de distribuitor la pretul de vanzare al tipografiei, reducandu-se pretul de vanzare al formularelor;

- creste numarul centrelor de distributie, la tiraje mari existand si posibilitatea livrarii formularelor la sediul utilizatorilor;

- comenzile pot fi contractate la sediul utilizatorilor;

- prin existenta unei piete concurentiale, se naste posibilitatea optionarii in procurarea formularelor de la mai multi furnizori, putandu-se opta pentru un pret cat mai avantajos;

- tipografiile abilitate livreaza evidenta vanzarii de formulare cu regim special printr-un sistem informatic ce apartine "Imprimeriei Nationale", care permite urmarirea in timp real a distributiei, datele urmand a fi puse zilnic la dispozitia organelor de control fiscal.

Incepand cu data de 1.07.2004 nu se mai produc decat formulare personalizate. Formularele nepersonalizate aflate in stoc la utilizatori, pot fi folosite pana la 31.12.2004.

La intai iulie anul curent, aproximativ 60% din totalul facturilor fiscale si chitantelor utilizate in tara noastra erau personalizate. Avizele de insotire a marfurilor erau personalizate in proportie de 25%, iar buletinele de schimb valutar - in procent de 70%. Aceste date se refera la cantitatile de formulare folosite, si nu la numarul utilizatorilor. Astfel erau personalizate formularele furnizorilor de utilitati (gaze naturale, energie termica, apa, salubritate etc.). Daca ne referim la numarul de utilizatori, dintre cei aproximativ 600.000 de agenti economici care desfasoara activitati comerciale, incluzand aici si persoanele fizice autorizate, formulare tipizate isi personalizasera aproximativ 100.000 de utilizatori, ceea ce reprezinta 16-20% din totalul acestora.

In lunile mai si inuie 2004 s-au inregistrat vanzari foarte mari de formulare fata de perioada anterioara. Spre exemplu, la blocuri facturi fiscale s-au inregistrat urmatoarele cifre: in ianuarie 2004 s-au vandut in toata tara 310.000 de blocuri, in mai 2004 - 400.000 de blocuri, iar in iunie 2004 - 470.000 de blocuri. Referitor la firmele care au achizitionat mari cantitati de formulare, acestea vor fi sesizate organelor de control pentru efectuarea de verificari.

Preluarea comenzilor si distributia formularelor personalizate s-au realizat dupa cum urmeaza: s-au deschis 421 de centre de preluare a comenzilor si distributie a formularelor; conditiile de atestare a centrelor - spatiu total de 35 mp; spatiu strict destinat distributiei de formulare - 7 mp; sistem de supraveghere video; dotare cu tehnica de calcul si birotica; conexiune la internet; aceste centre au fost vizionate pana in prezent de trei ori de catre reprezentantii "Imprimeriei Nationale". Datele de personalizare, seria si numarul se tiparesc in culoarea formatului grafic al paginii (albastru primul exemplar, rosu - cel de-al doilea exemplar si verde ultimul exemplar), un element de securitate deosebit. Au fost testati prin examinare scrisa aproape 1400 de agenti care isi desfasoara activitatea in cadrul centrelor de preluare a comenzilor si livrare a formularelor; s-au solicitat cazierul judiciar si actele de studii ale acestor persoane. Au fost afisate adresele centrelor pe site-ul "Imprimeriei Nationale" si ale Ministerului Finantelor Publice si la toate unitatile teritoriale ale MFP. Au fost trimisi fluturasi cu adresele centrelor si informatii privind personalizarea formularelor la unitatile teritoriale ale Bancii Comerciale Romane, Raiffaisen Bank si Loteriei Nationale. Au fost organizate actiuni de mediatizare in presa.

In perioada 01.07.2004 - 31.10.2004 s-au preluat un numar de aproximativ 200.000 de comenzi de la utilizatori. Rezulta ca peste 40% din agentii economici care desfasoara activitate economica (circa 500.000, conform calculelor noastre) au comandat formulare personalizate in primele patru luni de aplicare a personalizarii. O parte din comenzi s-au livrat, altele sunt in curs de livrare. Procentul de livrare la data de 31.09.2004 din totalul comenzilor era de peste 90%. Referitor la comenzile pe categorii de formulare s-a inregistrat o crestere fata de cantitatile de formulare vandute in toata tara in lunile iulie, august, septembrie si octombrie 2004, fata de perioada anterioara a anului 2003, in conditiile in care in lunile mai - iunie 2004 s-au vandut cantitati mari de formulare nepersonalizate. Ca o concluzie, la majoritatea formularelor se inregistreaza cresteri ale cantitatilor comandate fata de perioada similara a anului 2003, desi in lunile mai si iunie 2004 s-au vandut cantitati mari de formulare. Au crescut foarte mult cantitatile de formulare comandate in modul continuu, ceea ce inseamna ca personalizarea a dus la utilizarea tehnicii de calcul pentru emiterea formularelor. De asemenea, a crescut cantitatea de fise de magazie comandata in perioada iulie - octombrie 2004 fata de perioada similara a anului 2003, ceea ce arata ca securizarea acestui formular (pana la 01.07.2004 se executa pe un carton obisnuit, iar de la 01.07.2004 se executa pe carton securizat) a avut rezultate bune. Incepand cu prima jumatate a lunii septembrie 2004 s-a inregistrat o reducere a volumului comenzilor, ceea ce inseamna ca agentii economici care nu aveau formulare personalizate inainte de 01.07.2004 si-au procurat, comenzile intrand intr-un flux normal.

S-au inregistrat reclamatii de la agenti economici cu privire la unele neconformitati inregistrate in activitatea de livrare a formularelor personalizate. Problemele reclamate s-au referit la depasirea pretului maximal stabilit de OMFP nr. 1849/2003; s-a inregistrat un caz la Tipografia Filaret Bucuresti, zece cazuri la Treira Oradea si 15 la Sedcom Libris Iasi. A fost returnata diferenta de bani la clienti si au fost avertizate tipografiile. S-au mai inregistrat intarzieri la termenul de livrare (depasirea termenului de livrare de 15 zile). S-au inregistrat peste 100 de reclamatii la "Imprimeria Nationala", luandu-se masuri pentru livrarea imediata a formularelor intarziate. Au fost aplicate penalizari de 500 de euro pentru fiecare intarziere urmatoarelor tipografii: Inform Lykos Bucuresti, Eurografica Bucuresti, Marinex Baia Mare, Tranger Zalau si AVI&amp;DO Satu-Mare. La aceasta din urma, unde se inregistrau restante mari pentru anumite judete (Mures, Bacau, Alba si Bihor) s-a deplasat o echipa a "Imprimeriei Nationale" si s-au ridicat toate comenzile restante, asigurandu-se executarea lor. De asemenea, acestei tipografii i s-a interzis preluarea de comenzi pana in momentul in care nu au mai existat comenzi restante. Alte reclamatii s-au referit la tiparirea neconforma a formularelor. Din 25 de reclamatii, in 20 clientul acordase gresit "bunul de tipar". In celelalte cinci, tipografiile in cauza au refacut de urgenta lucrarea.

In privinta masurilor privind marcajele pentru bauturile alcoolice (banderole), tigaretele si produsele din tutun (timbre) sunt de facut cateva precizari. Avandu-se in vedere solicitarea Organizatiei Patronale din Industria Alcoolului Garant, incepand cu anul 2005 se va trece la inserierea banderolelor. Astfel, fiecare banderola va avea o serie distincta. In acest fel, urmarirea marcajelor se va efectua mult mai eficient. De asemenea, nu se mai pot anunta pierderi de banderole sau distrugeri, pentru ca ulterior acestea sa fie puse in vanzare. Efortul pentru companie este foarte mare, productia de marcaje inseriate necesitand tipar digital si eforturi deosebite de gestionare a seriilor, ca si o modificare totala a fluxului de productie. In conformitate cu prevederile art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr, 571/2003 privind Codul Fiscal, agentii economici care doresc sa distribuie si sa comercializeze angro bauturi alcoolice si produse din tutun sunt obligati ca pana la data de 31.03.2005 sa se inregistreze la autoritatea fiscala teritoriala si sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- sa se doteze cu mijloacele necesare depistarii marcajelor false sau contrafacute, in cazul comercializarii de produse supuse marcarii, potrivit titlului VII din Ordonanta Guvernului nr. 83/2004;

- bauturile alcoolice livrate de agentii economici producatori catre agentii economici distribuitori sau comercianti angro vor fi insotite si de o copie a certificatului de marca al producatorului, din care sa rezulte ca marca ii apartine;

- agentii economici distribuitori si comerciantii angro de bauturi alcoolice si produse din tutun raspund pentru provenienta nelegala a produselor detinute si sunt obligati sa verifice autenticitatea facturilor primite.

Prin Legea nr. 494/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal s-au adoptat urmatoarele modificari: marcarea produselor accizabile cu marcaje false sau detinerea in antrepozitul fiscal a produselor marcate cu marcaje false si impiedicarea organului de control de a efectua verificari inopinate in antrepozitele fiscale constituie infractiuni.

In continuare voi prezenta situatia privind biletele si abonamentele de spectacole. Desi in calitate de producator, "Imprimeria Nationala" nu are competenta si nici nu poate conbtrola si urmari respectarea legislatiei in domeniul utilizarii formularelor cu regim special, incepand cu anul 2003 a fost demarata o ampla actiune, constand in seminarii tematice, campanii de presa, colaborari cu organele politiei si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care s-a urmarit mediatizarea obligativitatii utilizarii biletelor de spectacole in calitate de formulare cu regim special. In conformitate cu prevederile capitolului 7 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92/2002, contribuabilii care organizeaza manifestari artistice, competitii sportive, activitati artistice si distractive de videoteca si discoteca, denumite generic spectacole, datoreaza impozit pe spectacole, calculat in cote procentuale asupra incasarilor din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor sau in suma fixa pe metru patrat. In categoria spectacolelor, potrivit art. 35 din actul normativ mentionat intra si manifestarile artistice de teatru, de opera, de opereta, de filarmonica, cinematografice, muzicale, de circ, precum si pentru competitiile sportive interne si internationale, dar si manifestarile artistice de genul: festivaluri, concursuri, cenacluri, serate, recitaluri sau alte asemenea manifestari artistice ori distractive care au un caracter ocazional. Potrivit art. 1, alin (2) din Normele metodologice privind tiparirea, inregistrarea, vizarea, evidenta si gestionarea abonamentelor si biletelor la spectacole, aprobate prin HG nr. 846/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 638/2002 "organizatorii de spectacole au obligatia sa elibereze bilete de intrare sau abonamente, dupa caz. In conformitate cu art. 2, alin. (1) din Normele metodologice privind tiparirea, inregistrarea, vizarea, evidenta si gestionarea abonamentelor si biletelor de spectacole, aprobate prin HG nr. 846/2002 "autoritatile administratiei publice locale vor selecta o tipografie, pe baza de licitatie publica, din randul celor abilitate de Compania Nationala Imprimeria Nationala - SA", urmand ca fiecare organizator de spectacole sa incheie contract pentru executarea biletelor si abonamentelor. Si pana la aparitia Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, situatia biletelor de spectacole era legiferata in mod expres. Potrivit art. 6 din Anexa 2 (Norme privind tiparirea, inregistrarea, vizarea, gestionarea si utilizarea biletelor de intrare si a abonamentelor la spectacole), la HG nr. 718/1998, "tiparirea, procurarea, gestionarea, arhivarea si pastrarea biletelor de intrare si a abonamentelor la spectacole se fac potrivit dispozitiilor HG nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora".

In perioada 1998 - 2001, sub supravegherea Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - SA s-au realizat mai putin de 200.000 de bilete si abonemente de spectacole. Pentru exemplificare, in anul 2001 s-au realizat 84.314 de bilete de spectacole si 2310 abonamente de spectacole. Urmare a ofensivei noii conduceri a Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - SA, concretizata in campanii de presa, seminarii tematice, reportaje TV, colaborari cu organele de control, in anul 2003 s-au tiparit sub supravegherea "Imprimeriei Nationale" aproape 15 milioane de bilete si abonamente de spectacole. Daca inmultim un bilet cu suma de 40.000 de lei, rezulta o suma de 15 milioane de euro, venituri care au fost introduse de organizatorii de spectacole in masa veniturilor impozabile. In consecinta, si impozitul pe spectacol incasat de administratia locala a crescut semnificativ. In primele zece luni ale anului 2004 s-au executat aproximativ 13 milioane de bilete si abonamente de spectacole, ceea ce inseamna ca situatia s-a stabilizat."

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=163891&data=2004-12-01