Reformarea si reducerea programei scolare va trebui combinata cu stagii de formare pentru cadrele didactice, a explicat marti Liliana Preoteasa, seful directiei pentru invatamantul preuniversitar din Ministerul Educatiei Cercetarii si Inovarii (MECI), anunta NewsIn. "Oricat de buna ar fi aceasta curricula, sistemul de educatie este unul inertial, profesorii predau ce stiu sa predea si vor adapta curricula la metodele vechi. Asta va face tot demersul reformei sa fie inutil, de aceea trebuie sa ii si invatam pe profesori cum sa predea", a explicat Liliana Preoteasa, prezenta la conferinta despre reformarea programei la disciplinele exacte, organizata de Societatea Academica Romana (SAR).
Seful de la Preuniversitar mai spune ca formarea profesorilor va trebui sa tina cont de necesitatea punerii in practica a teoriilor. "La stagiile de formare pe care le organizeaza ministerul ne-a fost foarte dificil sa le explicam invatatorilor ca trebuie sa predea situatii fizice simple axate pe partea practica, cum ar fi explicarea unor fenomene�precum dizolvarea zaharului in apa. Profesorii s-au obisnuit cu o anumita metoda, nu este vina lor, dar acest lucru trebuie sa se schimbe", a adaugat Preoteasa.
Elevii�ar putea sa isi�aleaga disciplinele care ii intereseaza
In ceea ce priveste curricula propriu-zisa, aceasta va tine cont si de o serie de propuneri facute de specialistii prezenti la conferinta SAR.�Printre acestea se numara�punerea in practica a teoriilor stiintifice, predarea noilor idei stiintifice, revizuirea continua a materiei predate, interdisciplinaritatea si predarea istoriei stiintelor.
Un alt�punct important al noii�programei scolare�ar putea fi�faptul ca�elevii�ar putea sa isi�aleaga disciplinele care ii intereseaza, iar performanta scolara�va trebui sa se masoare in credite, ceea ce inseamna ca un elev bun la o anumita materie�ar putea�promova anul scolar indiferent daca are rezultate mai slabe la o alta disciplina.
"Sunt studii care arata ca 80% din continutul�unui manual se pierde. Din acest motiv curricula trebuie compactata pentru a oferi numai cunostintele esentiale, care sa poata fi bine asimilate. in plus, elevii trebuie sa-si poata alege disciplinele care ii intereseaza si sa nu ramana repetenti la materiile care nu ii intereseaza", a spus presedintele IRSCA Gifted Education, Florin Colceg.
Conferinta SAR a�prezentat o�serie de teste internationale, la care Romania se plaseaza foarte prost. Dintre acestea, unul dintre cele mai renumite este PISA, cel care determina abilitatea elevilor de 15 ani de a reflecta asupra cunostintelor dobandite, de a le pune in aplicare, precum si capacitatea lor de a rezolva probleme din lumea reala. Unul din doi elevi romani confunda informatiile stiintifice cu propriile lor convingeri, cunostintele si abilitatile lor reprezentand cel mai slab nivel de educatie, respectiv nivelul unu din sase.