Companiile Dacia si Ford raman optimiste in ceea ce priveste viitorul industriei de automobile in Romania, in ciuda infrastructurii deficitare, care descurajeaza unii investitori. Impreuna, cei doi producatori spera ca vor putea face presiuni pentru imbunatatirea infrastructurii tarii, noteaza cotidianul Financial Times, in editia de luni, potrivit Agerpres.
Dacia intentioneaza sa lanseze in 2010 o versiune 4x4 a Loganului si investeste 160 milioane de euro intr-un nou centru de cercetare si dezvoltare in Romania, care ii va permite sa transfere testarea vehiculelor din Franta in aceasta tara. ''Venirea Ford demonstreaza ceea ce Dacia a aratat: faptul ca Romania este cu adevarat o tara industriala', explica Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia.
In 1999, cand producatorul francez Renault a cumparat marca romaneasca aflata in suferinta, viitorul parea sumbru pentru sectorul auto din Romania, care nu atrasese investitii occidentale la scara celor din tari precum Ungaria sau Cehia. Plecand de la premisa ca exista cerere pentru un automobil adaptat pentru tarile in curs de dezvoltare, usor de intretinut si cu suspensii care sa faca fata drumurilor dificile, Renault a inceput productia Loganului, o masina pe care sa o vanda pentru numai 5.000 de euro.
Aproape toata productia Dacia merge la export
Subsidiara Renault a salvat industria auto din Romania, producand 1.340 de automobile zilnic in perioada de varf din 2008; criza a dus insa la scaderea cu 60% a cererii interne in trimestrul patru, iar productia a fost suspendata saptamani la rand pentru ajustarea stocurilor la noile conditii. Salvarea a venit de pe urma programelor occidentale de innoire a parcurilor auto. Atunci cand guvernul german a introdus prima de 2.500 euro pentru a stimula cererea de automobile noi, pe timpul crizei, obiectivul sau a fost sa sprijine industria germana. Insa Dacia s-a dovedit un beneficiar neasteptat, dupa ce consumatorii si-au dat seama ca prima de casare echivaleaza cu jumatate din pretul unui Logan nou. Cererea de export a luat avant si, dupa ce au petrecut mare parte a iernii stand acasa cu 80% din salariu, muncitorii companiei s-au intors la lucru, iar fabrica produce acum la intreaga capacitate.
Daca inainte Dacia producea Loganul in primul rand pentru piata interna, el poate fi vazut acum pe strazile din Europa Occidentala. ''Circa 85% din productia noastra merge acum la export'', spune Francois Fourmont. In primele sase luni ale acestui an, 40.000 de automobie au mers catre Germania, 25.000 catre Franta si numai 23.000 au fost cumparate in Romania. Anul trecut, Dacia a avut venituri de 2,8 miliarde de euro, reprezentand circa 2% din PIB al Romaniei.
Speriata de infrastructura precara, Daimler a ales Ungaria
In ultimii doi ani, Romania a recuperat mult din investitiile pierdute in anii 1990 in favoarea vecinilor sai central-europeni mai bogati. In septembrie 2008, un alt moment marcant a fost venirea producatorului american Ford la Craiova, unde vrea sa fabrice un nou model Transit si, ulterior, un nou automobil ieftin, ale carui detalii sunt inca secrete.
Pozitia Romaniei ca centru de productie nu a fost lipsita insa de probleme. Orasul Cluj era increzator ca va fi ales pentru amplasarea unei noi uzine Daimler anul trecut, dar a fost intrecut ''la mustata'' de Ungaria. Analistii cred ca, in cele din urma, reteaua rutiera mai bine dezvoltata a tarii vecine a facut diferenta.
Principalele piete vest-europene sunt inca la 20 de ore de mers cu masina de Romania, iar infrastructura deficitara este cel mai mare motiv de nemultumire pentru Dacia si Ford. ''Aceasta este o problema oriunde mergem'', recunoaste Nadia Crisan, de la Ford, si adauga: ''Dar in Romania, drumurile sunt prioritatea numarul unu in acest moment.''
Ar mai putea dura insa pana cand dorintele producatorilor auto - noi legaturi rutiere intre Craiova, Pitesti si capitala, legaturi feroviare imbunatatite si modernizate spre portul Constanta - sa fie implinite. Dupa opt ani de crestere economica, tara nu are decat tot doua autostrazi, iar la autostrada Transilvania, care va aduce Bucurestiul la opt ore de Viena, s-au facut putine progrese dupa cinci ani de lucrari. Intr-o perioada de recesiune si de reduceri bugetare impuse de FMI, putine progrese sunt de asteptat si in anii urmatori, mai noteaza Financial Times.