< Imprimare >      ZIUA - POLITICA - vineri, 13 august 1999

Lichidatorul Navrom a inceput scoaterea din patrimoniul societatii a navelor arestate

De la inceputul procesului si pana in prezent au fost repatriati in total 142 navigatori si au fost trimisi ca echipaje de schimb 81 navigatori

Lichidatorul CNM Navrom, compania Pricewaterhouse Coopers, a initiat scoaterea din patrimoniul societatii a navelor arestate in porturi straine, a caror vanzare nu ar acoperi datoriile pe care le au navele respective. Ministerul Transporturilor a alocat din bugetul propriu 77,6 miliarde de lei pentru acoperirea datoriilor restante ale CNM Navrom fata de navigatori si pentru cheltuielile legate de intretinerea sau repatrierea celor 24 de nave arestate in diverse porturi ale lumii si a personalului lor, pana la reglementarea legala si comerciala a statutului acestor nave. Suma respectiva a intrat integral in contul Navrom la 15 iulie. Incepand cu 15 iulie, au fost repatriati sau sunt in curs de repatriere 74 navigatori si au fost trimisi la schimb pe navele respective un numar de 71 navigatori. De la inceputul procesului si pana in prezent au fost repatriati in total 142 navigatori si au fost trimisi ca echipaje de schimb 81 navigatori. In prezent, pe navele arestate/blocate exista un numar de 218 navigatori la bord. Aceste nave se afla in 15 porturi straine, fiind arestate incepand cu anul 1996, echipajele nefiind schimbate in unele cazuri de mai bine de un an. Zonele de arest sunt, in cele mai multe cazuri, regiuni de risc si unde procedurile si interesele locale prevaleaza fata de alte reglementari internationale sau fata de cele ale unor alte pavilioane nationale. Costurile lunare medii aferente unei nave arestate si, deci, care nu mai produce nici un venit, sunt de circa 25.000 dolari. La acestea se adauga datoriile acumulate de aceste nave incepand cu cea fata de arestatori si alti creditori si teminand cu cele fata de autoritatile portuare locale, numai acestea din urma situandu-se la circa 25.000 dolari pe fiecare nava. La propunerea Pricewaterhouse Coopers, Tribunalul si Comitetul Creditorilor au aprobat angajarea unei firme de avocati si a unui evaluator, entitati reputate pe piata shipping-ului international. In acest fel, in cazul fiecarei nave s-a reusit evaluarea legalitatii si a nivelului datoriilor, ca si cea a valorii de piata a navelor in cazul vanzarii. "In conditiile in care datoriile navei, la care se adauga costurile de intretinere si conservare, depasesc in mod evident pretul eventual obtenabil din vanzarea navei arestate, concluzia nu poate fi decat scoaterea din patrimoniul CNM Navrom a acestor nave care nu reprezinta altceva decat niste gauri negre purtatoare numai de costuri", se arata intr-un comunicat al lichidarului. Pe baza acestei analize, lichidatorul a propus Comitetului Creditorilor ca modalitati de rezolvare legala abandonul si/sau vanzarea simbolica in vederea transferarii proprietatii si, deci, a datoriilor, respectiv costurilor aferente, unor entitati direct interesate (tribunale locale, autoritati portuare, creditori inregistrati in respectiva jurisdictie sau brokeri specializati in astfel de operatiuni). In acest sens, in ultima sedinta a Comitetului Creditorilor, lichidatorul a propus solutii concrete pentru un numar de 12 nave. "Predarea proprietatii acestor nave purtatoare numai de datorii si costuri inainte de 30 august este esentiala pentru a putea repatria echipajele si a evita trimiterea unor noi echipaje de schimb", apreciaza Pricewaterhouse Coopers. Pentru rezolvarea urgenta a situatiei navelor arestate si, respectiv, a navigatorilor, prin transferul proprietatii catre terte entitati straine, lichidatorul si Comitetul Creditorilor "conteaza pe colaborarea unor institutii cum ar fi Inspectoratul Navigatiei Civile, Capitania portului Constanta, Vama Constanta, dar si a forurilor superioare, daca va fi cazul, respectiv Ministerul Transporturilor si Directia Generala a Vamilor".

Carmen POPESCU

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=29693&data=1999-08-13